Campania PNL de pe TikTok pentru Georgescu. Rareș Bogdan: Nimeni nu a ieșit să explice prostia care se vehicula

Campania PNL de pe TikTok pentru Georgescu. Rareș Bogdan: Nimeni nu a ieșit să explice prostia care se vehiculaSursa foto: Facebook

Partidul Național Liberal (PNL) l-ar fi sprijinit pe Călin Georgescu în cursa pentru președinție. Aceasta a fost descrisă ca fiind similară cu campania „Frate pentru Frate” inițiată de Rusia în Ucraina, înaintea invaziei. Europarlamentarul PNL Rareș Bogdan a negat orice implicare în coordonarea campaniei.  El a menționat că problema cu conturile de pe TikTok era deja cunoscută în martie la nivel european, iar Roberta Metsola l-a întrebat despre numărul mare de astfel de conturi din România, un aspect despre care a recunoscut că nu avea cunoștință. Bogdan susține că, de fapt, campania PNL a fost ținta unor atacuri online și că a fost nedrept că nimeni nu a clarificat situația.

PNL, acuzat că ar fi finanțat campania lui Georgescu

O investigație realizată de site-ul Snoop.ro a dezvăluit că PNL ar fi finanțat campania controversată „Echilibru și Verticalitate” pe TikTok, care ar fi fost redirecționată pentru promovarea indirectă a lui Călin Georgescu.

Potrivit surselor, campania a fost gestionată de firma Kensington Communication, ce a colaborat cu 130 de influenceri prin platforma FameUp. Deși în mod oficial campania îl susținea pe candidatul PNL, Nicolae Ciucă, mesajele transmise prin videoclipuri și hashtag-uri sugerau caracteristicile promovate public de Georgescu.

Documentele desecretizate de CSAT și un raport Expert Forum arată că brief-ul campaniei a fost modificat pentru a evita detectarea conținutului problematic, iar caracterizările din videoclipuri corespundeau profilului public al lui Călin Georgescu. În total, campania a generat 2,4 milioane de vizualizări, ridicând suspiciuni serioase asupra influenței externe.

Rareș Bogdan: „Campania a fost trolată”

Rareș Bogdan neagă orice implicare deliberată în deturnarea campaniei și susține că problema a fost generată de trolling masiv. Într-un interviu acordat Antena 3 CNN, acesta a declarat: „Nu sunt responsabil pentru o campanie deturnată. Aceasta a fost făcută în favoarea lui Nicolae Ciucă. Dacă a fost redirecționată, este rezultatul unor atacuri externe.”

Nicolae Ciucă

Nicolae Ciucă. Sursa foto: Captură video

Bogdan a explicat că, deși el a fost implicat în comunicarea campaniei, managementul efectiv al proiectului a fost realizat de alte persoane. „Eu știu că această campanie a fost trolată și consider că e nedrept ca PNL să fie acuzat de sprijinirea altui candidat. Am încredere în Kensington și FameUp, dar cineva a intervenit cu zeci de mii de conturi pentru a deturna mesajul nostru,” a adăugat liderul liberal.

Rolul TikTok în campanie

Rareș Bogdan a subliniat și preocupările UE legate de TikTok, platforma cu cea mai rapidă creștere în România, având peste 7,4 milioane de utilizatori. Roberta Metsola, președinta Parlamentului European, i-ar fi atras atenția asupra riscurilor asociate cu această rețea socială, mai ales în context electoral.

„România are cel mai mare procent de utilizatori TikTok din Europa. În discuții anterioare cu colegi din Parlamentul European, am sugerat implementarea unor reglementări similare celor de pe alte platforme sociale pentru a preveni ingerințele externe,” a explicat Bogdan, conform Snoop.

Reacțiile din PNL și acuzațiile interne

Surse din cadrul PNL au declarat pentru Snoop.ro că Rareș Bogdan, alături de alți lideri, a avut un rol esențial în organizarea campaniei, dar că proiectul TikTok a fost „abandonat” după primele semne de eșec. „Rareș Bogdan nu a făcut nimic intenționat, dar campania a fost neglijată. Nu le-a păsat de TikTok, pentru că focusul era pe Ciucă și mesajele de pe Facebook,” a spus o sursă anonimă din PNL.

Pe de altă parte, Ilie Bolojan, liderul PNL, a declarat că acuzațiile sunt nefondate: „Campania noastră a fost împotriva extremismului. Dacă cineva a deturnat-o, nu este responsabilitatea noastră.”

Investigațiile continuă

ANAF a deschis o anchetă pentru a verifica fluxurile financiare și implicarea influencerilor în campania „Echilibru și Verticalitate”. Inspectorii fiscali au analizat plățile efectuate de Kensington Communication și FameUp, constatând că banii pentru campanie proveneau din fondurile PNL.

În ciuda acuzațiilor, Rareș Bogdan insistă că PNL nu a avut nicio legătură cu susținerea lui Călin Georgescu: „Această campanie a fost o greșeală, dar nu deliberată. Nu am avut niciun interes să-l sprijinim pe Georgescu, iar atacurile asupra noastră sunt pur și simplu nedrepte.”