Bombă în pre-campanie! S-au oprit lucrările la ultimul lot al autostrăzii Orăștie - Sibiu

Bombă în pre-campanie! S-au oprit lucrările la ultimul lot al autostrăzii Orăștie - Sibiu

De miercuri după-amiază, utilajele au fost trase pe dreapta, iar autoritățile tac. Lucrările la lotul III au fost sistate în cel mai sensibil punct, cu cele mai ample alunecări.

Cu două luni înainte de termenul prelungit pentru finalizarea ultimului lot din autostrada Orăștie – Sibiu, cei 22 de km dintre Săliște și Cunța, lucrările s-au oprit. Nici constructorul, nici CNADNR-ul, nici ministrul Transporturilor nu spun nimic, în timp ce utilajele stau. În tot acest timp, ministerul dă semne că nu mai sunt bani și – în premieră – decide să folosească banii din garanțiile lucrărilor.

Ce am găsit pe șantier

Cel mai sensibil punct al lotului III al autostrăzii Orăștie – Sibiu este porțiunea de câteva sute de metri ce precede viaductul de la Aciliu, pe sensul de mers înspre Sebeș. De miercuri după-amiază, în imensul debleu săpat între dealurile de aici s-a așternut liniștea. Excavatoarele și camioanele au fost trase pe dreapta și așa au rămas pe tot parcursul zilei de joi. „Nu știu. Nu știu. Lăsați-mă să vorbesc cu superiorii mei, din Italia”, a spus directorul de șantier din partea Impregilo, Carlo Alberto Scopel. Acesta nu a mai r e - venit, fiind oricum foarte greu de găsit și la telefon.

Joi, la prânz, în afara a doi topografi care măsurau o parte a dealului ras de la Aciliu, nimeni nu era în zona respectivă. Nici măcar de pază, la utilaje. În rest, singurul loc în care se mai lucra, dar anemic, este cel situat înainte de nodul de la Apodul de Jos, unde câteva camioane mai cărau ceea ce excavau trei utilaje. Asfalt a mai fost turnat, față de acum trei săptămâni, doar înainte de alunecările de teren ce preced viaductul de la Aciliu, iar cantitatea de lucrări rămase este, în continuare, impresionantă.

„Domnule, noi să terminăm aici, să punem asfalt, că de lucru pe margine mai este”, spune unul dintre muncitori. Evident, nici el nu știe de ce pe restul șantierului nu se mai lucrează, deși mai sunt două luni până la noul termen asumat oficial.

Liniștea autorităților

Din primăvara acestui an, consultantul lucrărilor de pe autostradă nu mai este Consitrans, firmă al cărei contract a fost reziliat de conducerea Companiei de autostrăzi și drumuri naționale din România, pe motiv că ar fi „fraternizat” cu constructorii. În locul celor de la Consitrans lucrează, acum, Direcția regională Brașov a CNADNR. Cu toate acestea, din partea Companiei vine aceeași „liniște”. „Știți care sunt regulile. Trebuie să ne trimiteți solicitare în scris pentru ca să vă putem răspunde”, au anunțat cei de la biroul de presă al CNADNR. Deși o solicitare scrisă pentru a lămuri motivul care a dus la oprirea lucrărilor le-a fost trimisă. Niciun răspuns nu a fost formulat până la închiderea ediției.

„Nu știu despre ce vorbești”

Sibian de origine, directorul general al CNADNR, Narcis Neaga, a fost imposibil de găsit, refuzând să răspundă și la telefon. A făcut, totuși, acest lucru ministrul Transporturilor, Ioan Rus. „Nu știu despre ce vorbești și nici nu pot vorbi acum. Sănătate!”, a declarat Rus, după ce i s-a expus pe scurt situația singurei porțiuni de autostradă în lucru din România, porțiune care, cel puțin teoretic, ar mai putea fi dată în folosință anul acesta.

În schimb, premierul Victor Ponta declara la Sibiu că a discutat cu reprezentanții constructorilor, cu cei din conducerea CNADNR, și că totul este în regulă: „Mi-au confirmat faptul că de data aceasta se vor ține de termen și pe 15 noiembrie, cel mai târziu, se va circula neîntrerupt între Sibiu și Deva”.

Nu mai sunt bani?

Faptul că statul se confruntă cu o acută lipsă de bani poate fi dedus din Instrucțiunea nr. 21, emisă săptămâna trecută de către Autoritatea de management pentru Programul operațional regional sectorial transport din cadrul Ministerului Transporturilor. Potrivit acestui document, pentru a face față cheltuielilor, autorităților le este permis să folosească banii blocați acum în conturile de bună execuție constituite pentru fiecare lucrare, iar cu banii aceștia să plătească facturile, urmând ca în locul conturilor să fie solicitate scrisori de garanție bancară din partea companiilor de construcții. Măsura este luată dintr-un motiv clar: „Întrucât executanții de lucrări se confruntă cu un deficit de flux de numerar necesar executării lucrărilor, așa cum rezultă din solicitările acestora și ale beneficiarilor POS Transport”, se arată în Instrucțiunea 21/09.09.2014, semnată de directorul general al AM POST, Ioan Marcel Boloș. „Oricum, conform legislației, banii din contul de garanție de bună execuție sunt la dispoziția beneficiarului lucrărilor până la încheierea contractului. Dar de o astfel de măsură nu am auzit niciodată până acum”, a declarat un oficial din CNADNR, pentru Evenimentul Zilei.