Evenimentul Zilei > Actualitate > Benzina, aproape de cota de avarie: 7 lei/litru. Au reapărut canistrele în benzinării, iar preţul benzinei va scumpi mâncarea
Benzina, aproape de cota de avarie: 7 lei/litru. Au reapărut canistrele în benzinării, iar preţul benzinei va scumpi mâncarea

Benzina, aproape de cota de avarie: 7 lei/litru. Au reapărut canistrele în benzinării, iar preţul benzinei va scumpi mâncarea

Nevoia sau comoditatea îi împing pe români spre benzinării chiar şi la preţuri exorbitante ale carburanţilor

Ultimele săptămâni au adus scumpiri în lanţ ale carburanţilor, din 31 iulie Petrom majorând preţurile de şase ori, în total cu 44 de bani pe litru. Ultima scumpire a avut loc chiar ieri, cu cinci bani pe litru, motivul invocat fiind, şi de data aceasta, preţul petrolului.
Cele mai ieftine sortimente de benzină au trecut deja de 6,2 – 6,3 lei, iar cele mai scumpe sunt aproape de 7 lei, un preţ care, deşi a fost anticipat cu aproape un an în urmă de o parte a benzinarilor particulari, părea aproape imposibil de atins.
Chiar şi după ce benzina a trecut de 6 lei, românii scot mai mulţi bani din buzunar şi o cumpără în continuare. Nu au mai făcut proteste la pompe, s-au împăcat cu ideea, chiar dacă par a fi descoperit suma „magică” atunci când alimentează maşinile. Majoritatea pun benzină de 50 de lei, pentru că nu îşi permit mai mult, şi încearcă să conducă atent, ca să o consume cât mai încet. Totuşi, revin mai des ca înainte să alimenteze, tocmai pentru că nu concep să meargă mai mult pe jos sau cu transportul în comun.
Un sondaj ad-hoc la pompă arată că, din 400 de maşini care intră zilnic, în medie, întro staţie de benzină, mai mult de jumătate sunt alimentate în valoare de numai 50 de lei. Proporţia este aceeaşi la benzinăriile particulare şi la marii distribuitori de carburant, Petrom, Rompetrol, Lukoil.
Peste 60% din cei care intră zilnic în benzinărie alimentează de 50 de lei”, a declarat Florin Michi, administratorul LuxOil. Acesta mai spune că numai 10% din clienţi mai fac plinul. Informaţia se regăseşte şi la marii distribuitori. „Înainte aveam zeci de clienţi zilnic care făceau plinul. Acum dacă avem trei într-o zi e minune”, spune Bogdan S., angajat la o staţie de benzină.
Chiar dacă benzina s-a scumpit, încasările au rămas aproximativ aceleaşi, undeva în jur de 28.000 de lei pe zi, după cum mărturiseşte un angajat din sistem. Cantitatea de carburant vândută a scăzut, dar nu cu mult, şi nu brusc. De vină, spun oamenii, e criza.
„De doi-trei ani nu se mai alimentează ca lumea. Odată cu criza oamenii au început să pună benzină de sume mai mici. Şi eu fac la fel. Înainte, acum vreo trei ani, făceam cam la trei săptămâni plinul. Acum pun tot la câteva zile de câte 50 de lei şi mă amăgesc că dau mai puţini bani. Mai sper, în naivitatea mea, că pot umbla o săptămână cu opt litri de benzină, dar nu merge. E vorba doar că încerc să nu scot o dată din buzunar bani mulţi. Toţi prietenii mei fac la fel”, declară Cosmin Briscanu, un şofer din Timişoara.
Cei care renunţă la maşină sunt o raritate
Administratorii pompelor de benzină spun că vânzările, în litri de carburant, au scăzut doar cu aproximativ 4 – 5 procente. „Vindem cu aproape 5% mai puţin ca înainte să se ajungă la peste 6 lei litrul. Oamenii cumpără benzină şi motorină cam la fel, pentru că au nevoie să se deplaseze”, mai explică Florin Michi.
Există şi şoferi radicali. Unii care au renunţat la maşină pentru mers la serviciu şi apelează la transportul în comun. Aici un abonament lunar nu costă, de regulă, mai mult de câteva zeci de lei. Ei însă, sunt foarte puţini. „Am ajuns să scot maşina din garaj în weekend- uri, iar în cursul săptămânii merg cu autobuzul. Am o maşină care consumă destul de mult în oraş. M-am şi gândit să vând maşina şi să iau ceva mai mic, cu consum mai redus, poate un Smart”, argumentează o „şoferiţă de weekend” de nevoie, Cristina Jurjescu.
„Nu se mai ia benzină ca acum trei ani, se cumpără cu ţârâita. Majoritatea alimentează de câte 50 de lei.”
FLORIN MICHI, administrator LuxOil
Patru ani de coşmar pentru şoferi
Data                   Preţ benzină (lei/litru)    Preţ motorină (lei/litru)
Ianuarie 2009               3,02                               3,49
Ianuarie 2010               4,16                               3,92
Februarie 2011             4,99                               5,08
Martie 2011                  5,07                               5,20
August 2012                 6,18                               6,30
Sursa: Comisia Europeană, Petrom
Creşterea preţului nu a influenţat prea mult consumul de carburanţi
Anul    Preţ mediu Euro-super 95 (lei/litru)    Vânzări carburanţi  Petrom (milioane litri)                                                                                             
2008                       3,75                                                    2.365
2009                       3,58                                                    2.675
2010                       4,48                                                    2.566
2011                       5,21                                                    2.452
Sursa: Comisia Europeană, Petrom
Există şi explicaţii ştiinţifice pentru comportamentul şoferilor
Preţul carburanţilor nu creşte de ieri de azi, iar România nu a prima ţară în care se cumpără benzină indiferent de preţ. Încă din anii ’90 au apărut studii ample legate de cât ar putea creşte preţurile, respectiv taxele fără a avea un impact asupra cererii.
O concluzie la care au ajuns, între alţii, profesorii James L. Smith şi Pin T. Ng, de la Universitatea din Houston, şi Gregory McRae, de la MIT, a fost că în ţările sărace, cererea de carburanţi e mai puţin elastică raportat la preţ, dar mai elastică raportat la venituri, comparativ cu cele bogate. În traducere, dacă preţul benzinei creşte cu 1 leu, consumul scade mai puţin în România decât în vest.
Motive multiple
Pe de altă parte, dacă scade salariul cu 100 de lei, consumul va scădea mai mult decât ar scădea în vest în aceleaşi condiţii. De ce? Pe de o parte, într-o ţară mai bogată consumul de benzină nu acoperă doar strictul necesar, ci şi plimbări suplimentare la care se poate renunţa dacă preţul creşte.
În România de regulă acoperă strictul necesar, la care se poate renunţa foarte greu. Pe de altă parte, 100 de lei în minus înseamnă în România bani de mâncare, iar în SUA sau Germania bani de pus la bancă. Aşadar, cu cât veniturile sunt mai mici cu atât ne putem permite mai greu benzină, pentru că ar trebui să renunţăm la lucruri mai importante.
Unii economişti locali văd şi alte motive pentru care benzina va fi cumpărată în continuare, indiferent de preţ. "Românii vor cumpăra benzină indiferent de preţ. Pur şi simplu s-au obişnuit să meargă cu maşina. Faţă de cetăţenii altor ţări europene românii sunt cei mai comozi şi cei mai dependenţi de maşini, astfel că nu greşesc când spun că vor plăti oricât pe carburant ca să poată sta la volan", spune Tiberiu Avrămescu, lector univ. dr. la Universitatea din Piteşti.
El a identificat şi un motiv pentru care preţul creşte constant, deşi petrolul e mai ieftin decât în vara lui 2008. "O legătură fundamentată cu preţul petrolului, pentru creşterea preţului carburantului la pompă nu există. În urmă cu ceva timp, directorul general Petrom, Mariana Gheorghe a răspuns atunci când a fost întrebată de ce creşte preţul combustibilului, că acest lucru se întâmplă deoarece cererea este foarte mare. Asta nu înseamnă decât că o companie petrolieră, beneficiind de faptul că există cerere, îşi optimizează profitul. Din punctul de vedere al unui manager, e ceva perfect justificat", explică Avrămescu.
Una din explicaţiile pentru comportamentul şoferilor este că în România benzina se foloseşte la drumuri strict necesare, la care nu se poate renunţa
Cât de des mergem la benzinărie nu depinde doar de plăcerea de a conduce
Ce a mai prins valul de scumpiri
Valul de scumpiri nu se opreşte, din păcate, la benzină şi motorină, ci afectează şi alte produse. Preţul gazelor a crescut cu 5% de la 1 septembrie, iar cel al energiei electrice cu 2-3%. Metroul crescuse la rândul său tarifele încă din august cu până la 50%.
Tot din august s-au scumpit legumele cu 8,6%, preţul cartofilor crescând chiar cu peste 9%. Citricele s-au scumpit cu 6%, influenţate de cursul valutar. Ouăle, deşi nu erau pe lista cu scumpiri anunţate pentru toamnă, au şi ele un preţ cu 5% mai mare.
Urmează la rând pâinea, mălaiul, uleiul, carnea şi laptele, producătorii anunţând creşteri de preţ pentru toate acestea. Mare parte din aceste scumpiri sunt influenţate tocmai de creşterea preţurilor la carburanţi.
De ce a crescut preţul
Din ianuarie 2009, preţul benzinei a urcat cu 105%, iar motivele principale au fost trei. Primul, creşterea preţului petrolului. Petrolul Brent, cel mai apropiat de cel românesc ca şi caracteristici, s-a scumpit cu circa 152%, de la 46 de dolari pe baril la 116 dolari. Al doilea, cursul dolarleu.
Acesta a avut o creştere mai modestă, de doar 18,5%. La 1 ianuarie 2009, un dolar valora 2,9427 lei, iar astăzi este 3,4882 lei. Al treilea, creşterea accizelor. Cursul valutar la care se calculau accizele în 2009 era de 3,7364 lei pentru un euro, iar în 2012 el este 4,3001 lei. Aşadar o creştere de 15,1%. În preţul benzinei, accizele au o pondere de aproape 50%.
La ce ne putem aştepta în continuare de la preţuri
Estimările mai multor analişti şi instituţii internaţionale ne-ar putea face un pic mai optimişti în legătură cu preţul carburanţilor. Cele mai multe previziuni arată o scădere a preţului unui baril de petrol Brent de la 116 dolari în prezent, până la 105 sau chiar mai puţin de 100 de dolari în cursul anului viitor.
Administraţia americană pentru Informaţii Energetice estimează un preţ mediu de 111 dolari în ultimele luni ale anului, în scădere cu aproape 5%, iar în 2013 petrolul e văzut la 103 dolari pe baril. Cursul valutar e la rândul său important, pentru că se transferă în preţul final de cele mai multe ori.
Majoritatea analiştilor interni estimează pentru finalul anului un curs euro- leu în jurul valorii de 4,5, aproape de cel din prezent, iar cursul dolar- leu e de asemenea văzut cam la acelaşi nivel ca acum. În 2013 însă, dolarul ar putea câştiga din nou teren faţă de euro şi leu, aşa cum se aşteaptă mai multe bănci străine.
În plus, accizele, care sunt aproape jumătate din preţul benzinei, vor fi la rândul lor în creştere cu circa 5%, deci un nou motiv de creştere a preţului la pompă.
Pe termen scurt e de aşteptat o scădere
În concluzie, ne putem aştepta la o slăbire a "menghinei" preţurilor în lunile următoare, dar în 2013 ne aşteaptă vremuri tulburi. Bineînţeles, dacă nu se întâmplă lucruri extreme ca o prăbuşire a economiei europene, care ar scădea brusc preţul petrolului, sau un război în Iran, care l-ar creşte la fel de brusc.
105% este creşterea preţului benzinei din ianuarie 2009 până în prezent. Consumul a scăzut între timp doar cu 10%
CITIŢI ŞI:

  • Seceta nu iartă. Carnea s-a scumpit cu 20% în câteva zile
  • Iar se scumpeşte benzina
  • O NOUĂ SCUMPIRE. Petrom a majorat preţul la benzină
  • Paradoxul toamnei: producătorii ieftinesc, preţurile explodează
  • Atac la buzunarele românilor, din septembrie!
  • Vin vremuri grele: mâncarea se scumpeşte cu 30%! Vezi ce s-a scumpit şi ce urmează
Publicat in categoriile: Actualitate
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News
Accesează: