Pe parcursul acestui an, directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Cătălin Homor, a declarat în repetate rânduri că jumătate din lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva (porţiunea de 15 kilometri dintre Traian Vuia şi Margina) va fi dată în folosinţă pe 15 decembrie. După alegeri, CNAIR a anunţat că acest termen se amână cu câteva zile din cauza unor lucrări de mică amploare nefinalizate, completând că, cel mai probabil, momentul punerii în folosinţă va fi „undeva după data de 20 decembrie”. Astăzi, CNAIR a anunţat că nu mai poate avansa o dată clară la care se va deschide bucata de autostradă (singura care ar fi avut şanse să fie inaugurată anul acesta, în România) dintre Margina şi Traian Vuia.

 

Motivele oficiale

 

“Lucrările de pe sectorul de autostradă Lugoj-Deva, respectiv Traian Vuia – Margina, pe o lungime de 15 km, sunt în curs de finalizare astfel încât acest sector să poată fi utilizat de către participanții la trafic. Acest fapt va fi realizat imediat după clarificarea tuturor aspectelor de natură juridică. 

Refuzul de viză pentru Recepţia la terminarea lucrărilor, este invocat de faptul că «dispoziţiile legale, așa cum sunt prevăzute de Legea 10/1995, recent modificată și republicată în septembrie 2016, nu fac referire în mod expres la recepţionarea parţială, ci doar asupra unor lucrări prevăzute într-un contract». Regulamentul de recepție aprobat prin H.G. 273/1994 nu a fost încă actualizat, drept pentru care se vor putea naște multe interpretări ulterioare dăunătoare companiei. Astfel, «efectuarea recepţiei la terminarea lucrărilor, investitorul, în speţă Compania, va fi pusă în posesie, iar toate riscurile dării în funcţiune a unor părţi din lucrare, fără a se respecta prevederile legale, vor fi preluate tot de Companie».

 În acest caz, «contractul este un tot unitar şi nu a fost elaborat şi întocmit pentru a putea fi monitorizat separat, adică o parte în perioada de garanţie şi o parte în perioada de execuţie. Potrivit art. 52, alin. (11), lit. b) din Legea finanţelor publice, nr.500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, recuperarea avansului se face potrivit prevederilor contractuale. Astfel, având în vedere faptul că este guvernat de prevederile FIDIC, recuperarea avansului se va face justificat şi prin deducere din Certificatul de plată, până la data emiterii Certificatului de Recepţie la Terminarea Lucrărilor. Dispoziţiile legale menţionate, raportate la decizia care a fost transmisă pentru acordarea vizei de legalitate, crează dificultăţi în ceea ce priveşte modalitatea de recuperare a avansului, ţinând cont de faptul că momentul la care trebuie raportată recuperarea avansului nu este cert în situaţia mai multor recepţii la terminarea lucrărilor»”, se arată în comunicatul CNAIR.

 

Motivele neoficiale

 

Surse din cadrul CNAIR ne-au mărturisit că motivele reale ale întârzierii ar putea fi cu totul altele. Se pare că există neînţelegeri între CNAIR şi constructorul Saligni Impregilo, căruia i s-ar fi cerut un termen de garanţie de 8 ani pentru lucrări, iar acesta ar fi refuzat. Aceleaşi surse confirmă faptul că lucrările sunt aproape 99 la sută gata, însă, cel puţin până la finele acestui an, există riscul să avem gata o bucată de autostradă (destul de importantă pentru că pe ea se va putea ocoli oraşul Făget) dar să ne uităm la ea şi…cam atât. Pe de altă parte, în judeţele Timiş şi Hunedoara s-a răspândit deja zvonul că, de fapt, se încearcă amânarea momentului recepţiei, doar pentru ca inaugurarea să fie făcută de Guvernul PSD care nu s-a instalat încă la Palatul Victoria.