Se apropie sfârșitul mașinilor pe benzină, motorină şi hibride. Germania a cedat în fața UE

Se apropie sfârșitul mașinilor pe benzină, motorină şi hibride. Germania a cedat în fața UE Sursa foto: arhiva EVZ

Germania, unul dintre cei mai mari producători de automobile din lume, și-a enervat partenerii din UE blocând un acord care fusese deja aprobat în cadrul procesului legislativ standard al blocului. Interzicerea motoarelor cu ardere internă este cheia eforturilor ambițioase ale UE de a deveni o economie „neutră din punct de vedere climatic” până în 2050, cu zero emisii de gaze cu efect de seră.

UE sprijină interzicerea mașinilor cu combustibili fosili, pe măsură ce Berlinul ridică vetoul. Un purtător de cuvânt al Suediei, care deține președinția UE, a declarat că ambasadorii au susținut acordul. Miniștrii Energiei sunt așteptați să dea undă verde finală marți, în cadrul unei întâlniri de la Bruxelles. Mai exact, ambasadorii celor 27 adoptă sfârşitul motoarelor termice, după ce Germania îşi ridică blocajul.

Automobilele pe benzină, motorină şi hibride, interzise din 2035, în favoarea celor electrice

Ambasadorii celor 27 de state membre ale Uniunii Europene au adoptat luni sfârşitul motoarelor termice la maşini noi, începând din 2035, după ce Germania şi-a ridicat blocajul în schimbul unei derogări în cazul carburanților sintetici. Textul obligă automobilele noi să nu mai emită deloc dioxid de carbon (CO2), interzică de facto vehiculele pe benzină, motorină şi hibride, în favoarea celor electrice.

Acest text urmează să fie introdus pe ordinea de zi a unei reuniuni, marţi, a miniştrilor Energiei din UE, în vederea adoptării sale oficiale, anunţă preşedinţia suedieză a Uniunii. Această reglementare este unul dintre pilonii planului euroean de luptă împotriva modificărilor climatice care ţinteşte atingerea neutralităţii carbonului în 2050.

Ne puteți urmări și pe Google News

Germania a blocat acordul la a 11-a oră

Berlinul şi-a stupefiat partenerii, la începutul lui martie, când a blocat planul, în ultimul moment, după ce acesta a fost adoptat, la jumătatea lui februarie, de către Parlamentul European (PE) reunit în sesiune plenară, în urma undei verzi a statelor membre UE, inclusiv a Germaniei.

Pentru a-şi justifica răzgândirea, extrem de rară în acest stadiu al procedurii, Germania a cerut Comisiei Europene (CE) să prezinte o propunere care să deschidă calea automobilelor care funcţionează cu carburanţi de sinteză. Această tehnologie - controversată şi care se află în dezvoltare - constă în a produce carburant pe baza CO2 rezultat din activităţi industriale. Ea este apărată de producători de mărci de lux germani şi italieni şi urmează să permită folosirea motoarelor termice după 2035.

Sâmbătă, UE și Berlinul au salutat acordul lor pentru a rezolva disputa

Ministrul german al transporturilor, Volker Wissing, a declarat că vehiculele cu motoare cu ardere ar putea fi înmatriculate în continuare după 2035, dar numai dacă folosesc combustibili neutri în emisiile lor de CO2.

Comisia Europeană şi Germania au anunţat sâmbătă că au ajuns la un acord în vederea deblocării textului, care rămâne neschimbat. Bruxellesul acceptă să se angajeze mai ferm în domeniul carburanţilor de sinteză, printr-o iniţiativă separată, care urmează să fie validată până în toamna lui 2024.

Tehnologia carburanţilor de sinteză are puţine şanse

Vehicule echipate cu un motor cu combustie urmează să poată fi înmatriculate după 2035, dacă folosesc exclusiv carburanţi neutri în emiterea de CO2, şi-a exprimat satisfacţia ministrul german al Transporturilor Volker Wissing.

Numeroşi experţi consideră însă că tehnologia carburanţilor de sinteză are puţine şanse să se impună pe piaţă şi că priveşte, în cel mai bun caz, o minoritate de automobile de lux. Această tehnologie este contestată de către ONG-uri de mediu, care o consideră costisitoare, energivoră şi poluantă, infromează zawya.com.