„Skiplagging” poate fi tradus în română ca „săritul peste escale”. Aceasta este denumirea unei strategii cu ajutorul căreia poți cumpăra bilete de avion mai ieftine, atunci când când planifici o călătorie în sezonul estival. Strategia a devenit din ce în ce mai populară în ultimii ani, iar mulți se întreabă dacă există dezavantaje și cât de legală este ea.
„Skiplagging” este o strategie prin care poți cumpăra bilete de avion mai ieftine. Ea presupune cumpărarea unui zbor cu escală, care să aibă avantajul unui cost mai mic decât cel al unui zbor direct, însă nu mai este luat zborul de conexiune. Dacă doriți să zburați de la Geneva la Madrid, puteți lua un bilet de zbor spre o altă destinație din Spania, dar care să aibă escală în Madrid. Costul unui astfel de bilet ar putea fi mult mai mic decât unul direct.
Cu ajutorul acestei strategii de marketing, turiștii economisesc bani și în cazul călătoriilor mai lungi. Cu un bilet „skiplagged” luat pe ultima sută de metri de la Birmingham către New York ați putea economisi aproximativ 100 de euro.
Nu este ușor să găsești astfel de bilete, iar mulți turiști le caută cu ajutorul site-urilor de comparare precum Kayak sau chiar Google Flights. Puțini sunt cei care știu că în 2013 a fost creat un portal online special pentru oamenii care caută prețuri mai mici. Acesta este denumit după strategie, adică Skiplagged.
Cât de legală este strategia „skiplagged”
Site-ul destinat special cumpărării de bilete mai ieftine are o descriere deosebită. „Zborurile noastre sunt atât de ieftine, încât United (Airlines - n.red.) ne-a dat în judecată, dar am câștigat”, este mesajul care apare pe portalul online. Această scurtă descriere ne arată și părerea companiilor aeriene despre strategie.
Deși companiile aeriene sunt nemulțumite de această schemă de achiziție a biletelor de avion, ea este în mare parte legală. Există totuși unele consecințe. Turiștii trebuie să se asigure că, în cazul în care este necesar, au pașaport sau viză și că îndeplinesc cerințele de intrare în țara pe care intenționează să o viziteze.
Au existat și cazuri în care companiile aeriene au dat în judecată pasagerii care au apelat la această strategie. În 2019, compania Lufthansa cerea despăgubiri de 2.000 de euro unui pasager care a sărit peste escală. Cererea acestora a fost respinsă, compania a făcut apel, însă în cele din urmă a renunțat la proces.
„Călătorii ar trebui să se îngrijoreze mai mult că ar putea primi interdicție de zbor cu o anumită companie aeriană - lucru pe care companiile aeriene chiar îl pot face - decât că vor ajunge să răspundă în fața justiției”, a avertizat Edward Russell, jurnalist specializat în transport aerian, potrivit euronews.
Ce trebuie să știi înainte de a folosi strategia săritului peste escale
Turiștii care folosesc strategia „skiplagged” trebuie să știe unele detalii cu privire la acesta zboruri. În primul rând, nu pot călători cu bagaj de cală. Ei trebuie să aibă doar bagajul de mână, pe care îl pot lua în avion. Bagajele de cală ajung la destinația finală, transferul lor fiind gestionat de compania aeriană.
Călătorii cu mai multă experiență recomandă folosirea unui rucsac și nu a unui bagaj de cabină. În cazul în care zborul este destul de plin și se constată că nu mai este suficient loc în cabină, este posibil ca bagajele să fie transferate la cală.
Indicat este ca atunci când turiștii apelează la această strategie să cumpere doar biletul dus, nu și pentru întors. Companiile aeriene pot anula biletul de retur dacă sesizează că ceva nu este în regulă sau că pasagerul nu a luat zborul de conexiune.
Un alt risc pe care pasagerii trebuie să și-l asume este cu privire la condițiile meteo. Escala ar putea fi modificată în cazul în care vremea este nefavorabil sau dacă sunt alte incidente intempestive.
Companiile aeriene nu sunt de acord cu strategia „skiplagged”
„Companiile aeriene fac prețul biletelor în funcție de piață și de concurență, nu neapărat de distanța zborului. De aceea, o călătorie scurtă este adesea mai scumpă decât una lungă”, explică Russell.
Jurnalistul explică că prețul biletelor de avion este dictat de concurență. Companiile de zbor nu sunt deranjate neapărat de prețul mai mic pe care îl plătesc pasagerii când aleg să folosească strategia „skiplagged”. Ele sunt deranjate de pierderile pe care le au atunci când rămâne un loc liber la zborul de conexiune. Acesta ar putea fi vândut unui alt pasager.
Toate companiile aeriene interzic în mod explicit „skiplagging-ul”, indiferent de terminologia în care îmbracă metoda. Reprezentanții companiilor spun că turiștii trebuie să își asigure consecințele. Aceasta ar putea fi anularea beneficiilor de loialitate sau chiar interdicția de a călători cu o anumită companie.