Pe 15 ianuarie, deputații britanici au respins cu un scor zdrobitor acordul cu UE prezentat de premierul Theresa May.

A doua zi, aceasta a supra viețuit unei moțiuni de cenzură. Marți seara, deputații au dezbătut răspunsul guvernului la respingerea acordului. S-au depus mai multe amendamente.

Un amendament important a fost cel al conservatorului Graham Brady, aprobat cu 317 voturi la 301, care permite operarea de schimbări juridice în cadrul a ceea ce britanicii denumesc „backstop”. „Backstop” este o soluție tehnică pentru evitarea unei frontiere „fizice” între Irlanda de Nord (parte a Marii Britanii) și Irlanda (membră UE). Un alt amendament important a fost și el adoptat: 318 parlamentari au votat pentru ca ieșirea din UE să nu se poată face fără un acord cu Bruxellesul. Amendamentul, deși nu este obligatoriu pentru guvern, îi permite Theresei May să încerce o nouă negociere cu UE.

La nici zece minute de la încheierea votului din Camera Comunelor, Donald Tusk, președintele Consiliului European, a anunțat că UE nu intenționează să schimbe ceva în acordul încheiat cu guvernul May.

Situația în acest moment este chiar mai încâlcită decât acum două săptămâni. Iată ce scenarii sunt posibile:

1 Un al doilea vot în Parlamentul britanic

Theresa May va reveni la Bruxelles pentru a încerca să schimbe prevederile din acord legate de „backstop”. Fie că UE își menține decizia de a nu renegocia, fie că până la urmă va accepta, May va fi nevoită să revină peste două săptămâni în Camera Comunelor pentru un al doilea „vot de împuternicire”, în care deputații trebuie să decidă fie asupra unui nou acord, fie asupra pașilor care trebuie făcuți dacă UE respinge renegocierea.

Există un principiu general potrivit căruia deputaților nu ar trebui să li se ceară să ia în examinare aceeași întrebare de două ori într-o singură sesiune.

Totuși, dacă UE refuză renegocierea și guvernul revine cu același acord în Parlament, există voci care susțin că președintele Camerei ar putea autoriza un al doilea vot dacă sunt indicii că voința deputaților s-a schimbat.

2. „No deal”

Dacă Parlamentul nu acceptă acordul (vechi sau nou) și nimic nu se întâmplă ulterior, efectul va fi un Brexit fără acord, ceea ce, potrivit legii în vigoare, înseamnă că Regatul Unit va părăsi UE în 29 martie 2019. Tratatul de la Lisabona al Uniunii impune și el acest lucru.

3. Renegociere totală

Guvernul ar putea propune Bruxelles-ului o renegociere totală a înțelegerii. Practic, un acord cu totul nou. O asemenea renegociere ar necesita foarte probabil extinderea articolului 50 pentru a amâna data ieșirii. Marea Britanie trebuie să ceară UE o prelungire a termenului de ieșire. Prelungirea poate fi aprobată doar dacă toate cele 27 de țări UE acceptă, în cadrul unui vot în Consiliul Uniunii Europene.

4. Un nou referendum

Guvernul ar putea să organizeze un alt referendum pe tema ieșirii din UE. Și în acest caz ar fi nevoie de o extindere a articolului 50, deoarece este prea târziu pentru organizarea unei consultări populare înainte de 29 martie. De asemenea, ar trebui ca Parlamentul britanic să aprobe o lege pentru un nou plebiscit. După aprobarea legii, trebuie să existe și o perioadă legală până la organizarea lui. Experți ai College London University, citați de BBC, sugerează că timpul minim necesar pentru toate aceste etape este de circa 22 de săptămâni.

5. Declanșarea alegerilor generale anticipate

Theresa May ar putea decide că varianta cea mai bună de a ieși din impas ar fi organizarea de alegeri legislative anticipate, dar acest demers, ca și renegocierea acordului pentru Brexit, ar face necesară o cerere adresată UE pentru extinderea articolului 50. Pentru alegeri anticipate, May ar avea nevoie de votul a două treimi din deputați. Alegerile ar putea avea loc cel mai devreme după 25 de zile lucrătoare de la data votului.

6. O altă moțiune de cenzură

Laburiștii ar putea în orice moment să prezinte o nouă moțiune de cenzură la adresa guvernului May. Dacă majoritatea deputaților votează în favoarea unei moțiuni de cenzură, începe o numărătoare inversă de 14 zile lucrătoare. Dacă, în această perioadă, actualul guvern sau un guvern alternativ nu pot câștiga un nou vot de încredere, se declanșează alegerile generale anticipate.

7. Alte posibilități

Curtea Europeană de Justiție a decis că este legal ca Marea Britanie să revoce unilateral articolul 50 și să anuleze Brexitul, fără acordul celor 27 de alte state din UE. Să revină, adică, printrun simplu anunț, la situația de dinainte de referendumul din iunie 2016. Cum guvernul May nu renunță la divorțul de UE, este puțin probabil ca un eveniment major, precum un nou referendum sau o schimbare de guvern, să aibă loc înaintea unei anulări unilaterale a procesului de ieșire a Regatului din UE.

După ce Theresa May a supraviețuit unei moțiuni interne în Partidul Conservator, în luna decembrie, funcția ei de lider nu mai poate fi contestată timp de 12 luni.

Există totuși posibilitatea teoretică a unei demisii a Theresei May, în urma unor presiuni interne și/sau externe. În acest caz, conservatorii ar trebui să numească un nou premier.

 

Te-ar putea interesa și: