Certificatul de viață. Până când trebuie transmis documentul de care depinde plata pensiilor
- Ionel Sclavone
- 2 august 2024, 19:36
București. Certificatul de viață este un document vital pentru românii care s-au stabilit în străinătate. Fără acesta, plata pensiilor este suspendată de autoritățile române.
Periodic, pensionarii români care s-au stabilit în străinătate trebuie să dovedească statului român că nu au murit. Este o cerință macabră și umilitoare pentru oamenii care au muncit o viață întreagă și au contribuit cu taxe și impozite. Dar, fără această dovadă de viață, plata pensiilor se suspendă.
Certificatul de viață se cere de două ori pe an
Conform viitoarei legi a pensiilor, românii din străinătate, trebuie să dovedească de două ori pe an că nu au murit. Actul normativ intră în vigoare de la 1 septembrie, iar certificatul de viață trebuie transmis în țară până pe 30 septembrie. Termenul următor, conform reglementărilor în vigoare este 31 martie 2025.
Pentru a fi valabil în fața autorităților române, un astfel de document, trebuie autentificat în fața unei autorități a statului în care s-a stabilit pensionarul. Autentificarea implică anumite costuri, pe care oamenii trebuie să le scoată din buzunar, pentru a dovedi că nu au murit.
„Pentru a beneficia de drepturile cuvenite din cadrul sistemului public de pensii, beneficiarii drepturilor băneşti acordate de casele teritoriale de pensii stabiliţi pe teritoriul altor state, denumiţi în continuare beneficiari nerezidenţi, au obligaţia de a transmite semestrial, până cel târziu la data de 31 martie, respectiv până la data de 30 septembrie ale fiecărui an, un certificat de viaţă”, prevede legea.
Certificatul de viață trebuie transmis către casa teritorială de pensii, prin orice mijloace de comunicare. Documentul poate fi transmis prin poștă, fax sau e-mail. Datele de contact unde pot fi transmise documentele se găsesc pe site-urile oficiale ale respectivelor instutuții și pe site-ul CNPP.
Modelul documentului elaborat de Casa de Pensii
Casa Națională de Pensii a elaborat un model pentru certificatul de viață. Forma documentului a fost aprobată prin Ordinul Președintelui CNPP nr. 874/26.06.2024 și este disponibil în mai multe limbi. Modelul poate fi descărcat de pe site-ul Casei Naționale de Pensii, de aici.
Documentul trebuie semnat, de pensionarii stabiliți în străinătate, în fața unei autorități legale de pe teritoriul statului de domiciliu sau de rezidență. Practic, autoritatea respectivă atestă că persoana respectivă este în viață.
Prin „autorități legale”, conform CNPP, se înțeleg instituții de pensii, autorități administrative locale, oficii consulare, notari publici, avocați, consilieri juridici, medici de familie, birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat protocoale de colaborare etc.
Pensia depinde de certificatul de viață
Pensionarii stabiliți în străinătate trebuie să transmită acest document din proprie inițiativă. Ei trebuie să se intereseze de procedurile ce trebuie urmate și de calendarul de transmitere. Oficialii CNPP nu consideră că au vreo responsabilitate în această direcție. Nu există o procedură de avertizare prin care cei în cauză să fie atenționați cu privire la ceea ce trebuie să facă.
În acest context, cei care nu se conformează li nu trimit certificatul de viață, la termenele stabilite, de două ori pe an, riscă să rămână fără pensii. Practic, dacă nu demonstrează că sunt în viață, oamenii își pierd drepturile. Cel puțin pentru o perioadă, până când transmit documentele solicitate.
Plățile vor fi reluate după transmiterea documentului, de la data suspendării, cu respectarea termenului general de prescripție. Cu alte cuvinte, dacă cei în cauză se trezesc prea târziu, riscă să rămână fără pensii definitiv.