- "Citește cu atenție textul propus și cerințele date
Principiul vechi că un exercițiu este pe jumătate rezolvat dacă citești cu atenție cerința și textul la care face referire este valabil și acum, atât în cazul științelor exacte, cât și pentru subiectele date la disciplinele umaniste. Profesoara Eliza-Ioana Iordache recomandă lectura atentă a subiectelor, precum și recursul la sublinieri pe foaia pe care sunt subiectele de examen.
2. Fii atent la verbele de comandă
Fiecare cerință a subiectului I va începe cu un verb de comandă, care indică acțiunea necesară pentru rezolvarea corectă. Sunt cinci verbe pe care le vei regăsi în prima parte a subiectului I care par a fi sinonime, dar au valențe diferite:
Indică … – oferă un sinonim și contextualizează informația cerută
Menționează… – utilizând informațiile din fragmentul de text, notează ideea solicitată
Precizează… – notează informația cerută și citează secvența potrivită din text
Explică motivul… – sintetizează informațiile și interpretează-le
Prezintă… – comentează, interpretează și respectă numărul de cuvinte indicat
3. Formulează răspunsurile în enunț
După lectura atentă a cerințelor, răspunsurile trebuie formulate în enunț, nuanțat și corect din punct de vedere gramatical și sintactic.
4. Respectă numărul de cuvinte cerut
Subiectele impun, după caz, fie o limită maximă de spațiu, fie un număr minim de cuvinte, care trebuie respectate cu strictețe. În caz contrar, punctele pentru redactare nu vor fi alocate și, la subiectul al III-lea, vei pierde 12 puncte prețioase.
5. Respectă structura textului argumentativ
Textul argumentativ intenționează să arate opinii în favoarea unui subiect specific, respectând o structură logică: un paragraf care conține o definiție proprie a conceptului enunțat / o prejudecată / o idee clară de la care se poate porni în argumentare, un paragraf de opinie, în care trebuie să enunți cele două idei pe care urmează să le dezvolți, două paragrafe care prezintă cele două argumente și unul care conține ideile din concluzie.
6. Gestionează-ți timpul
Pentru evitarea situației în care elevul intră în criză de timp, se recomandă ca, de la bun început, candidații să aloce un interval pentru rezolvarea fiecărui subiect, care să fie respectat cu strictețe. Alocă un anumit număr de minute pentru rezolvarea exercițiilor de la subiectul I, A (maximum 30 de minute), de la subiectul I, B (maximum 20 de minute), de la subiectul al II-lea (maximum 20 de minute) și, mai ales, de la subiectul al III-lea (minimum o oră și 30 de minute).
7. Utilizează ciorna
Ciorna este foarte utilă pentru că acolo pot fi notate schemele logice sau ideile pe care elevul le are, motiv pentru care trebuie să ceară câte ciorne are nevoie. Pe de altă parte, nu trebuie să petreacă prea mult scriind pe ciornă, deoarece va pierde din timpul necesar redactării pe foaia de examen.
8. Structurează-ți comentariul în scheme logice
Dacă eseul care va trebui redactat la examen va fi structurat pe baza unei scheme logice anterior stabilite, există posibilitate mai redusă pentru ca emoțiile, stresul, căldura, timpul sau alți factori să ducă la omiterea unor pasaje importante.
9. Evită greșelile de ortografie și de punctuație
Unul dintre motivele pentru care lucrarea trebuie recitită la finalul examenului este nevoia de a corecta eventualele greșeli de ortografie și de punctuație. La o teză cu multe asemenea greșeli se pot pierde până la 12 puncte din cele 100.
10. Recitește lucrarea
Recitirea lucrării permite sesizarea unor erori comise la redactare și dă posibilitatea corectării lor sau completăii tezei cu lucruri care au scăpat inițial.
11. Nu te grăbi să părăsești sala de examen
Recomandarea este în legătură strânsă cu cerința anterioară, întrucât elevul care iese din sală înainte să recitească lucrarea riscă să ia o notă mai mică din cauza greșelilor nesesizate.
12. Fii încrezător în forțele proprii
Încrederea în sine influențează randamentul în situații noi sau dificile, însă planificarea și pregătirea pentru situații nefamiliare poate da un grad mai mare de încredere".