Cele două firme americane au fost angajate de Deutsche Bahn la sfârşitul anului trecut după ce compania germană a aflat că membrii Congresului iau în calcul adoptarea unei legi prin care supravieţuitorii Holocaustului să poată intenta astfel de procese în SUA.

Deutsche Bann a confirmat informaţiile dezvăluite de săptămânalul german Der Spiegel.

Proiectul de lege, denumit Holocaust Rail Justice Act, iniţiat de senatorul democrat Charles Schumer, va permite, dacă va fi aprobat, deschiderea unor procese în tribunalele americane împotriva, în special, companiei franceze de căi ferate, SNCF. Schumer susţine că peste 76.000 de evrei, luptărori ai Rezistenţei şi prizonieri americani au fost deportaţi la bordul trenurilor operate de SNCF, doar trei procente dintre aceştia supravieţuind.

În trecut, procese similare intentate SNCF în SUA au eşuat din cauza vidului legislativ, proiectul senatorului Schumer urmărind tocmai acoperirea acestei lacune legislative. Dacă va fi aprobată, legea va permite şi altor supravieţuitori ai Holocaustului care nu deţin cetăţenia americană să deschidă procese companiior feroviare europene în tribunalele din SUA.

În ceea ce o priveşte, Deutsche Bahn se teme că va fi vizată de un val de procese în SUA. Recent, o asociaţie a victimelor nazismului din Europa de Est a avertizat compania germană că va deschide un proces în SUA.

Deşi proiectul de lege al senatorului Schumer menţionează explicit SNCF, textul este astfel formulat încât orice companie feroviară implicată în deportarea evreilor să poată fi trasă la răspundere în justiţia americană. Unele voci susţin însă că un acord semnat în 2000 de SUA şi Germania, denumit German Foundation Agreement, acoperă toate pretenţiile avansate de supravieţuitori ai Holocaustului în privinţa entităților germane.