Balaurul bondoc: scheletul unui dinozaur ciudat, descoperit în România

Scheletul fosilizat al unui dinozaur prădător care a trăit cu 65 de milioane de ani în urmă a fost descoperit în România. Echipa de cercetători români şi americani a stabilit că vorbim despre o nouă specie de dinozaur.

Specia de dinozaur a fost numită "balaur bondoc" deoarece, în ciuda dimensiunilor neimpresionante (lungime de circa 2 metri), prezintă muşchi foarte puternici. Aceşti muşchi, alături de ghearele foarte lungi şi ascuţite, făceau balaurul bondoc un excelent dinozaur vânător. Pentru a elimina confuziile derivate din mitologia populară, autorii studiului au menţionat că animalul nu avea aripi sau capacitatea de a sufla flăcări. Balaurul bondoc este înrudit cu velociraptorul, cunoscut ca reprezentare din celebrul film Jurassic Park. Micul dinozaur descoperit recent a trăit pe actualul teritori al ţării noastre, în timp ce acest teritoriu era parte dintr-o insulă, în cretacicul târziu. Cretacicul reprezintă ultima parte a erei mezozoice. Această perioadă este marcată de extincţia celor mai mari animale terestre care au existat vreodată pe Pământ, dinozaurii. Cretacicul a început în urmă cu 145 de milioane de ani şi a luat sfârşit acum 65 de milioane de ani. Bucăţi din schelet, descoperite la Sebeş

Bucăţi din scheletul noului dinozaur, printre care părţi din membre, bazin, vertebre şi coadă au fost descoperite la Sebeş de o echipă condusă de Matyas Vremir, de la Societatea Muzeului Ardelean din Cluj-Napoca. Cei care au ajuns la concluzia că a fost descoperită o nouă specie de dinozaur şi au "botezat" descoperirea "balaurul bondoc" sunt Zoltan Csiki, profesor la Universitatea din Bucureşti şi Stephen Brusatte, de la Universitatea Columbia din New York. Dinozaur luptător, nu vitezist

Cercetătorii au atras atenţia asupra a două gheare de mari dimensiuni, descoperite la membrele posterioare, amănunt ce îl diferenţiază de velociraptor. "Balaurul bondoc este o nouă specie de dinozaur prădător, foarte diferită de ceea ce am văzut până acum. Anatomia sa arată că acesta vâna într-un mod diferit faţă de rudele sale mai scunde şi îndesate. În comparaţie cu velociraptorul, balarurul bondoc a fost mai degrabă un kickboxer decât un vitezist şi ar fi putut fi în stare să doboare animale mai mari decât el", spune profesorul Stephen Brusatte.

Cercetătorii cred că membrele posterioare erau folosite pentru a înhăţa şi a sfâşia hrana.

Rămâneţi pe www.evz.ro pentru a citi interviul cu Zoltan Csiki, profesorul român de la Universitatea Bucureşti care este co-autor al studiului publicat de Proceedings of the National Academy of Sciences, revistă săptămânală a Academiei de Ştiinţe ale Statelor Unite ale Americii ACTUALIZARE: Interviul cu Zoltan Csiki, publicat la 31 august, poate fi citit aici: Dinozaurul de la Sebeş: "Balaur bondoc era un prădător teribil"