În curând, peste Ocean va apărea taxa pe kilometraj. Măsura îi va afecta cel mai tare pe șoferii care conduc mașini electrice. De ce este necesară această taxă?
Taxă pe kilometraj va înlocui acciza pe combustibil
Șoferii care conduc mașini electrice, peste tot în lume, beneficiază de numeroase avantaje. Prin comparație cei care conduc autoturisme clasice, pe motorină sau benzină se confruntă cu din ce în ce mai multe limitări.
Dar, în curând, situația se va schimba, la inițiativa autorităților.
Statele Unite ale Americii vor fi pionerii în domeniu, iar explicația este una cât se poate de simplă: mașinile electrice nu contribuie la taxele necesare reparării drumurilor, taxe, care la acest moment sunt introduse în prețul combustibililor, ca accize. Pe șoselele din vestul SUA circulă aproximativ 1,3 milioane de mașini hibrid și 1,1 milioane de mașini 100% electrice, care sunt însă o mare gaură în bugetul pentru repararea drumurilor.
Primul stat care va recurge la taxa pe kilometraj
În acest context, California va fi primul stat american care va experimenta această nouă taxă, în condițiile în care, la finalul lunii mai, Departamentul de Transport din acest stat a inițiat un proiect-pilot de trecere de la taxa pe benzină/motorină la o taxă pe kilometraj. Testarea acestui nou sistem de taxare va avea loc printr-un program pilot în august 2024.
Lauren Prehoda, purtătorul de cuvânt al Caltrans (Serviciul de Transport Public din California), arăta că întreținerea rețelei rutiere din California costă aproximativ 8,5 miliarde de dolari anual.
”Mare parte din această sumă provine din taxele pe care statul le încasează de fiecare dată când cineva își umple rezervorul mașinii. Cu alte cuvinte, California pierde bani atunci când cineva înlocuiește o mașină pe benzină cu una electrică. Hibrizii erodează bugetul”, a spus Prehoda, citat de Yahoo News.
Cum se va calcula noua taxă
Caltrans a propus ca procedeu de taxare, înregistrarea numărului de kilometri parcurși anual și taxarea șoferilor în funcție de de această valoare. Cetățenii vor avea la dispoziție diverse modalități pentru a raporta distanța parcursă. Ei pot utiliza un dispozitiv instalat pe propria mașină, carecare urmărește automat kilometrajul, O altă soluție este aceea de a trimite o fotografie a kilometrajului la începutul și sfârșitul anului. Datele adunate în timpul programului-pilot vor fi folosite de administrația californiană pentru a vedea dacă și în ce condiții taxa pe kilometraj ar trebui să înlocuiască taxa de stat pe benzină.
Tariful pe 100 sau 1000 de km nu a fost stabilit încă. Pentru a-i încuraja pe șoferi să participe la proiectul pilot, Caltrans le va acorda vouchere de până la 400 de dolari.