Brexit are efecte neplăcute pentru Marea Britanie. Firmele britanice se plâng de birocraţie în relaţia cu europenii.
Povestea post-Brexit e de abia la început! La o săptămână de la ieşirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, implicit din piaţa comună şi Uniunea Vamală, efectele post- Brexit devin tot mai vizibile. Firme britanice mari şi lanţuri de magazine importante se plâng de birocraţia post-Brexit.
Pentru a exporta în Uniunea Europeană, aceste firme au nevoie să depună declaraţii vamale şi, în unele cazuri, să demonstreze că produsele pe care le vând includ componente care sunt fabricate în Marea Britanie. O hârțogăraie care irită.
„Marks & Spencer”, unul dintre cele mai mari magazine, care vinde de la produse alimentare la haine şi mobilă, a avertizat că această birocraţie se traduce în costuri mai mari pentru toată lumea.
Curierul „DPD” şi-a suspendat o parte din serviciile în Europa. „John Lewis”, un al lanț comercial important, şi-a suspendat toate livrările în Uniunea Europeană.
Post-Brexit - Marea Britanie, zguduită de nemulțumirea pescarilor scoțieni
Printre cei mai afectaţi sunt pescarii scoţieni, care vând pe piaţa comună a Uniunii Europene. Produsele lor se vând la cel mai bun preţ atunci când sunt proaspete, dacă nu ajung pe piaţă în câteva zile, ele se deteriorează şi trebuie aruncate.
Donna Fordyce, este director executiv al Companiei Seafood Scotland, care vinde peşte şi fructe de mare. Ea spune că ultimele 72 de ore au fost extrem de dificile pentru pescari.
„Totul este cauzat de Brexit”, spune ea. „În prezent sunt chestiuni legate de sisteme IT din Franţa, dar acestea au fost în mare parte rezolvate. Problema este cu sistemele din Marea Britanie, care s-au prăbuşit de mai multe ori. În prezent, vindem 65 de specii de peşte sau fructe de mare, care sunt vândute în ambaracţiuni cargo diferite”.
Noul sistem a fost introdus în 29 decembrie şi nu a fost testat suficient. Autorităţile spun că au fost ceva probleme. Firmele britanice au ştiut că vor urma schimbări şi o perturbare a fluxului comercial, la sfârşitul perioadei de tranziţie.
Grant Shapps, ministru al transporturilor în Guvernul de la Londra, a declarat: „Schimbări majore au venit, dar avem posibilitatea de a face comerţ fără taxe vamale şi fără cote. Însă, desigur, că sunt schimbări. Companiile ştiau de multă vreme că aceste schimbări vor veni”.
Ce presupune? Complicații la vamă, proceduri, declarații...
Ministrul transporturilor declară că doar 1% din TIR-uri au fost întoarse la graniţă, în prima săptămână a acestui an. În principal din cauză că nu au avut actele în regulă.
Multe firme britanice susţin, însă, că nu ajung în faza de a ambala produse pentru piaţa comună. Nu ştiu exact procedurile şi declaraţiile vamale de care este nevoie pentru a putea exporta în Uniunea Europeană.
Marea Britanie şi Uniunea Europeană au reuşit să ajungă la un acord comercial post-Brexit, în ajunul Crăciunului. Acordul, în valoare de 660 de miliarde de lire pe an, prevede că cele două părţi pot vinde produse pe piaţa celeilalte fără taxe vamale şi fără cote.
Întrucât Marea Britanie este acum o ţară terţă pentru Uniunea Europeană, exporturile britanice trebuie însoţite de o serie de declaraţii, a căror cost este estimat la câteva miliarde de lire pe an pentru economia britanică.
Sursa: Rador