UPDATE 21.21 Potrivit Mediafax, primii martori care au ajuns la locul accidentului au declarat că avionul era în flăcări încă de când se afla în aer, iar copilotul nu s-a catapultat. În plus, aceştia consideră că avionul era defect, întrucât cei doi piloţi au mai încercat de două ori în cursul zilei să-l ridice de la sol.
"I-am văzut că au tot încercat să-l ridice, dar nu puteau, cred că cel puţin o oră au încercat să-l facă să meargă. La scurt timp după ce s-a ridicat scotea un zgomot ciudat, pentru că eu ştiu cum suna avionul acesta fiindcă îl văd de cel puţin două – trei ori pe lună. Deci era stricat. Apoi la câteva secunde l-am şi văzut în flăcări şi am sunat la 112. Noi am alergat imediat acolo şi am găsit avionul la pământ, iar puţin mai departe era şi copilotul care era îngrozit şi încerca să stingă flăcările de lângă el pentru că luase foc vegetaţia uscată. Nu avea scaun, eu vă spun clar că nu s-a catapultat", a declarat Nicolae Dori Iordache, primul martor care a ajuns la locul accidentului, citat de Mediafax.
"Unul dintre piloţi a murit la impactul cu solul. În aer nu avea cum să moară pentru că avionul a ars doar la spate. Pe celălalt l-am găsit pe iarbă. Era conştient şi mi-a spus să-l iau de acolo pentru că ardea vegetaţia pe lângă el. Eu l-am scos cu un alt băiat. Nu avea scaun sub el şi am auzit că la catapultare ar trebui să sară cu tot cu scaun. Deci eu cred că a scăpat cu viaţă din impact pentru că au vrut să ne salveze pe noi care eram în zonă, că ei au ţinut cât au putut de avion până au trecut de zona de case", a povestit Cătălin Anghelescu, un alt martor.
Florea Drăghici, seful Centrului de Cercetări şi Încercări în Zbor Craiova, a declarat că avionul s-a prăbuşit la 500 de metri nord de pista aeroportului la un minut şi 30 de secunde după decolare. 
"Cutia neagră a fost recuperată, iar în zilele următoare se va stabili dacă şi parametrii pot fi interpretaţi. Centrul de încercări avea doar un asemenea avion. La acestă oră este prematur să vorbim despre o cauză, comisia verifică orice bucăţică, urmează analize, corelat cu date valide din înregistratorul de zbor. Comandorul Cojocaru avea peste 900 de ore de zbor, cu antrenament solid şi multă experienţă", a adăugat Florea Drăghici, citat de Mediafax.
UPDATE 15.16. „Avionul era în decolare, era un instructor cu elevul şi s-a întâmplat ceva foarte aproape de Aerodrom. Din momentul acela ar fi putut fi mai multe chestiuni: o cedare tehnică de material, o defecţiune tehnică, o eroare de pilotaj sau ciocnirea cu un obiect care era în aer, pasăre sau altceva. Eu am fost surprins, pentru că iniţial am auzit că unul a catapultat, iar celălalt s-a dus cu avionul şi mă gândeam că e vorba de pilot.
În practica militară instructorul rămâne să ducă avionul într-o zonă în care să nu pună viaţa în pericol a unor oameni, de cele mai multe ori chiar sacrificându-şi viaţa. Aici s-a întâmplat probabil ceva care nu i-a permis elevului catapultarea. Oricum, toate discuţiile dintre cei doi s-au înregistrat şi se va afla foarte clar ce s-a întâmplat”, a declarat, pentru Evenimentul Zilei, generalul Sorin Stoicescu, specialist în aviaţie. 

UPDATE 14:45 O aeronavă C-27J Spartan, aparţinând Forţelor Aeriene Române, echipată pentru evacuare medicală, a decolat, azi, în jurul orei 14.00, de la Otopeni, pentru a-l transporta de la Craiova la Bucureşti pe locotenent-comandorul Mihail-Relu Ioana, care a fost rănit în accidentul aviatic din judeţul Dolj. El va fi asistat pe timpul zborului de către o echipă medicală SMURD, anunţă MApN.
UPDATE 12:47 Pilotul aeronavei IAR 99 Şoim prăbuşită azi, lângă Craiova, comandorul Aurelian Cojocaru, a decedat, iar instructorul, locotenent-comandorul Mihail-Relu Ioana, aflat pe locul din spate, s-a catapultat şi a fost rănit, precizează un comunicat al MApN remis EVZ.

Comandorul Cojocaru era şeful Secţiei piloţi încercare, navigaţie şi meteorologie, avea 900 de ore de zbor pe acest tip de aeronavă, 48 de ani, era căsătorit şi avea un copil.

Locotenent-comandorul Mihail-Relu Ioana are 35 de ani, este instructor şi pilot de încercare, are peste 700 de ore de zbor pe acest tip de aeronavă, este căsătorit şi are un copil.

Avionul s-a prăbuşit azi, în jurul orei 10.30, la scurt timp de la decolare, la 500 de metri nord de pistă.

Acest tip de aeronavă a fost oprit de la zbor, conform procedurilor, până la obţinerea unor date preliminare care să elucideze cauzele producerii accidentului, precizează sursa citată.

UPDATE 11.29 Aeronava, care executa un zbor de antrenament, s-a prăbuşit la scurt timp de la decolare, la 500 de metri de pistă. O comisie a Ministerului Apărării Naţionale cercetează împrejurările producerii accidentului aviatic, a precizat biroul de presă de la Ministerul Apărării.

Până în acest moment nu se cunosc motivele care au condus la incident aviatic. Condiţiile meteo sunt potrivite pentru zbor. Se iau în calcul două ipoteze: eroare de pilotaj sau defecţiune tehnică.
UPDATE 11.27 Din primele informaţii, la bordul avionului militar care s-a prăbuşit în apropiere de Craiova se aflau doi piloţi. Instructorul a reuşit să se catapulteze, însă cel de-al doilea pilot a murit. La faţa locului se află un echipaj SMURD care i-a acordat îngrijiri medicale de urgenţă instructorului, apoi l-a transportat la spital. Intructorul este în stare gravă.
UPDATE 11.12 În urma impactului cu solul, aeronava a luat foc. Conform reprezentatului ISU Dolj, Adrian Butoi, incediul a fost stins.

10.45 În jurul orei 10.36, un avion militar s-a prăbuşit în apropiere de Craiova. La bordul acestuia se aflau doi piloţi. Unul dintre ei a murit, dar al doilea s-a catapultat.

Avionul IAR 99 este produs de Avioane Craiova SA şi este numit "avionul şcoală", întrucât pe acesta învaţă aproape toţi piloţii militari. Folosit, în special la antrenament, avionul IAR 99 poate fi inclus şi în misiunile de recunoaştere.

<iframe width="620" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/PvzvbJndhwM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Cel mai grav accident din istoria aviaţiei militare din România a avut loc în iulie 2010, în judeţul Constanţa, la Tuzla. Atunci, un avion care transporta 11 militari s-a prăbuşit la scurt timp de la decolare.
Incidentele aviatice în care au fost implicate aeronave aparţinând aviaţiei militare menţin aprinsă dezbaterea privind modernizarea aparatelor de zbor folosite de piloţii români. La finele anului trecut, ministrul Apărării Gabriel Oprea comenta asupra bugetului pe 2012 al Ministerului Apărării, precizând că, deşi acesta este mai mare faţă de cel din 2011, este tot unul de avarie, dar că, totuşi, nu periclitează siguranţa naţională.
Vom reveni cu amănunte
CITIŢI ŞI:

  • Judecătorii militari dispun reanchetarea accidentului aviatic de la Tuzla
  • Accidentul aviatic de la Tuzla: Cum s-a salvat pilotul avionului
  • Accidentul aviatic de la Tuzla: 12 morţi, niciun vinovat
  • Ponta: România nu are bani decât de avioane F-16 de ocazie
  • România îşi torpilează elita aeriană. Cum se transformă MiG-urile în sicrie
  • La două mii de kilometri de România, o altă planetă: cine sunt cei care vor să ne vândă avioane multirole
  • Filosofia Gripen: suficient de mici pentru a fi imbatabili. Cine sunt cei care vor să vândă României avioane de vânătoare
  • Piloţi de elită, omorâţi de o rablă