Miniştrii Transporturilor din UE au anunțat când vor renunța la mașinile pe motorină și benzină și când vor face tranziţia la vehiculele electrice. Scopul este de a scăpa de poluarea din orașe.
Miniştrii Transporturilor din Cehia, Germania, Italia, Polonia, Portugalia, România, Ungaria şi Slovacia au discutat despre momentul în care vor face tranziţia la vehiculele electrice. Normele propuse Euro 7 vor înăspri limitele privind poluanţii care afectează sănătatea, inclusiv oxizii de azot. Oficialii UE au declarat că nu se uită la bani atunci când vine vorba de sănătate.
Cu toate astea, Cehia este una dintre țările care nu dorește să facă tranziţia la mașinile electrice. Un oficial UE a declarat că miniştrii au discutat despre termenele limită „nerealiste” ale reglementării și că nu a fost luată o decizie clară.
„În privinţa normelor Euro 7, facem eforturi pentru ca să poată fi realizate acele condiţii care sunt într-adevăr realiste”, a declarat luni ministrul ceh al Transporturilor, Martin Kupka, după reuniunea de la Strasbourg. Tranziția ar putea avea loc la mijlocul lui 2025. Țările UE au propus o perioadă de patru ani pentru intrarea în vigoare a normelor, alături de unele modificări tehnice.
Cehia mai consideră că industria auto are nevoie de timp pentru a face mai multe schimbări și pentru a se adapta la mașinile electrice. „Dacă suntem într-adevăr serioşi în legătură cu reducerea emisiilor în Europa, cred că trebuie să adoptăm măsuri tehnologice realiste”, a declarat Kupka.
Ce soluții au găsit statele UE
Statele UE au luat în considerare și retragerea maşinilor care emit dioxid de carbon, iar vânzarea de maşini noi cu motoare pe combustie ar putea avea loc după 2035. Germania este o altă țară care şi-a exprimat opoziţia faţă de această iniţiativă.
Cu toate astea, mai mulți lideri consideră că intrarea în vigoare mai târziu a interdicţiei ar face imposibil obiectivul UE de a ajunge la emisii nete zero până în 2050. Directorul general al Porsche, Oliver Blume, a declarat luni că în opinia sa Berlinul „are o poziţie adecvată”, încercând să se asigure că pot fi utilizaţi combustibilii sintetici la noile maşini cu motoare pe combustie după 2035.
Și Bruxelles a propus măsuri pentru a reduce cu 35% emisiile de oxizi de azot ale autoturismelor şi utilitarelor uşoare comparativ cu normele precedente Euro 6. „În forma actuală, normele de poluare Euro 7 pun în pericol industria auto din întreaga Europă. În acelaşi timp, ele reprezintă un risc pentru locurile de muncă”, a declarat luni ministrul ceh al Transporturilor, Martin Kupka, potrivit Reuters.