Autostrada A7, a Moldovei, nu înaintează în ritmul estimat de constructori la preluarea contractului. Asociația Pro Infrastructura apreciază că tronsonul Focșani - Buzău nu va fi inaugurat în 2024.
Asociația Pro Infrastructura anunță că lucrările pe șantierele autostrăzii A7 au fost reluate la un ritm mai alert, de către constructorul UMB. Cu toate acestea, inaugurarea secțiunii de 80 kilometri, între Focşani şi Buzău este imposibilă în 2024.
Autostrada se construiește în ritm alertă
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură remarcă ritmul în care a fost reluat lucrul de UMB. Cu toate acestea, e greu de crezut, susțin reprezenta organizației, că va fi timp pentru finalizarea tronsonului Focșani - Buzău. Se pare că această promisiune electorală nu va fi onorată de premierul Marcel Ciolacu și ministrul Sorin Grindeanu.
„Pe AutostradaA7, în sfârşit UMB aşa cum îl ştim! Al treilea episod ne arată forţa UMB demonstrată în trecut, fiind singurul şantier prin care-şi onorează momentan blazonul. Dar, în ciuda mobilizării exemplare de aici, inaugurarea întregii secţiuni de 80 kilometri, pe profil complet, dintre Focşani şi Buzău este practic imposibilă în 2024 aşa cum au promis deopotrivă politicienii şi constructorul”, au transmis oficialii Asociaţiei Pro Infrastructură.
Potrivit organizației, stadiul fizic al lucrărilor este cuprins între 28 şi 32 la sută, în datele oficiale ale CNAIR. Statisticile nu iau în calcul lucrările la finalul fiecărei zile. Oficialii Companiei de Drumuri transmit datele de la ultima raportare oficială.
„Aici adăugăm cu indulgenţă 3 puncte procentuale aferente diferenţei dintre lucrările executate la zi şi cele raportate la ultima actualizare CNAIR. Aşadar, pe celebra cocoaşă de la Focşani să zicem că suntem azi la 35%. Termenul este august 2024, deci 5 luni rămase. Ca să se deschidă la aproximativ 95%, înseamnă că trebuie pus în teren un procent de 60%, deci 12% avans lunar mediu! Exclus. Fezabil octombrie, 8,5% cadenţă pe un lot mic de 11 kilometri”, se arată într-un comunicat al Pro Infrastructură.
Cum evoluează lucrările pe șantier
Specialiștii Asociației Pro Infrastructură arată care este stadiul lucrărilor pe fiecare dintre șantierile acestui tronson din autostrada A7. Astfel, pe segmentul Mândreşti - Râmnicu Sărat, stadiul lucrării este de 31%. Acest lucru înseamnă, arată specialiștii că ar mai fi de lucrat aproape 64% în următoarele nouă luni. Acest lucru presupune înaintarea cu peste 7%, în medie, pe lună, pe o distanță de 36 kilometri.
„Fezabil aprilie 2025, în termenul contractual, adică 5% pe lună (include sezonul prost de iarnă). Pe Râmnic-Buzău Nord calculul este similar, putem spera la aprilie 2025. Pe ciotul buzoian suntem la 31% astăzi şi, contractual, trebuie să fie gata în august 2024 dar este practic imposibil, mai ales că aici avem podul imens peste Buzău care nici măcar nu are pilele gata. Oricum ar fi muzeu fără continuarea spre Ploieşti, doar nodul Vadu Paşii ar fi folosit”, susțin specialiştii asociaţiei.
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură analizează punctele slabe pe autostrada gestionată de UMB. Ei arată că lucrările la poduri și pasaje sunt abia la început. Or, acestea trebuie finalizate pentru a duce la bun sfârșit șantierul.
„Dacă la terasamente şi asfalt munca este (relativ) uşoară şi puternic mecanizată, la structuri e mult mai migălos şi depinzi foarte, foarte mult de factorul uman. Nu avem nicio grindă instalată pe nicio structură între Focşani şi Buzău! Multe pasaje şi poduri nu au toate pilele gata, ba chiar la multe încă se lucrează la fundaţii. Pe lângă toate acestea vin şi finisajele: grosier 80 kilometri (fără bretelele din noduri!) înmulţiţi cu 4 rânduri de parapete de protecţie. Plus marcajele care, la 80 km, nu sunt deloc de neglijat ca timp de aplicare. Şanţuri, iluminat, spaţii servicii? Nici nu le mai socotim, nu ne trebuie”, a mai transmis Asociaţia Pro Infrastructură.
Autostrada A7 va fi inaugurată cu întârziere
Reprezentanţii Asociației sunt de părere că „fezabilă este deschiderea (în octombrie) pe celebra cocoaşă între nodurile Focşani Nord şi Mândreşti”. Iar până la final de an, poate că lucrările se vor încheia până la Slobozia (DJ205R). Aceasta cu condiția ca constructorul UMB să se concentreze pe podurile peste Râmna şi Milcov, de pe autostrada A7.
„Poate că e mai uşor ceva între Buzău şi Râmnicu Sărat dar acolo avem alt pod-mamut, cel peste Râmnic. Ori să se facă o descărcare provizorie pe unul din drumurile judeţene”, au mai arătat cei de la Pro Infrastructură.
Ei nu cred că se va putea circula, până la finalul anului, pe cei 80 de kilometri din autostrada Focșani - Buzău. Mai mult, arată, concentrarea lucrărilor pe punctele sensibile va face ca ale segmente să fie neglijate de constructor.
„Multe scenarii şi o singură certitudine: Nu vom circula pe toți cei 80 de kilometri dintre Focşani Nord şi Buzău Nord-Est în 2024. Atenţie: alocarea celei mai mari părţi din forţele UMB pe această secţiune înseamnă neglijarea sau chiar încetinirea spre zero a altor şantiere, chiar aici pe A7, dar mai ales prin alte zone, cum v-am arătat în februarie şi martie pe DEx12 Coloneşti-Piteşti şi A3 Nădăşelu-Poarta Sălajului”, a mai transmis asociaţia.