Avionul doborât. Iranul continuă să mintă! Iată dovezile tehnice

Aircraft parts from the wreckage of a Boeing Co. 737-800 aircraft, operated by Ukraine International Airlines, which crashed shortly after takeoff lie on the ground near Shahedshahr, Iran, on Wednesday, Jan. 8, 2020. The passenger jet, Flight 752, bound for Ukraine crashed shortly after takeoff in Iran, killing everyone on board. Photographer: Ali Mohammadi/Bloomberg via Getty Images

După ce câteva zile a negat că are vreo implicare în prăbușirea Boeingului ucrainean, Iranul a venit cu o însăilare mincinoasă, care să-i spele pe liderii țării.

Iranul continuă să facă afirmații false și deliberat înșelătoare în legătură cu prăbușirea zborului PS-752 al companiei aeriene ucrainene, inclusiv povestea potrivit căreia un operator de rachetă nervos „având numai șase secunde” pentru a lua decizia, a doborât din greșeală avionul, arată o analiză realizată de Stephen Bryen, expert în tehnologiile de apărate, pentru Asia Times.

Toate sistemele de apărare antiaeriană moderne sunt alcătuite din cel puțin trei părți, arată Bryen:

- unitatea de tragere care conține rachetele de apărare antiaeriană;

- un radar de culegere a datelor care baleiază o zonă vastă pentru a furniza o alertă timpurie privind amenințările potențiale;

- un radar de angajament, care depistează ținta și ajută la ghidarea rachetei.

Potrivit serviciilor de informații americane, la doborârea cursei PS-752 a fost folosit un sistem Tor, de fabricație rusă, care utilizează ambele tipuri de radare, arată analiza citată.

Echipamentul dispune de un sistem de comandă și control numeric modern și de un sistem IFF (Indentification Friend or Foe – identificare prieten sau inamic), ambele amplasate pe un vehicul cu șenile.

Întregul ansamblu este cunoscut sub indicativul TLAR, transportor, lansator și radar.

Iranul a cumpărat 21 de sisteme Tor în 2007.

Un operator radar nu poate pur și simplu să apese pe buton și să lanseze racheta. Este nevoie de cel puțin un minut, uneori un minut și jumătate, pentru a pregăti racheta de lansare.

Informațiile despre țintă trebuie conectate la una sau mai multe rachete antiaeriene și giroscoapele rachetelor să fie activate.

Povestea cu cele doar șase secunde pe care le-ar fi avut la dispoziție operatorul nu este credibilă, observă Stephen Bryen.

Chiar și sistemele cele mai moderne ruse, Pansir, S-300 și S-400 necesită unul sau două minute pentru pregătirea lansării.

În plus, un operator de rachetă nu este autorizat să tragă fără a fi obținut permisiunea comandantului său care, în general, nu se află în interiorul TLAR.

Iranul afirmă că nu a existat comunicație cu comandamentul, deci racheta a fost trasă fără autorizație. Or, nici un soldat, oricât de stupid ar fi el, nu ar risca să sfârșească în fața unui pluton de execuție pentru că nu a obținut autorizația de a lansa o rachetă.

PS-752 a decolat la 6:11.54 de pe aeroportul internațional din Teheran. Trei minute mai târziu, la ultimul punct de contact, Boeingul 737 se afla la 2650 de metri înălțime, departe de altitudinea de funcționare normală a unei rachete, arată analiza.

Orice radar decent l-ar fi urmărit imediat după decolare până la distrugere. O rachetă trasă spre avion ar fi avut nevoie de circa 10 secunde pentru a-l lovi, așa că putem afirma că imaginea sa radar ar fi fost vizibilă pentru sistemul Tor timp de aproape trei minute.

Radarul de colectare de date al Tor are o rază de 25 de kilometri, aceasta înseamnă că dacă ar fi fost vorba despre o rachetă de croazieră (nu de un avion), ar fi fost identificată ca țintă de la o distanță considerabilă.

Zona din vestul și sudul Iranului este plată, permițând radarului o viziune la mare distanță (înspre vest sunt munți, însă Iranul nu s-ar aștepta niciodată ca Statele Unite să atace din acea direcție).

Tor este optimizat împotriva amenințărilor de altitudine mică, precum rachetele de croazieră, astfel că radarul ar fi trebuit să dea alarma cu cinci sau zece minute înainte.

Semnalul radar al unei rachete de croazieră Tomahawk, singura rachetă de croazieră din arsenalul american capabilă să lovească Teheranul, este slab în comparație cu cel emis de un avion comercial de linie.

Imaginea radar a unui avion cu reacție este de cinci ori mai mare decât a unui Tomahawk.

PS-752 urca după decolare. Radarele moderne pot detecta altitudinea iar faptul că PS-752 se ridica constituia o dovadă imediată că nu era vorba de un Tomahawk, care zboară la circa 16 metri de sol.

În general, Tomahawkul încearcă să se „ascundă” de radar folosind formele naturale de relief, precum colinele și munții, sau chiar clădirile înalte.

Operatorul ar fi trebuit să fie incredibil de stupid pentru a confunda traiectoria de zbor în urcare a unui avion comercial cu traiectoria de zbor la palier a unei rachete de croazieră. Operatorul a avut la dispoziție câteva minute pentru a sesiza diferența.

Zborul Ukrainian Airlines era echipat cu un transponder radar, care difuzează un semnal radar îmbunătățit pentru a putea fi identificat avionul și a furniza alte informații controlorilor de trafic.

De ce un sistem de apărare antiaeriană de construcție rusă, cu IFF, nu ar fi făcut în mod automat distincția între avioanele comerciale și militare, cu atât mai mult cu cât TLAR-ul era instalat în vecinătatea unui mare aeroport comercial?

Dacă nici măcar această deosebire nu o poate face, atunci IFF-ul este total inutil, arată analiza Asia Times.

Rusia are o mulțime de sisteme de apărare antiaeriană, inclusiv Tor, grupate în jurul Moscovei, care posedă trei aeroporturi internaționale. Este aproape imposibil de crezut că rușii nu și-au reglat sistemele de apărare antiaeriană pentru a nu ține cont de operațiunile aviației comerciale.

Atunci, de ce iranienii nu pot face și ei la fel? Sau rușii le-au vândut o versiune pentru export a Tor de o calitate mai proastă?

Argumentele iraniene sunt intenționat înșelătoare. Dând vina pe un operator de rachetă de la cel mai de jos nivel, autoritățile scapă de orice responsabilitate.

Dând vina pe comunicații, ele se spală pe mâini de tot ce s-a întâmplat.

Inventând povești bazate pe informații deliberat false și înșelătoare, ele dovedesc că nici măcar nu sunt suficient de inteligente pentru a inventa ceva mai convingător, arată analiza citată.

La Teheran sunt acum manifestații cerând demisia ayatollahului Khamenei. Manifestanții au înțeles minciunile și sunt mânioși că atâtea persoane au murit inutil, printre ele, 82 de iranieni și 63 de canadieni, din care 57 erau de origine iraniană.

În mod incredibil, iranienii l-au arestat pe amnasadorul britanic în Iran, Rob Macaire, pentru că ar fi dirijat acțiunile „radicale” ale manifestanților. Aceasta a provocat o furtună de plângeri din partea Marii Britanii și Macaire a fost eliberat la scurt timp după arestare. Manifestațiile continuă.

Atacul împotriva zborului PS-752 nu a fost un accident, afirmă Bryen A fost un act criminal care trebuie să fi fost autorizat de Gardienii Revoluției, forța care gestionează apărarea antiaeriană a Iranului.