România are, de ieri, prima staţie publică pentru încărcarea maşinilor electrice. Astfel de "pompe" vor apărea inclusiv în parcările supermarketurilor.
Maşinile electrice sunt destul de scumpe, nu ajung prea departe cu un "plin" şi nu au, deocamdată, o infrastructură care să le facă utile la noi. Pentru a nu rămâne, totuşi, în urmă, avem acum o "pompă" pentru maşinile electrice.
O încărcare durează şase ore şi costă între trei şi cinci lei
Staţia de alimentare este în spatele Pieţei Unirii din Capitală, lângă clădirea Transelectrica, pe strada Olari. Este vorba, de fapt, de o priză cum se găsesc în toate casele.
Pentru a umple bateriile este nevoie, însă, de un încărcător (ca în cazul unui telefon mobil), care costă între 400 şi 7.000 de euro. Prima maşină alimentată la noua staţie a fost un Mitsubishi i-MiEV, deschizătoare de drum în sectorul 100% electric românesc.
Micuţa citadină cu patru locuri şi tracţiune pe puntea spate este propulsată de un motor electric de 49 de kilowaţi şi are o autonomie de până la 160 de kilometri cu un "plin". Bateria este de tip Lithium-ion, cu o energie totală de 16 KWh/20KWh.
O încărcare completă la staţia publică durează 6-8 ore şi costă trei lei noaptea şi cinci lei ziua. Staţia poate încărca patru maşini simultan, iar accesul la "combustibil" se face pe baza plăţii cu cardul, prin achiziţionarea unui abonament sau a unei cartele pre-pay.
Dacă vă gândiţi deja la o astfel de maşină, care poate fi încărcată şi la priza de acasă sau de la serviciu, trebuie să mai ştiţi că preţul este de peste 36.500 de euro.
Doar maşini electrice peste 40 de ani
Iniţiativa "pompei" electrice aparţine Comitetului Naţional Român "CIGRE" în parteneriat cu Mitsubishi România. Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, prezent la inaugurare a anunţat că trebuie continuată dezvoltarea acestui tip de infrastructură.
"Poţi lămuri lumea să polueze mai puţin sau să meargă cu bicicleta numai cu decizii economice şi politice", a spus ministrul, care a anunţat că au început discuţiile cu autorităţi, cu companii şi supermarketuri, care au posibilitatea să instaleze astfel de staţii de încărcare.
Borbely a mai spus că, peste 40 de ani, speră ca în marile oraşe să nu mai fie permisă circulaţia decât cu maşini electrice.
Avantaje pentru cumpărătorii de electrice
Guvernul României a adoptat recent o ordonanţă de urgenţă care vrea să stimuleze cumpărarea de maşini electrice şi hibride. Deocamdată, legislaţia, care nu se referă la persoanele juridice, oferă o reducere de 10% dar nu mai mult de 1.800 de euro la cumpărarea unei maşini hibrid şi o reducere de 20% dar nu mai mult de 3.700 de euro pentru o maşină electrică.
Dacă participaţi la Programul Rabla, puteţi primi, în schimbul vechii maşini, două vouchere pentru achiziţionarea unui autovehicul hibrid sau patru pentru unul electric. "Nu plătesc taxa de primă înmatriculare, asta e sigur şi ne gândim la alte facilităţi pentru cei care cumpără maşini electrice", a spus Borbely, care a menţionat că va cere şi modificarea ordonanţei, pentru a include şi persoanele juridice printre beneficiari.
OFERTE
Maşini "la priză" pentru români
Pe lângă Mitsubishi i-MiEV, românii pot opta, deja, pentru alte mărci care propun consum zero de combustibil. Citroen C-Zero e, de fapt, un i-MiEV cu altă emblemă pe volan. Diferenţele între cele două sunt minore, deci dezavantajele şi avantajele rămân aceleaşi: o maşină ideală pentru circulaţia de oraş, bună pentru cei care nu vor să stea la volan ca în fotoliul de acasă şi care nu caută un portbagaj prea încăpător.
Francezii de la Renault vor lansa, în curând, în ţara noastră, o limuzină 100% electrică. Fluence Zero Emisii va avea un motor de 93 hp şi 226 Nm, suficient pentru a mişca, cu uşurinţă, berlina Renault. Autonomia este în jur de 150 de km, iar încărcarea va fi ceva mai pretenţioasă la Fluence pentru care, cumpărătorii vor închiria acumulatorii de la Renault. Marele avantaj pare să fie preţul modelului, în jur de 20.000 de euro.
"Poţi lămuri lumea să polueze mai puţin sau să meargă cu bicicleta numai cu decizii economice şi politice.“ LASZLO BORBELY, ministrul Mediului Citiți și:
- Demaraj dificil pentru maşinile electrice
- Ce obstacole stau în calea autovehiculelor electrice
- Cum vor să treacă nemţii la maşinile electrice
- Câte maşini electrice s-au vândut în România