Vești proaste pentru bucureșteni. Ce se întâmplă cu Centura

Vești proaste pentru bucureșteni. Ce se întâmplă cu CenturaSorin Grindeanu anunță progrese la Autostrada A0. Sursa Foto: Arhiva EVZ

Mai bine de nouă kilometri de autostradă din lotul Corbeanca-Afumați al Autostrăzii de Nord a Capitalei vor deveni inutilizabili după inaugurare, programată să aibă loc cu șapte luni mai devreme decât era planificat.

Astfel că, o parte din Autostrada de Nord a Capitalei va fi inaugurată la stadiul de muzeu. Din cauza contractului defectuos, legătura cu DN2/E85 va trebui să mai aștepte. Totul până când tronsonul către Afumați-Pantelimon, recent atribuit unei companii din China, va fi finalizat.

O parte din Autostrada de Nord a Capitalei, inaugurată la stadiu de muzeu

„Eu zic ca într-o lună vor fi dați în circulație acești aproape 20 de kilometri. Îmi pare rău de un lucru și sper ca pe parcursul anului viitor să se rezolve. Nu toți cei 20 de kilometri care vor fi terminați in noiembrie vor putea fi folosiți.

Ultimii 5-6 kilometri nu vor putea fi folosiți. Atunci când s-au făcut în trecut lotizările peA0 Nord, nu s-a gândit nimeni ca daca se termina A0 Lot 2 ultimii cinci kilometri rămân nefolosiți și rămân undeva în câmp”, a declarat ministrul Transporturilor,Sorin Grindeanu.

Există două tronsoane neterminate. Unul în zona comunei Corbeanca și celălalt către Afumați, care totalizează 9,33 de kilometri din cei 19 ai Lotului 2 din Autostrada A0 Nord.

O soluție de rezervă pentru conectarea celor peste șapte kilometri de autostradă cu Drumul Național 2, cunoscut și ca E85, implică construirea unei căi temporare pe o distanță de aproximativ un kilometru.

Această abordare ar interfera cu lucrările recent atribuite pentru Lotul 3. Aici, proiectul tehnic este în curs de elaborare și ar trebui finalizat până în mai anul viitor. Contractul pentru Lotul 3 a fost semnat cu întârziere cu o corporație controlată de statul chinez în mai 2023. Deși licitația a avut loc în 2019.

Centura de Nord a Capitalei, A0

Foto, sursa: CNAIR

Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației ProInfrastructură, a subliniat că termenul de finalizare pentru Lotul 3 este stabilit pentru noiembrie 2025.

El consideră că este crucial ca Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să solicite în primul rând constructorilor chinezi să realizeze conexiunea cu Drumul Național 2 (DN 2). În prezent, CNAIR pare să se angajeze doar să creeze o bretea temporară. Dar acest lucru este pus sub semnul întrebării.

Construirea unei descărcări temporare ar putea crea dificultăți în desfășurarea lucrărilor la autostradă.

„Logic ar fi sa grăbească realizarea nodului cu DN 2. Promisiunea inițială era că se va face o descărcare provizorie ori pe DJ 100 la Afumați, ori la DJ 200 la Ștefănești”, a declarat el pentru Buletin de București.

Segmentul de Nord al Autostrăzii e împărțit în patru loturi

Autostrada București, Segmentul de Nord, este împărțită în patru loturi distincte.

Pentru primul lot, denumit zona A1-Corbeanca, care se întinde pe o lungime de 17,5 kilometri, stadiul fizic al lucrărilor se situează la 0%. C

La finele lunii noiembrie 2022, după o reevaluare a ofertelor, CNAIR a anunțat consorțiul italian Impresa – Pizzarotti drept câștigător al licitației. Cu toate acestea, semnarea contractului pentru acei 17,5 kilometri nu a avut loc încă, conform datelor furnizate de CNAIR și consultate de Buletin de București.

De menționat că licitația pentru acest tronson a fost inițiată în luna iunie a anului 2019.

Consorțiul de firme condus de Dorinel Umbrărescu a câștigat licitația pentru Lotul 2, denumit Corbeanca-Afumați, în luna august a anului 2021. Termenul de finalizare pentru acest lot este stabilit pentru iunie 2024.

Lotul 3, denumit Afumați - Pantelimon, a demarat lucrările în luna mai a anului 2023. ASta deși licitația a fost inițiată în 2019. Execuția lucrărilor va fi efectuată de un consorțiu controlat de statul chinez, cu termen de finalizare programat pentru noiembrie 2025.

Lotul 4, situat în zona protejată a Lacului Cernica, a fost adjudecat de consorțiul condus de Dorinel Umbrărescu în luna aprilie a anului 2022. Lucrările se confruntă cu întârzieri din cauza unui studiu ecologic, deși termenul inițial de finalizare era aprilie 2024.