Cartea electronică de identitate. Klaus Iohannis a promulgat noile modificări legislative

Cartea electronică de identitate. Klaus Iohannis a promulgat noile modificări legislative Cartea de identitate electronică. Sursa foto: Arhiva evz

Președintele Klaus Iohannis a promulgat, vineri, Legea care aprobă Ordonanţa Guvernului nr. 12/2023, aducând modificări și completări la acte normative privind evidenţa persoanelor și cartea electronică de identitate.

Această lege vizează implementarea la nivel naţional a actelor de identitate, precum Cartea Electronică de Identitate și Cartea de Identitate Simplă, într-un format conform standardelor de securitate impuse pentru cărțile naționale de identitate emise la nivel naţional. Totul cu scopul de a facilita libera circulație a cetățenilor români în spațiul Uniunii Europene.

Legea privind cartea electronică de identitate, promulgată

Simultan, se vizează asigurarea unor condiții tehnice menite să reducă costurile de conformare pentru cetățeni în interacțiunile lor cu instituțiile statului, în vederea obținerii actelor de identitate.

De asemenea, se propune crearea condițiilor tehnice necesare pentru dezvoltarea infrastructurilor care să faciliteze accesul simplu al cetățenilor la serviciile de e-guvernare și e-business prin intermediul cărților electronice de identitate dotate cu autentificare digitală și semnătură digitală încorporate, potrivit news.ro.

Ne puteți urmări și pe Google News

Cine vrea cartea electronică de identitate, trebuie să scoată din buzunar suma de 67 de lei (14 euro).

Suma necesară pentru această procedură va fi acoperită printr-un singur aport provenit din surse externe nerambursabile, fiind disponibilă o dată la fiecare cinci ani, din resursele alocate în acest scop de la bugetul de stat.

Klaus Iohannis

Klaus Iohannis. Sursa foto: presidency.ro

Cine nu vor plăti

Conform proiectului, cetățenii cu vârsta de peste 14 ani sunt exceptați de la obligația de a plăti pentru cartea electronică de identitate solicitată.

La prima cerere depusă într-un interval de timp de cinci ani, indiferent de motivul solicitării, în următoarele condiții:

  • înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea ambilor părinți, a reprezentatului legal, a părintelui supraviețuitor, a părintelui căruia i-a fost încredințat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească, a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat, destinat protecției speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinți, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul;
  • la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmează a fi preschimbat;
  • dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului sau data nașterii;
  • în cazul schimbării domiciliului;
  • în cazul în care în R.N.E.P. există mențiunea <încetat valabilitate domiciliu>;
  • în cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
  • în cazul deteriorării actului de identitate;
  • în cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
  • când imaginea facială din actul de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului;
  • în cazul schimbării sexului;
  • în cazul anulării;
  • pentru preschimbarea, la cerere, a actelor de identitate aflate în termen de valabilitate.

Ori de câte ori este necesar, pentru:

  • persoanele care sunt victime ale calamităților naturale, incendiilor sau ale altor dezastre și care declară pe propria răspundere, la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor în a cărui rază teritorială domiciliază ori își au reședința, faptul că actul de identitate a fost pierdut, distrus sau deteriorat ca urmare a producerii unei astfel de situații;
  • cetățenii români aflați în străinătate în situații deosebite.
Cărțile electronice de identitate

Buletine România. Sursa foto: arhiva EVZ

Cartea electronică de identitate, mult mai sigură

Conform expunerii de motive, cartea electronică de identitate reprezintă un instrument sigur și eficient pentru accesarea serviciilor care necesită confirmarea identității într-un interval de timp redus, cu resurse și eforturi minime.

Prin implementarea caracteristicilor avansate de securitate, precum criptarea, semnătura electronică și autentificarea bazată pe datele biometrice, cărțile electronice de identitate asigură certitudinea că persoana care se autentifică este deținătoarea setului respectiv de date, contribuind la prevenirea furtului de identitate și altor forme de criminalitate cibernetică, asigurând securitatea operațiunilor.

„Cartea electronică de identitate reprezintă cheia ce facilitează adoptarea serviciilor publice electronice la scară largă, întrucât titularii o pot utiliza pentru autentificarea în sistemele informatice ale instituțiilor publice, precum şi pentru a semna electronic”, se precizează în expunerea de motive.