Sesizarea Avocatului Poporului, Renate Weber, pe tema neconstituționalității Codului Administrativ a fost formulată și depusă la CCR în luna august a anului trecut.

În document, Avocatul Poporului a arătat că Ordonanța reglementează o serie de aspecte care nu justificau adoptarea lor în regim de urgență, așa cum a arătat Guvernul, în motivarea  actului normativ. Astfel, în opinia acestuia, ordonanţa contravine prevederilor articolului 69 din Constituţie privind mandatul reprezentativ, ale articolului 109 referitoare la răspunderea membrilor Guvernului şi ale articolului 111 alineatul (1) privind controlul parlamentar al activităţii Executivului. Mai mult, OUG 57/2019 afectează regimul unor instituții fundamentale ale statului, fapt ce contravine altor prevederi constituționale (articolului 115 alineatul (6)).

La începutul lunii iulie, după alegerile europarlamentare, Guvernul Dăncilă a adoptat o serie de modificări la Codul administrativ. Printre modificări se număr introducerea limbii minorităților, în baza unor hotărâri de consiliu, în administrația localităților în care ponderea acestora nu atinge 20% din reprezentare. O altă modificare vizează înlocuirea sintagmei „bilingv” cu „în limba români şi în limba minorităţilor”, în comunitățile în care trăiesc mai multe minorități.

Au mai fost modificate procedurile legate de trecerea unui bun din domeniul public al statului în cel al unităţilor administrativ teritoriale. Potrivit documentului, ministerele pot iniţia actul normativ pentru trecerea bunului respectiv din domeniul public în cel al localităților.