În vreme ce multe state din Occident au renunțat la petrolul rusesc, China și India întrevăd șansa de a se aproviziona cu petrol mai ieftin. Conform presei internaționale, cantități uriașe de țiței rusesc au fost încărcat în petroliere, cu destinațiile India și China, care ignoră sancțiunile impuse Rusiei, pe motiv că nu ar avea la bază principii ale dreptului internațional.
Statul chinez spune că sancțiunile economice aplicate de Vest Rusiei „nu au la bază dreptul internațional”. Ca atare, cantități fără precedent de țiței rusesc sunt încărcate și transportate în China și India, un alt stat care nu a restricționat importurile venite din Rusia.
China și India beneficiază de țiței rusesc, în cantități mult mai mari
Volumul de țiței aflat în tranzit sau în depozitele plutitoare, în ultima săptămână, a fost de circa 74-79 milioane de barili de țiței, față de cele 27 de milioane de barili contractați înainte de 24 februarie, începutul invaziei Rusiei în Ucraina.
Prin urmare, Europa a fost depășită de Asia, continent devenit cel mai mare cumpărător de țiței al Federației Ruse, un decalaj ce urmează să se extindă și mai mult în viitorul apropiat.
China și India cumpără țiței mai ieftin din Rusia
Dat fiind faptul că SUA și Marea Britanie, alături de multe companii din Uniunea Europeană, au refuzat să mai cumpere țiței rusesc, autoritățile de la Moscova au fost obligate să găsească cumpărători din Asia.
„Unii cumpărători interesaţi din Asia sunt motivați economic, iar SUA urmăresc cu atenţie achiziţiile de ţiţei rusesc ale Indiei, deci acest flux s-ar putea confrunta cu riscuri”, afirmă Jane Xie, reprezentant al companiei de date și analize Kpler, care spune că în luna aprilie 2022, China și India au atins un nivel record în ce privește cantitățile de țiței rusesc primit.
Pe lângă asta, India urmărește tranzacții în valoare de până la 70 de dolari pe baril din Rusia, căci a negociat reduceri mai mari de prețuri în ce privește petrolul rusesc.
Importul de țiței din Rusia spre China și India va crește și mai mult
Transporturile de țiței pe calea apei urmează să crească în viitor, de la un volum de 45 de milioane, la 60 de milioane de barili, grație dezvoltării comerțului maritim dintre Rusia și statele din Asia și dat fiind că Uniunea Europeană continuă să elimine, treptat, toate importurile venite din Rusia, până la finele anului 2022.
După interzicerea importurilor din Rusia de către UE, s-a produs o modificare a felului în care funcționează piața petrolieră globală, astfel că analiștii anticipează că acele 2,5 miliarde de barili de țiței ce erau furnizate UE, nu vor mai avea cumpărtori.
„Vom asista la o schimbare structurală pe piața mondială a petrolului, în sensul că Europa nu mai depinde de energia rusă”, a transmis Caroline Bain, economist în cadrul companiei de cercetare economică Capital Economics, din Londra.
Mai mult, redirecționarea petrolierelor Rusiei pe mare, spre China și India, ar necesita ca transporturile să dureze câteva săptămâni, pornind dinspre Marea Neagră spre Marea Mediterană, iar de acolo prin Canalul Suez spre porturile din Asia, conform Capital.