Băncile şi instituţiile de creditare îşi păcălesc clienţii cu informaţii incomplete oferite pe site-urile proprii

Băncile şi instituţiile de creditare îşi păcălesc clienţii cu informaţii incomplete oferite pe site-urile proprii

Printre neregulile depistate de comisarii de la “Protecţia Consumatorului” amintim de: faptul că nu sunt explicate costurile incluse în DAE şi faptul că nu se menţionează valoarea totală plătibila de consumator la credite. Din 20 de pagini web verificate, la 11 s-au găsit nereguli

Investigaţiile desfăşurate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) s-au desfăşurat simultan în 29 de state membre ale Reţelei de Cooperare în Domeniul Protecţiei Consumatorilor - CPC (statele member ale Uniunii Europene, plus Norvegia şi Islanda). La nivel european au fost verificate în total 562 de website-uri apaţinând unor institutii financiare sau intermediari de credite. Acţiunea face parte dintr-un amplu proiect coordonat de Comisia Europeană  prin DG SANCO, denumit Internet Sweep. Informaţii false sau ascunse şi pe site-urile româneşti Astfel ANPC a desfăşurat o acţiune de verificare a 20 de website-uri ale băncilor şi ale instituţiilor financiare nebancare care oferă credite sau îşi prezintă ofertele online şi a decis continuarea investigaţiilor în cazul a 11 dintre acestea. Dintre acestea, la 11 website-uri au fost identificate următoarele nereguli: nu se afişează un exemplu reprezentativ sau exemplul este sumar, nu se precizează costurile incluse în DAE şi nu se menţionează valoarea totală plătibila de consumator (credite).

Conform procedurii de desfăşurare a acţiunii comune, în prima etapă s-a realizat o verificare succinta a website-urilor, care a urmărit: verificarea informaţiilor privind identitatea şi adresa geografica a comerciantului; verificarea publicităţii la creditul de consum; verificarea informaţiilor privind caracteristicile principale ale creditului oferit; verificarea informaţiilor privind costul total al creditului, incluzând toate comisioanele şi taxele, precum şi modul de prezentare; depistarea informaţiilor agresive sau înşelătoare.

70% din site-urile europene verificate, au fost depistate cu nereguli

Ne puteți urmări și pe Google News

Dintre cele 562 de website-uri verificate la nivelul CPC, 393 de website-uri, reprezentând 70% din numărul total, au fost selectate pentru investigaţii suplimentare.

Problemele principale identificate au fost: lipsa informaţiilor obligatorii în publicitatea pentru credite: în cazul a 258 dintre site-uri (46%) lipseau informatiile standard, asa cum este prevazut în Directiva privind creditul de consum, de exemplu: valoarea DAE - informaţie esenţiala pentru a compara ofertele, durata contractului de credit, informaţiile conform cărora costurile suplimentare (de ex. asigurare) sunt sau nu incluse in costul total; omisiunea informaţiilor esenţiale despre ofertă: în cazul a 244 dintre site-uri (43%) nu erau oferite informaţii clare asupra tuturor costurilor, de exemplu informaţii privind: tipul dobânzii (fixă, variabilă), costurile aplicabile sau durata creditului; prezentarea înşelătoare a costurilor în cazul a 116 site-uri (20%).