Cardinalul Müller: „Nu este Teoria Conspirației. Pandemia e folosită pentru măsuri discutabile. Statul nu are dreptul să se amestece în Biserică”

Într-un interviu pentru Tagespost, cardinalul german Gerhard Müller a răspuns acuzațiilor care i s-au adus pentru că a semnat apelul arhiepiscopului Carlo Maria Vigano, legat de pandemie și de riscurile de derapajelor dictatoriale ale guvernelor.

Acuzat că promovează teorii ale conspirației, cardinalul Müller i-a invitat pe oameni să vadă faptele, în loc să îi denigreze pe cei care „gândesc cu capul lor”, subliniind și pericolul „vaccinării forțate”.

Fără a pomeni direct numele lui Bill Gates, cardinalul german spune că „a fost formulată public amenințarea că 7 miliarde de oameni vor fi vaccinați forțat, chiar dacă medicamentele nu au fost suficient testate și că dacă oamenii nu se supun, atunci le vor fi retrase drepturile fundamentale”.

„Nimeni nu poate fi obligat să creadă că o mână de super-miliardari «filantropici» au cele mai bune programe pentru îmbunătățirea lumii doar pentru că au reușit să acumuleze o uriașă avere personală”, a precizat Müller.

Cardinalul german a respins acuzația că este un „adept al teoriilor conspirației”, referindu-se la experiența sa personală:

„În Peru, în perioada lui Fujimori, eu însumi am discutat cu bărbați și femei sterilizați fără consimțământ, înșelați cu bani și promisiuni”, a spus Müller, adăugând: „Ce are asta cu teoria conspirației?”

Pe 7 mai, Apelul Vigano – care a fost semnat și de cardinalii Joseph Zen și Janis Pujats, ca și de episcopii Athanasius Schneider și Joseph Strickland – a ridicat semne de întrebare legate de carantina, izolarea și restricțiile libertăților cetățenilor, ca măsuri de combatere a coronavirusului.

Semnatarii acestui apel, printre care se află și ziariști, experți și alți membri ai clerului, își manifestă îngrijorarea în numele Bisericii dar și al laicilor că pandemia de COVID-19 poate fi utilizată ca un „pretext” de către conducătorii lumii pentru a „controla” oamenii, a-i lipsi de drepturile fundamentale, oferind în același timp „un preludiu îngrijorător al instalării unui guvern mondial în afara oricărui control”.

Semnatarii mai amintesc și libertatea Bisericii Catolice care își „afirmă ferm autonomia sa de a guverna, venera și învăța”, arătând cu claritate că statul nu are nici un fel de autoritate să decidă închiderea bisericilor.

Până în prezent, Apelul Vigano a fost semnat de 43.000 de persoane.

Cardinalul Müller a fost atacat în Germania, inclusiv în marile ziare, principalul cap de acuzație fiind că Apelul Vigano este plin de teorii ale conspirației grosolane, mergând până la a spune că favorizează anti-semitismul, doar pentru că vorbește despre pericolele unui guvern mondial și răspândește „mituri și comploturi”.

Întrebat în interviul din Tagestpost dacă nu cumva și-a depășit competența de episcop și cardinal, comentând criza COVID-19 și abordând chestiuni politice și medicale, Müller a răspuns:

„Aceste lucruri au de-a face și cu teologia. Respectând autonomia domeniilor seculare, trebuie să vorbim totuși de o etică a economiei, a politicii și a medicinei.”

Iată mai jos interviul acordat de cardinalul Müller ziarului german Tageszeitung:

Eminența Voastră, vă temeți cu adevărat că un guvern mondial se pregătește să ia puterea cu ajutorul unor măsuri anti-liberale, așa cum afirmă apelul pe care l-ați semnat?

Cine nu face deosebirea între oportunitățile și pericolele asociate cu globalizarea neagă realitatea. Papa Francisc se opune și neo-colonialismului statelor și organizațiilor internaționale care obligă la avort în rândurile săracilor, retrăgându-le ajutoarele de dezvoltare dacă refuză.

În Peru, în epoca Fujimori, am vorbit eu însumi cu bărbați și femei sterilizați fără consimțământ care fuseseră înșelați cu bani și promisiuni false. Ce are asta a face cu o teorie a conspirației?

Dar nu înțelegeți că apelul este considerat a conține, măcar în unele paragrafe, teorii ale conspirației? În toate cazurile, presupuneri foarte îndrăznețe sunt enunțate fără nici o dovadă.

Mantra teoriilor conspirației este o metodă ieftină pentru a face audiență și o strategie de a-i denunța pe cei care gândesc cu capul lor. Pe cine ar trebui să credem când un conspiraționist îl acuză pe altul de conspirație?

Atunci, ajutați-ne să înțelegem. Apelul vorbește despre forțe care sunt interesate să creeze panică în rândul populației. Nu ni se dă nici o dovadă. Care sunt aceste forțe?

Trebuie să îi întrebați pe autori. Eu nu înțeleg că textul afirmă că coronavirusul a fost inventat pentru a crea panică, ci că măsurile luate împotriva lui ar trebui să fie cele strict legate de boală, iar interesele politice și economice nu ar trebui amestecate aici.

În orice caz, a fost făcută public amenințarea că 7 miliarde de oameni vor fi vaccinați obligatoriu, chiar dacă medicamentele nu au fost încă suficient testate, iar dacă oamenii nu se supun, le vor fi retrase drepturile fundamentale.

Nimeni nu poate fi obligat să creadă că o mână de „filantropi” super-miliardari au cele mai bune programe pentru îmbunătățirea lumii, numai pentru că au reușit să acumuleze o uriașă avere personală.

Sau altă chestiune: un anumit nivel de supraveghere publică pentru a preveni și rezolva infracțiunile este justificat din punct de vedere etic, însă în nici un caz o anulare totală a vieții private.

Guverne de stânga și de dreapta din întreaga lume caută răspunsuri la o provocare pandemică fără precedent. Credeți cu adevărat că ele doresc să folosească criza pentru a restrânge permanent sau a aboli libertatea și drepturile civile?

Ar trebui acum să spun, crezând orbește și naiv autoritățile, că toate au în cap cele mai bune gânduri? Nu priviți totul doar din perspectivă germană! America și China se acuză una pe alta și poate că adoptă măsuri discutabile care nu au nici o legătură cu pandemia.

În unele țări, din păcate, politicile de partid sunt urmate chiar și în această perioadă de criză. Până acum, primatul eticii în fața politicilor de partid a rămas doar o speranță deșartă.

Conferința Episcopilor Germani s-a distanțat de apelul pe care l-ați semnat. Succesorul dvs. în scaunul episcopal de la Regensburg a sprijinit explicit această poziție. Atitdunile din interiorul Bisericii nu mai joacă astfel nici un rol în acest demers. Cum comentați?

Ar fi fost o chestiune mai urgentă dacă episcopii germani ar fi căzut de acord cu privire la noua evanghelizare a diocezelor lor, așa cum a cerut Papa Francisc, sau s-ar fi ridicat împotriva persecutării creștinilor în lume, în loc să își aplece atenția asupra unui text de trei pagini, care, cu siguranță nu este ultimul cuvânt pe această temă, ci o chemare la reflecție.

Nici unul dintre acești colegi episcopi nu a discutat cu mine personal, în schimb fac referire la titluri din presă, ceea ce mi se pare o pierdere de vreme.

Hârtia (apelul Vigano) emite judecăți asupra unor chestiuni politice și spirituale. Ați semnat-o în integralitatea ei. Acceptând aceste teze politice, nu v-ați depășit competența de episcop?

Apelul – nici un rând din el – nu a fost scris de mine, Însă, până acum (la ora interviului- n.r.) 30.000 de oameni l-au sprijinit pe el și țintele sale generale, fără să stea să analizeze fiecare frază individual.

Mulți medici și alți oameni de știință au participat la redactarea lui. Dar (textul) are legătură și cu teologia: în ciuda respectării autonomiei domeniilor seculare, trebuie să discutăm și despre o etică a economiei, politicii sau medicinei.

Apelul insistă asupra autonomiei Bisericii. Statul nu trebuie să îi încalce dreptul de a săvârși slujbe. Acum, episcopii germani, dar și cei din multe alte țări, au fost în mod expres de acord cu o interzicere temporară a serviciilor publice pentru a combate pandemia. Unde vedeți aici o violare a drepturilor Bisericii?

Libertatea religioasă și autonomia Bisericii în viața sa spirituală și sacramentală sunt prevăzute în Constituția Germaniei și a altor țări, și se numără printre drepturile fundamentale.

Biserica Catolică respectă competența statului pentru realizarea binelui comun și nu pretinde să fie stat în stat.

Însă statul nu are decât dreptul de a solicita măsurile de siguranță necesare la adunările religioase, nu să interzică liturghia și tainele în și pentru sine.

În unele state nedemocratice, adunările publice sunt permise în prezent, dar au fost interzise doar serviciile religioase – dacă este să credem relatările de presă.

Dacă, în ciuda tuturor pericolelor, îngrijirea medicală a populației este garantată, atunci ar trebuie să fie acordată grijă pentru ca, de exemplu, ca persoanele aflate pe moarte să nu rămână fără sprijin duhovnicesc.

Sau dacă este posibilă căsătora civilă, nimeni nu poate înțelege de ce nu este posibilă și cununia religioasă, și așa mai departe.

Deoarece totul este politizat, până și preoții ajung să nu mai observe tonul strident din brutala formulare: „Botezurile, Confirmările, Liturghiile, Cununiile, adică Sfintele Taine, sunt interzise”.

Ați semna documentul din nou?

Indiferent ce aș răspunde, indignații s-ar simți confirmați de noile titluri care ar apărea.

Gălăgia mediatică nu înseamnă o discuție asupra faptelor, ci, pentru unii, este ceea ce așteptau pentru a răspunde nevoii lor de indignare prin acuzații și insinuări absurde și pentru a-și da dreptate unii altora reciproc.

Oricine acuză pe altcineva de o „coaliție a iraționalității” și de alte lucruri încă și mai grave și mai idioate ar trebui să poată respinge cu răceală documentul cu câteva argumente raționale sau să-l lase să se adâncească într-o spirală a tăcerii.

Cel mai bun lucru ar fi să-l luăm de exemplu pe Papa Francisc, care a păstrat în mod constant tăcerea în fața a diferite acuzații pe care le-a apreciat ca nejustificate.