Potrivit acestuia, cei 2900 km de cale navigabilă interioară (Rinul 700 km și Dunărea 2200 km – din care România controlează 1085 km) străbat 10 țări și un mare număr de capitale, mari orașe centre industriale, sociale și culturale.  Cheia intervenției – în variantă românească – este alta: unificarea Regulamentelor celor două fluvii ar crește traficul pe Dunăre de la 70 mil. tone/an la 500 mil. tone/an stimulând în același timp creșterea traficului de mărfuri pe Canalul Dunăre – Marea Neagră.

Din punct de vedere geopolitic, Traian Băsescu  revine la o idee geopolitică colosală. Prezentată până în prezent doar de Pamfil Șeicaru. În exil, marele ziarist dar și politolog a publicat o carte senzațională: “Die Donau – Fluss der Fünf Meere. Ein Europäisches Problem im Lichte der rumänisch-sowietischen Kontroversen, 1975 („Dunărea – fluviu a cinci mări. O problemă europeană în lumina controverselor româno-sovietice”). Apărută în românește la editura Pelican din Giurgiu în 2006 și pe care, în mod evident, nu o citește nimeni. Asta deși toți se pricep la stategii de genul celor trei mări…

Nu țin aici o lecție de istorie dar câteva lucruri sunt importante. Ideea Canalului Dunăre-Marea Neagră nu i-a venit brusc lui Ceauşescu, ci după ce a vizitat, în 1972, portul Anvers (Belgia), unde studiază ecluza Boudouin, şi în 1973 porturile Amsterdam şi Rotterdam (Olanda), unde a aflat de proiectul Canalul Europei ce urma să lege Rinul cu Dunărea, o cale fluvială transcontinentală de 3.500 km.

Canalul, şi în prezent cea mai mare construcţie 100% românească, a însumat 8 ani de muncă, un efort uriaş la nivel national.“Drumul fără pulbere”   a înghiţit studiile a peste 1.000 de specialişti din cercetare şi proiectare, peste 33.500 de devize şi detalii de execuţie. S-au dislocat circa 300 milioane metri cubi de pământ, s-au turnat 3,6 milioane metri cubi beton, s-a realizat un canal navigabil în lungime totală de 64,4 km, având la capete  câte  două  ecluze duble de 310 metri lungime.

Pe 26 mai 1984, într-un cadru festiv, cu zeci de mii de oameni de-a lungul Canalului, Nicolae Ceauşescu tăia panglică Canalului Dunăre-Marea Neagră. Lucrarea era estimată pe atunci la valoarea de 10.000 de miliarde de lei.                 Canalul Dunăre-Marea Neagră scurtează drumul spre  Constanţa cu aproape 400 km.

Datele de ieri și de astăzi arată că nu a fost realizat degeaba. Poate își revin unii europeni – nu spun Olanda – și îi dăm drumul la treabă. În plus valoarea geostrategică a lui este gigantică!!!!

 

Te-ar putea interesa și: