Primele mijloace de transport în comun dotate cu aer condiţionat au fost date de ieri în folosinţă. Călătorii s-au arătat mulţumiţi. Potrivit purtătorului de cuvânt al RATB, Mihai Vlădărău, ieri au circulat 23 de astfel de autobuze. Deocamdată, acestea merg numai pe liniile 131, 331, 205 şi 182. De ieri au început să circule în Capitală primele autobuze Mercedes-Citaro noi, din cele 500 achiziţionate de Primăria Municipiului Bucureşti.
Autobuzele sunt dotate cu aer condiţionat, camere video pentru supraveghere, sistem GPS şi au motoare Euro 4 economice bazate pe tehnologie BlueTec diesel.
Potrivit purtătorului de cuvânt al RATB, Mihai Vlădărău, ieri au circulat 23 de astfel de autobuze. Deocamdată, acestea merg numai pe liniile 131, 331, 205 şi 182. Autobuzele sunt dotate cu aer condiţionat, camere video pentru supraveghere, sistem GPS şi au motoare Euro 4 economice bazate pe tehnologie BlueTec diesel.
Autobuzele au 12 metri lungime, o capacitate de 103 pasageri, 27 de locuri pe scaune, patru locuri destinate persoanelor cu dizabilităţi şi spaţiu pentru cărucioarele cu rotile. În plus, au în dotare un sistem de coborâre a podelei pe toată lungimea vehiculului. Ieri, călătorii bucureşteni se arătau mulţumiţi de noile maşini. Pensionarii şi înălţimea scaunelor Într-unul dintre autobuzele noi de pe linia 131, până la Băneasa, se merge în linişte. Vreo zece călători privesc curioşi de cum urcă în maşină spre găurelele din tavan prin care ar trebui să se simtă aerul condiţionat. Înăuntru miroase a cauciuc şi a nou. Doi pensionari mijesc ochii de undeva din capătul autobuzului către ecranul extraplat din spatele şoferului pe care sistemul GPS le arată pe unde au ajuns. „Uite, vezi, acuma s-a rotit harta, că a luat curba. Ce chestie!“, spune entuziasmat unul, în timp ce celălalt aprobă dând din cap.
Doar pe Gabriela M., pensionară în vârstă de 70 de ani, o cam nemulţumesc anumite lucruri. „Pentru noi, pensionarii, ar trebui să nu mai facă scaunele la aşa înălţime, că avem toţi probleme cu picioarele şi nu ne putem căţăra până sus, acolo“, spune femeia şi arată amărâtă cu mâna spre o tânără care s-a „cocoţat“ pe un scaun „la mare înălţime“. Apoi, recunoaşte şi ea că e un lucru bun GPS-ul ăsta. „Doar ştiţi cum se circula cu autobuzele alea vechi, nu ştiai nici unde eşti. Dar trebuiau făcute dotările astea încă de la primele autobuze noi, nu de-abia acum. Dar aşa facem noi, întotdeauna mai târziu“, adaugă pensionara. Ghinion la afişaj Pentru Vali, o domnişoară tânără care călătoreşte zilnic cu RATB-ul, o minune e că s-au instalat camere video peste tot şi că se poate şti dacă sunt hoţi în autobuz. „Cel mai rău autobuz pe care am mers este cel care trece prin Rahova, 139 parcă. Acolo sunt numai coloraţi, e aglomerat tot timpul şi stai cu poşeta în poală, atentă să nu ţi-o fure. Aşa e mai bine. Dar unde se vede de la camere, la şofer?“, se interesează femeia.
Şoferul autobuzului de pe linia 131, Valentin Călugăru, pare şi el mulţumit de noua maşină pe care o conduce. „Nici nu se compară cu cea veche! Mai ales la suspensii, e mult mai bună asta“, spune omul. A păţit totuşi o „nenorocire“ în prima zi pe noul autobuz: i s-a defectat afişajul electronic şi arată că urmează de vreo zece staţii încoace Piaţa Dorobanţ ilor. „Nu ştiu ce are, dar maşina e bună. Oricum, noi nu avem voie să umblăm la astea, la sistemul electronic“, spune încurcat şoferul. Aer condiţionat - aşa cum scrie mare şi pe autobuz, de cum dai să intri - o să fie, asigură el. Dar la vară, că acum nu e nevoie. Pentru moment, el e încântat că parcă noua maşină „e şi puţin mai călduroasă“.
COSTURI Autobuze de peste 100 de milioane de euro Primăria Capitalei a achiziţionat noile mijloace de transport în comun în urma unei licitaţii organizate în luna iulie 2007. Autorităţile au optat pentru oferta EvoBus Gmbh - dealer Mercedes - cumpărând atunci 500 de autobuze noi. Contractul a fost semnat la data de 10 septembrie 2007. Potrivit Mediafax, municipalitatea va plăti 343.402.500 lei (105.000.000 euro), fără TVA, pentru cele 500 de autobuze noi. Tipul de autobuz Mercedes-Benz Citaro a fost vândut în peste 18.400 de exemplare de când a fost produs în 1998, iar DaimlerChrysler Buses este cel mai mare producător de autobuze din lume.