Cât rezistă o bicicletă: New York - 270 de zile Iaşi - 5 zile

Cât rezistă o bicicletă: New York - 270 de zile Iaşi - 5 zile

În Manhatan, o bicicletă lăsată pe stradă a fost filmată timp de 270 de zile. Atât a durat până a fost dezmembrată. La Iaşi, totul s-a rezolvat în câteva zile.

Anul trecut, o companie americană a făcut un experiment urban ingenios. A vrut să afle cât le-ar lua hoţilor să fure o bicicletă de pe una din cele mai aglomerate străzi ale New York-ului. Vehiculul fost dezmembrat, bucată cu bucată, pe parcursul a 270 de zile. "Life-Cycle" a fost jocul de cuvinte folosit de Red Peak, compania de branding care a realizat testul. Pronosticul poliţiştilor: "Până diseară o fură"

EVZ a repetat experimentul la Iaşi, pentru a vedea cât rezistă aici o bicicletă, fără să se atingă nimeni de ea. "Până diseară e gata", a fost pronosticul celor de la Poliţia Locală, dar n-a fost chiar aşa. Preţiosul obiect a prins patru nopţi în centrul oraşului, întinzând la maxim răbdarea celor din dispecerat, care o urmăreau prin camera de supraveghere. "Bicicletele, prin tradiţie, reprezintă o atracţie irezistibilă pentru şuţii de cartier. Sunt printre cele mai uşor de furat lucruri şi uşor de valorificat. Dar hoţii din cartiere ştiu că tot centrul e ticsit de camere video şi se feresc", explică şeful echipei care supraveghează acea zonă a Iaşiului, un fel de sectorist.

În a cincea noapte, un tip care băuse multe ore la un bar din colţul străzii Arcu (la doi paşi de Piaţa Unirii, km 0 al oraşului), n-a mai rezistat ispitei şi-a atentat la bicicletă. A fost reţinut rapid dar EVZ n-a făcut plângere împotriva lui. Patru nopţi şi nicio mişcare

Ne puteți urmări și pe Google News

Bicicleta era nou-nouţă, cu şase viteze şi stopuri ochioase. Iniţial am legat-o cu un lanţ de un stâlp din Piaţa Independenţei, zonă monitorizată video de Poliţia Locală. E un bulevard aglomerat chiar şi noaptea, plin de trecători, florari şi şuţi. Dar patru nopţi la rând, aproape 100 de ore, bicicleta a scăpat intactă. Testul de civilizaţie începea să devină interesant, infirmând pronosticurile poliţiştilor şi confirmând, în acelaşi timp, importanţa monitorizării video asupra siguranţei străzilor.

Dar în a cincea zi, neprevăzutul a intervenit în scenariu. O firmă de telefonie executa lucrări exact la stâlpul de care fusese legată bicicleta, iar muncitorii îi dădeau târcoale încercând să o mute de-acolo. Echipa EVZ a venit, a luat-o şi-a mutat-o, informând Poliţia Locală, două străzi mai încolo, pe Arcu, tot sub unghiul protector al unei camere video. A muncit o oră ca s-o fure

23 aprilie, crepuscul. Marian G, 47 de ani, păr cărunt, priveşte prin sticla paharului gol spre bicicleta legată la câţiva paşi de el. Stă de câteva ore în bar şi vede obiectul lucios lăsat cine ştie de ce la voia întâmplării. Întunericul se lasă, iar bărbatul îşi face curaj, totul fiind înregistrat de camera video stradală. Întâi i-a dat târcoale 20 de minute, uitându-se dacă apare cineva să-i ceară socoteală. Dispare un minut şi se întoarce cu un patent. Antifurtul rezistă. Marian G. se lasă păgubaş, dispare şi reapare după câteva minute cu un cleşte gură-de-lup, lung de-un metru. Se opinteşte, transpiră, desface plasticul de pe şufă, dar nu renunţă. E obosit, dispare iar în bar pentru a lua putere şi mai încearcă o dată. Intervenţia chirurgicală e gata să-i reuşească dar apare Poliţia şi-l umflă în dubă. "Asta e, am comis-o!", spu­­ne el pe un scăunel la Sec­ţie. Poliţiştii spun că îi va fi învăţătură de minte, pentru că nu are cazier şi nu va fi aspru pedepsit. Experimentul a ajuns la un deznodământ: la New York, bicicleta a rezistat 270 de zile. La Iaşi - 5 zile. "Hoţii de biciclete au un tupeu fantastic. Vă daţi seama ce se întâmplă în zonele mărginaşe, unde nu este iluminat public!" Alexandru Hordilă, şeful Poliţiei Locale Iaşi

20 de minute s-a învârtit în jurul bicicletei până s-a hotărât să acţioneze. La New York au trecut 140 de zile doar până a dispărut şaua.

Bicicleta în capodopera lui De Sica

Acest experiment aduce izbitor de mult cu celebrul film italian care a lansat curentul neo-realist, "Hoţii de biciclete". O bicicletă poate părea neînsemnată, dar uneori poate fi singura şansă pentru o viaţă mai bună. În filmul din 1948, unui muncitor italian îi este furată bicicleta, pe care o cumpărase cu mari sacrificii după ce amanetase cearşafurile familiei. Fără bicicletă, Ricci îşi pierdea locul de muncă, pentru că era lipitor de afişe. Porneşte într-o cursă epopeică de recuperare a îndrăgitei biciclete, trecând prin aventuri care îl transformă şi îi alterează inocenţa, astfel că, în final, Ricci capitulează. Ajunge să fure el însuşi o bicicletă. <iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/itP3VQMtI7k" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> Experimentul new yorkez

Anul trecut, americanii de la Red Peak, companie de branding şi comunicare, au realizat experimentul pe o stradă aglomerată din New York. Au parcat o bicicletă, au fotografiat-o zilnic şi au urmărit cum hoţii o fură bucată cu bucată pe parcursul a 270 de zile.

În ianuarie 2012, ziarul Daily Mail a prezentat procesul de "descompunere":

  • în ziua 182 a dispărut bidonul cu apă
  • în ziua 223 – lanţul
  • după alte 24 de zile – şaua
  • peste două săptămâni – roata din faţă.
  • în fine, în a 270-a zi a dispărut şi tot ce mai rămăsese din ea.

<iframe width="633" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/NZcXF10Ir9Q" frameborder="0" allowfullscreen></iframe> La New York, bidonul cu apă a fost furat după 182 de zile. Apoi a dispărut şaua. În ultima fază, după 250 de zile, cineva se hotărăşte să o lase fără roata din faţă. În a 270-a zi, bicicleta dispare complet. Punct final. Românii s-ar putea întreba: "De ce-au lungit-o atâta americanii?" "Numim acest experiment Life-Cycle (Ciclu de viaţă), este o cronică fascinantă a unei decăderi elegante", a spus reprezentantul Red Peak. Aproximativ 60.000 de biciclete sunt furate în New York în fiecare an şi numai 2% dintre ele sunt recuperate de proprietari.

Experimentul companiei Red Peak a scos în evidenţă mai mult fenomenul "geamurilor sparte", conform căruia acolo unde există un geam spart apare o tentaţie irezistibilă a trecătorilor de a le sparge şi pe celelalte. Dacă cineva n-ar fi început dezmembrarea bicicletei, poate că aceasta, în stare intactă, ar fi stat şi-acum acolo, în acea piaţă aglomerată din Manhatan.