Cartea de identitate electronică, emisă încă de la naștere. Un nou proiect de lege a fost aprobat marți de Guvern

Buletin. Sursa foto: Arhiva EVZ

O nouă Ordonanță a fost aprobată de Guvern în ședința de marți. Proiectul de lege prevede o modalitate prin care statul român să încurajeze cetățenii să treacă de la buletinele clasice la cele electronice. Costul acestora va fi suportat de stat, din fondurile alocate prin PNRR. Printre altele, Ordonanța oferă părinților posibilitatea de a emite o carte de identitate electronică copiilor, încă de la naștere.

Proiectul de lege adoptat marți de Guvern vine cu mai multe modificări cu privire la evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români. Părinții vor putea să elibereze o carte de identitate copiilor nou născuți, acest lucru favorizând circulația în statele membre UE.

Noile cărți de identitate electronice vor avea un formai mai mic, de dimensiunea unui card bancar. În cazul celor electronice, adresa deținătorului nu va mai fi imprimată. Costul de 67 de lei al buletinelor electronice va fi suportat de stat, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

„Guvernul a adoptat astăzi Ordonanţa pentru modificarea şi completarea unor dispoziţii referitoare la evidenţa persoanelor şi cartea electronică de identitate. Principalele modificări vizează, pe de o parte, crearea cadrului normativ pentru plata de către stat, suportarea de către stat, din fonduri alocate prin PNRR, a costului cărţii electronice de identitate pentru minim cinci milioane de cărţi electronice emise. Primele cinci milioane vor fi cu siguranţă suportate prin PNRR”, a anunţat şeful Direcţiei Generale pentru Evidenţa Persoanelor din cadrul MAI, chestorul de poliţie Cătălin Giulescu.

Statul va suporta contravaloarea cărților de identitate electronice

PNRR prevede un buget de aproximativ 200 de milioane de euro pentru tranziția de la cărțile de identitate clasice la cele cu cip. Această sumă ar putea să ajungă pentru eliberarea buletinelor din următorii trei ani. După ce aceste fonduri se vor epuiza, statul român va găsi o altă metodă de finanțare.

Noile cărți de identitate vor veni la pachet și cu o mată electronică, care va conține diverse documente scanate ale deținătorului, imaginea facială și semnătura acestuia. Prin acest sistem, cetățenii care solicită documente de identitate să nu mai fie nevoiți să prezinte actele care se regăsesc în sistemul informatic al diverselor instituții.

„Un alt element esenţial este faptul că vom pune în circulaţie cartea electronică de identitate opţională pentru minori chiar începând de la naştere, de la zero la 14 părinţii având opţiunea să solicite acest document de călătorie pentru a putea să-şi exercite dreptul la liberă circulaţie în spaţiul Uniunii Europene”, a precizat Giulescu.

Cetățenii pot alege între cărțile de identitate simple și cele electronice, în funcție de interesele fiecărei persoane în parte. Oficialul MAI recomandă buletinele electronice, pentru a putea beneficia de serviciile e-guvernare și pentru a simplifica unele proceduri.

Noile cărți de identitate vor avea sigla UE

Ordonanța semnată astăzi de Guvern prevede ca viitoarele buletine electronice să nu mai aibă trecut pe ele domiciliul deținătorului. Aceste date vor fi trecute în aplicație. În cazul vizelor de flotant, viza de reședință va fi înscrisă în suportul de stocare. În cazul în care cetățeanul optează pentru carte de identitate clasică, se va emite un document prin care se dovedește reședința.

În prezent, un proiect pilor se desfășoară la Cluj. Cetățenii care doresc buletin electronic trebuie să plătească o taxă de 67 de lei și vor beneficia de gratuitate atunci când se vor emite noile documente. De când a început proiectul, peste 7.000 de persoane și-au făcut cărți de identitate electronice.

Proiectul urmează să fie extins și în Capitală, în vara acestui an. Din toamnă, marile municipii reşedinţă de judeţ vor putea elibera buletinele electronice.