Cât de pregătit este mediul de afaceri din Republica Moldova de aderarea la UE. Barometrul antreprenorilor

Antreprenori din RM / Sursa foto: Facebook

Republica Moldova. Circa 75% dintre antreprenorii din Republica Moldova susțin că aprofundarea relațiilor politico-economice cu România oferă o cale mai rapidă pentru integrarea statului în Uniunea Europeană. Această percepție reflectă importanța României ca principal partener economic și politic al Republicii Moldova și ca un aliat natural în procesul de integrare europeană.

Barometrul antreprenorilor: Aprofundarea relațiilor cu România, o cale mai rapidă pentru integrarea Republicii Moldova în UE

Relația specială dintre cele două state, atât din punct de vedere istoric, cât și cultural, face ca România să fie un sprijin strategic pentru accelerarea acestui proces, se arată în recent lansatul Barometru al antreprenorilor, elaborat, la Chișinău. Accesul la expertiza, infrastructura și resursele României poate facilita alinierea la standardele europene și deschiderea de noi oportunități comerciale.

Pe de altă parte, 18% din respondenți nu împărtășesc această opinie, indicând că există și scepticism cu privire la rolul României în facilitarea integrării europene. Aceasta arată că, pentru unele companii, integrarea depinde mai mult de capacitatea Republicii Moldova de a implementa reforme interne decât de relația sa cu România, conform documentului nominalizat.

Relațiile comerciale cu Romania au un anumit nivel de dezvoltare în rândul respondenților - aproximativ 7% dintre aceștia susțin că desfășoară operațiuni de export în țara noastră, subliniind legăturile comerciale strânse dintre cele două economii. De asemenea, 11% dintre companiile de peste Prut desfășoară operațiuni de import. Aceasta dovedește că România este un partener comercial important pentru multe afaceri din Republica Moldova, potrivit „Barometrului antreprenorilor”.

Cât de pregătit este mediul de afaceri din Republica Moldova de aderarea la UE

Aproximativ 51% din respondenți se consideră pregătiți pentru integrarea în Uniunea Europeană. Acest fapt reflectă un nivel sporit de încredere în capacitatea afacerilor de a face față cerințelor și reglementărilor europene. Poate fi un semn că multe companii au început deja procesul de adaptare la standardele internaționale.

Pe de altă parte, 11% dintre respondenți se consideră mai degrabă nepregătiți, sugerând că multe firme percep încă provocări semnificative în adaptarea la cerințele europene. Lipsa de resurse, tehnologii și competențe adecvate pentru a face față unei competiții mai dure sau cerințelor stricte poate fi un obstacol pentru aceste companii. Mai puțin de 9% dintre antreprenori consideră că sunt complet nepregătiți pentru integrarea în UE, subliniind nevoia de sprijin și asistență pentru a-și ajusta afacerea la noile realități economice și legislative.

De ce tip de sprijin ar avea nevoie companiile pentru a se adapta cerințelor și standardelor UE

Accesul la finanțare și parteneriatele de afaceri sunt văzute ca fiind esențiale de peste 54% dintre respondenți. Ei sugerează că fără sprijin financiar, multe companii din Republica Moldova ar întâmpina dificultăți în adaptarea la cerințele UE. Programele de formare și dezvoltare profesională sunt de asemenea prioritare pentru 44% dintre companii, indicând că mediul de afaceri consideră educația și instruirea ca fiind critice pentru competitivitatea pe piața europeană.

35% dint respondenți sunt de părere că accesul la informații și consiliere este un element esențial pentru a susține procesul de integrare. Aceasta subliniază nevoia companiilor de a înțelege mai bine reglementările europene, procesele administrative și obligațiile legale pentru a se conforma eficient standardelor.

În prag de referendum, dovezi și analize pentru o discuție națională privind integrarea în UE

„Barometrul antreprenorilor. Opiniile și percepțiile antreprenorilor din Republica Moldova privind evoluția economiei și gradul ei de pregătire pentru integrarea în Uniunea Europeană” are la bază sondajul, realizat de Asociația „Parteneriate pentru Noua Economie”, în colaborare cu CBS-Research și INSCOP Research România. Sondajul a fost elaborat, în perioada 22 iulie-21 august 2024, în cadrul Proiectului „Evaluarea sentimentului și atitudinilor mediului de afaceri privind integrarea în UE și în sprijinul referendumului de aderare la UE”.

Autorii și-au propus să măsoare opiniile și percepțiile antreprenorilor cu privire la evoluția economiei naționale, a serviciilor publice și a propriilor afaceri, precum și avantajele și dezavantajele integrării în Uniunea Europeană. Barometrul antreprenorilor furnizează dovezi și analize pentru o discuție națională privind integrarea în Uniunea Europeană și un dialog privind dezvoltarea economică durabilă a Republicii Moldova.