Bacalaureat 2021. Reguli de aur pentru a obține o notă cât mai mare la proba de Limba și literatura română

Profesoara de limba și literatura română Eliza-Ioana Iordache, de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, a întocmit o listă de recomandări pentru candidații care vor să obțină o notă cât mai mare la prima probă a examenului de Bacalaureat.

Luni, 28 iunie, se va susține prima probă a Examenului național de Bacalaureat 2021, la Limba și literatura română. Pentru a obține o notă cât mai mare, candidații trebuie să respecte o serie de reguli legate de abordarea și interpretarea subiectelor. Ministerul Educației a comunicat, la rândul său, prevederi legale care trebuie împlinite pentru a putea susține proba de Limba și literatura română.

Ce nu ai voie să faci la examen

Potrivit prevederilor regulamentului stabilit de Ministerul Educației, liceeni nu au voie să se prezinte în sălile de examen cu ghiozdane, rucsacuri, sacoșe, poșete și alte obiecte care servesc la depozitarea mai multor accesorii. Acestea trebuie depozitate în sălile special amenajate în acest sens de către comisiile unităților școlare în care se va susține examenul.

Nici obiecte care pot surveni drept ajutor sau inspirație pentru rezolvarea subiectelor de examen – manuale, cărți, dicționare, formulare, ciorne, notițe – nu sunt permise în sălile de probă.

Dispozitivele electronice – telefoane mobile, căști audio sau orice alt obiect care asigură conectarea la internet – nu sunt permise în sălile de examen.

Persoanele care nu respectă aceste condiții nu vor fi primite în sălile în care vor fi susținute probele de evaluare. În cazul în care cadrele didactice semnalează un astfel de caz, persoana evaluată va fi exclusă de la proba susținută.

Ponturi pentru a obține o notă cât mai mare

Profesoara de limba și literatura română Eliza-Ioana Iordache, de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, a făcut, pentru Gândul, o serie de recomandări pentru candidații care vor să obțină la prima probă a examenului de Bacalaureat o notă cât mai bună. Prezentăm în continuare sfaturile cadrului didactic.

  1. "Citește cu atenție textul propus și cerințele date

Principiul vechi că un exercițiu este pe jumătate rezolvat dacă citești cu atenție cerința și textul la care face referire este valabil și acum, atât în cazul științelor exacte, cât și pentru subiectele date la disciplinele umaniste. Profesoara Eliza-Ioana Iordache recomandă lectura atentă a subiectelor, precum și recursul la sublinieri pe foaia pe care sunt subiectele de examen.

2. Fii atent la verbele de comandă

Fiecare cerință a subiectului I va începe cu un verb de comandă, care indică acțiunea necesară pentru rezolvarea corectă. Sunt cinci verbe pe care le vei regăsi în prima parte a subiectului I care par a fi sinonime, dar au valențe diferite:

Indică … – oferă un sinonim și contextualizează informația cerută Menționează… – utilizând informațiile din fragmentul de text, notează ideea solicitată Precizează… – notează informația cerută și citează secvența potrivită din text Explică motivul… – sintetizează informațiile și interpretează-le Prezintă… – comentează, interpretează și respectă numărul de cuvinte indicat

3. Formulează răspunsurile în enunț

După  lectura atentă a cerințelor, răspunsurile trebuie formulate în enunț, nuanțat și corect din punct de vedere gramatical și sintactic.

4. Respectă numărul de cuvinte cerut

Subiectele impun, după caz, fie o limită maximă de spațiu, fie un număr minim de cuvinte, care trebuie respectate cu strictețe. În caz contrar, punctele pentru redactare nu vor fi alocate și, la subiectul al III-lea, vei pierde 12 puncte prețioase.

5. Respectă structura textului argumentativ

Textul argumentativ intenționează să arate opinii în favoarea unui subiect specific, respectând o structură logică: un paragraf care conține o definiție proprie a conceptului enunțat / o prejudecată / o idee clară de la care se poate porni în argumentare, un paragraf de opinie, în care trebuie să enunți cele două idei pe care urmează să le dezvolți, două paragrafe care prezintă cele două argumente și unul care conține ideile din concluzie.

6. Gestionează-ți timpul

Pentru evitarea situației în care elevul intră în criză de timp, se recomandă ca, de la bun început, candidații să aloce un interval pentru rezolvarea fiecărui subiect, care să fie respectat cu strictețe. Alocă un anumit număr de minute pentru rezolvarea exercițiilor de la subiectul I, A (maximum 30 de minute), de la subiectul I, B (maximum 20 de minute), de la subiectul al II-lea (maximum 20 de minute) și, mai ales, de la subiectul al III-lea (minimum o oră și 30 de minute).

7. Utilizează ciorna

Ciorna este foarte utilă pentru că acolo pot fi notate schemele logice sau ideile pe care elevul le are, motiv pentru care trebuie să ceară câte ciorne are nevoie. Pe de altă parte, nu trebuie să petreacă prea mult scriind pe ciornă, deoarece va pierde din timpul necesar redactării pe foaia de examen.

8. Structurează-ți comentariul în scheme logice

Dacă eseul care va trebui redactat la examen va fi structurat pe baza unei scheme logice anterior stabilite, există posibilitate mai redusă pentru ca emoțiile, stresul, căldura, timpul sau alți factori să ducă la omiterea unor pasaje importante.

9. Evită greșelile de ortografie și de punctuație

Unul dintre motivele pentru care lucrarea trebuie recitită la finalul examenului este nevoia de a corecta eventualele greșeli de ortografie și de punctuație. La o teză cu multe asemenea greșeli se pot pierde până la 12 puncte din cele 100.

10. Recitește lucrarea

Recitirea lucrării permite sesizarea unor erori comise la redactare și dă posibilitatea corectării lor sau completăii tezei cu lucruri care au scăpat inițial.

11. Nu te grăbi să părăsești sala de examen

Recomandarea este în legătură strânsă cu cerința anterioară, întrucât elevul care iese din sală înainte să recitească lucrarea riscă să ia o notă mai mică din cauza greșelilor nesesizate.

12. Fii încrezător în forțele proprii

Încrederea în sine influențează randamentul în situații noi sau dificile, însă planificarea și pregătirea pentru situații nefamiliare poate da un grad mai mare de încredere".