Boboteaza este una dintre cele mai mari sărbători din calendarul ortodox. Este ziua în care Isus Hristos a fost botezat în apele Iordanului, iar Sfânta Treime le-a arătat credincioșilor că el este fiul lui Dumnezeu.
În data de 6 ianuarie, creștinii ortodocși prăznuiesc Botezul Domnului sau Boboteaza. Această sărbătoare reprezintă botezul în apa Iordanului a Mântuitorului Iisus Hristos de către Sfântul Ioan Botezătorul. În această zi, în toate bisericile ortodoxe, cu puterea Duhului Sfânt și la rugăciunile preoților se sfințește aghiasma cea mare.
Isus Hristos a venit la râul Iordan când avea 30 de ani. Aici, Sfântul Ioan Botezătorul le spunea oamenilor: „Se află în mijlocul vostru acela pe care vor nu-l știți. Nici eu nu-l știam pe El, dar cel ce m-a trimis să botez cu apă, mi-a zis: peste care vei vedea Duhul coborându-se și rămânând peste El, acela este cel ce botează cu Duh Sfânt. Și eu am văzut și am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu“.
Când Sfântul Ioan Botezătorul l-a văzut pe Hristos a exclamat:„Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii”.
Boboteaza. Arătarea Sfintei Treimi
Această mărturie a fost una extrem de importantă pentru israelieni, care-l așteptau pe Mesia cel profețit cu multe veacuri înainte. Isus Hristos i-a cerut lui Ioan să-l boteze, iar acesta, după o împotrivire de adâncă smerenie, acceptă să-l boteze, după rânduiala lui.
După botezul lui Hristos cerurile s-au deschis, Duhul lui Dumnezeu s-a coborât în chip de porumbel și a stat peste Iisus, iar Tatăl a mărturisit: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru care am binevoit!“ Astfel, botezul primit de Hristos a avut și un alt scop: Epifania (arătarea Sfintei Treimi), moment în care El avea să fie descoperit lui Ioan și, prin acesta, tuturor credincioșilor din Israel.
Taina botezului
Ceea ce s-a întâmplat cu paștele iudaic, s-a întâmplat și cu botezul. La Cina cea de Taină întâlnim și paștele iudaic și paștele nostru. Hristos a pus capăt celui dintâi și i-a dat început celui de-al doilea. La răul Iordan a împlinit botezul iudaic, dar în același timp a deschis ușile botezului Bisericii.
Botezul lui Ioan era un botez de pocăință. Nu era o taină, ci un ritual, pentru că nu ierta păcatele. Cu botezul lui Ioan s-a botezat și Mântuitorul, dar nu pentru că El avea nevoie de o curățire de păcate, ci pentru a ne arăta importanța lui, dar mai ales pentru a arăta lumii taina lui Dumnezeu cel în Treime închinat, în numele Căruia să ne botezăm și noi.
Taina botezului a fost instituită de Hristos imediat după învierea sa din morți, odată cu trimiterea apostolilor la propovăduirea Evangheliei către neamuri:„Mergând, învățați toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh, învățându-le să păzească toate câte Eu v-am poruncit vouă, și iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârșitul veacului” (Matei, 28, 19-20), potrivit crestinortodox.ro.
Tot în data de 6 ianuarie mai este pomenit și Sfântului Sfințit Mucenic Romano Lachedemonul.