Ce este lookismul și cum a apărut

Ce este lookismul și cum a apărutSursa foto: Dreamstime.com

Ideea că toți oamenii sunt diferiți și fiecare are dreptul să arate așa cum își dorește ar fi trebuit să se instaleze deja în mintea multora.

Cu toate acestea, în ciuda acestui fapt, majoritatea oamenilor încă încearcă să încadreze într-un singur șablon fiecare persoană, indiferent dacă este o fată sau un bărbat, care nu se potrivește ideilor deja demodate despre frumusețe.

Ce este lookismul și cum a apărut

Ursula McGown este un antreprenor din Sydney conducătoarea unei organizații de caritate care ajută femeile să se pregătească pentru interviurile de angajare. Se pare că Ursula lucrează cu clienții la CV-urile lor și îi instruiește să răspundă la întrebări cu încredere. De fapt, o mare parte din munca lui McGown rezidă în a ajuta femeile să aleagă coafura și hainele potrivite. Cercetările arată că astăzi poți fi un specialist excelent și poți înțelege perfect afacerea ta, potrivit howtogreen.ru.

Dar dacă pari „neatractiv” pentru șeful tău în timpul unui interviu, șansele tale de a obține un loc de muncă vor fi semnificativ reduse. Ursula McGown consideră că această stare de fapt reprezintă o discriminare. Apropo, acest tip de discriminare are de mult un nume special - lookism.

Cum ne afectează lookismul viața?

Pe de o parte, „frumusețea este în ochiul privitorului” și „fiecare persoană este frumoasă în felul său”. Pe de altă parte, fiecare cultură are propriile standarde și idei despre frumusețe. Dar cercetările arată că îndeplinirea sau nerespectarea acestor standarde poate avea un impact major asupra poziției tale în societate, asupra bunăstării tale și asupra modului în care se dovedește viitorul tău.

De asemenea, potrivit cercetărilor, oamenii cu un exterior atractiv sunt considerați vorbitori mai talentați și persuasivi, iar în situații de urgență, celelalte lucruri fiind egale, medicii și salvatorii ajută mai întâi oamenii atrăgători, iar apoi oamenii mai puțin atractivi.

În anii 1990, cercetătorii Daniel Hammermesh și Jeff Biddle și-au propus să afle cum atractivitatea fizică se traduce literalmente în bani.

Timp de patru ani, au colectat statistici demografice și au realizat anchete sociologice. Voluntarii din America de Nord au fost rugați să evalueze aspectul străinilor în fotografii. Cercetătorii au comparat apoi „atractivitatea” oamenilor din imagini cu condițiile lor de viață. S-a dovedit că acele persoane pe care majoritatea respondenților i-au considerat atractive au primit salarii mai mari. Cei mai „neatrăgători” oameni din imagini s-au dovedit a fi cei mai săraci.

Totul nu ar fi atât de deplorabil dacă frumusețea ar acorda privilegii, iar absența frumuseții pur și simplu nu ar afecta viața în niciun fel. Dar mulți cercetători cred că în cultura occidentală există o așa-numită taxă pe urâțenie. Aceasta înseamnă că, dacă o persoană nu este suficient de norocoasă pentru a îndeplini standardele de frumusețe, va suferi de acest lucru într-o varietate de situații.

Studiile arată că un aspect neatractiv impune restricții serioase pe cel puțin un domeniu al vieții umane. Poate fi un loc de muncă, bogăție, capacitatea de a construi relații cu oamenii din jurul tău sau perspectiva de a găsi un partener pentru căsătorie.

Printre altele, lookismul afectează nu numai viețile private, ci și soarta umanității la o scară mai globală. Oamenii de știință de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts au încercat să arate voluntarilor fotografii cu politicieni despre care nu știau nimic. Ei au fost rugați să ghicească după aspectul lor care dintre persoanele din fotografii avea mai multe șanse să câștige cursa politică. În 75% din cazuri, respondenții din SUA și India au ales aceiași candidați. În cele din urmă, s-a dovedit că, alegând după aspect, oamenii „ghicesc” politicienii care chiar câștigă curse. Autorii studiului cred că această tendință este un semnal de alarmă pentru democrație ca concept.

De unde a apărut lookismul?

Oamenii de știință, culturologii și antropologii încă se ceartă de ce ne judecăm unii pe alții după aparență. De exemplu, scriitoarea și jurnalista Naomi Wolf, în lucrarea sa The Beauty Myth, susține că aceasta este o problemă specifică culturii occidentale. De parcă ar exista un „cult al frumosului” : cărțile, filme și reviste din copilărie ne învață să evaluăm aspectul altor oameni și să-i judecăm în funcție de faptul că sunt „frumoși” sau nu. Pe de altă parte, mulți antropologi rezumă că procesele evolutive au jucat un rol important aici. În timpurile preistorice, atractivitatea fizică era un indicator important pentru alegerea unui partener sexual.Deci, partenerul trebuie să fie în primul rând sănătos și puternic. De aici ideea că părul sănătos, dinții puternici și statura înaltă sunt atractive. Dacă odată lookismul a fost indispensabil pentru supraviețuirea umană, acum a rămas o relicvă ferm înrădăcinată în mintea umană.

Treptat, în psihicul uman s-a format așa-numitul efect de halo. Aceasta este o distorsiune cognitivă, din cauza căreia ni se pare că, dacă o persoană este atractivă la exterior, trebuie să aibă anumite calități morale.

De exemplu, bunătatea sau sociabilitatea. Potrivit grecilor antici, calitățile morale ale unei persoane se reflectau în aspectul său și invers. Frumusețea exterioară - asociată cu frumusețea spirituală, iar imoralitatea - asociată cu urâțenia.

Pe lângă faptul că omul antic a căutat să se reproducă, a avut grijă și de siguranța lui. Potrivit lui Alexander Todorov, profesor de psihologie la Universitatea Princeton, din această cauză oamenii din antichitate și-au dezvoltat obiceiul de a trage concluzii despre ceilalți în aparență.

„Când vedem un străin, încercăm în primul rând să înțelegem trei lucruri despre el”, a spus Todorov. - Este drăguț, este predispus la dominație și poate avea încredere în el. Facem asta inconștient, chiar dacă știm că aspectul nu este un indicator. Este exact ceea ce au făcut strămoșii noștri – au făcut-o pentru a se proteja și a se înmulți.”

Așa au apărut multe stereotipuri comune despre aspect. De exemplu, ideea că lățimea și greutatea bărbiei vorbește despre dominația unei persoane. În vremurile preistorice, o astfel de judecată avea o anumită logică. Cei mai puternici membri ai comunităților erau angajați în vânătoare și cucerire.

Ce să fac?

Oamenii de știință din întreaga lume studiază lookism, iar companiile occidentale își modifică chartele pentru a interzice discriminarea bazată pe aspect. Și totuși obiceiul de a-i judeca pe alții după aspectul lor s-a dezvoltat de-a lungul secolelor. Este puțin probabil ca ea să dispară atât de repede. Într-un studiu realizat de economistul Matthew Mulford, succesul este determinat și de cât de atractivă se consideră o persoană. Astfel, femeile care se cred atractive au mai mult succes decât cele care  nu se consideră. Rezultatele acestui studiu se corelează puțin cu modul în care alți oameni văd participanții, scrie How to green.

 

 

Ne puteți urmări și pe Google News