NATO și-a multiplicat misiunile de colectare a informațiilor electromagnetice la periferia Rusiei.
Vineri, Centrul Național de Control al Apărării din Rusia a raportat că trei bombardiere americane B-52H Stratofortress au fost detectate nu departe de Rusia în timp ce survolau peste Ucraina.
Astfel, opt avioane de vânătoare (4 Su-27 și 4 Su-30) din districtul militar sudic au decolat pentru a „intercepta” avioanele US Air Force „deasupra Mării Negre și Mării Azov pentru a preveni incursiunea lor în spațiul aerian rus ”.
Pentru a susține acțiunea avioanelor Su-27 și Su-30, forțele aeriene rusești ar fi trimis spre Marea Neagră un avion Tu-214SR care servea ca releu de comunicații.
Mai târziu, Comandamentul militar american pentru Europa (US EUCOM) a confirmat că trei dintre cele șase B-52H desfășurate de IS Air Force la Fairford (Marea Britanie) de la mijlocul lunii august, au realizat o misiune în Ucraina, explicând că scopul era „să ofere o pregătire valoroasă” forțelor aeriene ucrainene, care însoțeau cel puțin două dintre cele trei bombardiere cu avioane MiG-29 și Su-27.
Astfel de zboruri demonstrează „capacitățile de apărare colectivă” ale NATO și ale partenerilor săi, cu scopul „descurajării” Rusiei, a precizat US EUCOM.
Această misiune a fost planificată „pentru a asigura interoperabilitatea între NATO și țările partenere. Este probabil ca o astfel de cooperare în domeniul securității colective să continue ”, a indicat ministerul Apărării din Ucraina.
Dar comunicatul de presă EUCOM nu a furnizat esențialul . Misiunea bombardierelor B-52H (indicativul Julia 51 și Julia 53) a putut fi urmărită grație datelor transmise în timp real de către transpondere. Cel puțin pentru două B-52, cel de-al treilea (Julia 52) neavând transponderul deschis.
Astfel se știe că cel puțin două B-52H au traversat Olanda, Germania și Polonia pentru a zbura apoi peste Ucraina, până în Crimeea. Potrivit Moscovei, ele s-au apropiat la 25 km de granița rusă.
Or, în același timp , conform site-urilor specializate în monitorizarea traficului aerian, mai multe avioane de informații electronice - americane și britanice - zburau peste Marea Neagră, din care un „Rivet Joint” RC-135 V / W de la Forțele Aeriene ale SUA, un P-8A Poseidon al Marinei SUA, precum și un Sentinel R1 și un AirSeeker (versiunea britanică a „Rivet Joint”) al Royal Air Force.
Această prezență semnificativă a aeronavelor specializate în colectarea informațiilor electromagnetice nu a fost, se pare, subiectul unei comunicări din partea autorităților ruse. Este posibil ca, după ce și-au oprit transponderul, alte aparate specializate să fi fost în aceeași zonă.
Aparatul RC-135 Rivet Joint este capabil să intercepteze comunicațiile radio, precum și semnalele emise de radarele adverse, pe care le poate eventual bruia.
În orice caz, profilul misiunii desfășurate de bombardierele americane în Ucraina a fost identic cu cel desfășurat săptămâna trecută în cadrul Exercițiului Allied Sky. La 28 august, în timp ce un B-52H Stratofortress era interceptat „periculos” și provocator de o pereche de Su-27 rusești peste Marea Neagră, două RC-135 V / W ale Forțelor Aeriene ale SUA erau în aer în regiune.
În regiunea Mării Baltice, în aceeași zi, un alt B-52H, precum și trei avioane de informații (un RC-135 american, un Challenger danez CL-604 și un Gulfstream S-102 suedez) fuseseră, de asemenea, interceptate de forțele aeriene rusești.
Vizibil, NATO și-a intensificat misiunile de colectare a informațiilor electronice în Marea Neagră și în vecinătatea enclavei Kaliningrad, unde forțele rusești au stabilit „bule de protecție” prin desfășurarea de capacitate de interdicție și de acces (AD/A2).
Astfel, la 14 august, un avion RC-135 și un P-8A Poseidon americane au fost interceptate deasupra Mării Negre.
Două zile mai târziu, un Atlantique 2, un avion de patrulare maritim francez, pe care personalul rus l-a confundat cu un Bréguet Atlantic italian (care nu se mai află în serviciu), a fost, de asemenea, interceptat de un Su-27SM în Marea Neagră.
La 19 august, un RC-135 și un P-8A Poseidon americane au fost reperate din nou în Marea Neagră. La fel ca și un al doilea RC-135, de această dată în vecinătatea Kaliningradului.
A doua zi, un Su-30 SM rus a identificat un aparat francez Atlantique 2 și un aparat britanic Sentinel R1.
Capacitatea de a contracara mijloacele AD / A2 precum cele desfășurate de Rusia în Crimeea (pentru Marea Neagră) și în Kaliningrad (pentru Marea Baltică) este fundamentală pentru a menține o anumită libertate de acțiune în „a treia dimensiune”, ceea ce este o condiție prealabilă pentru orice operațiune militară. De aici și interesul acestor misiuni ale NATO.
Foto: Opex 360