Practic, în acest moment, 6 km din autostradă nu sunt încă funcţionali. Alte probleme sunt faptul că autostrada nu are încă parcări şi benzinării şi nici ieşiri. 

Referitor la acest lucru, Victor Ponta a declarat: "Cred că să fi aşteptat cu circulaţia până să fie gata parcări şi benzinării ar fi fost o greşeală". "Nu putem sta cu autostrada că nu avem benzinăria. Mâine oamenii vor pleca la munte pe aici, nu pe DN1", a conchis premierul.

La rândul său, Călin Popescu Tăriceanu a afirmat că "spaţiile de servicii sunt necesare, dar nu obligatorii în acest stadiu". Potrivit acestuia, spaţiile de servicii pot fi construite ulterior.

"Bucureşti-Ploieşti s-a dat azi în folosinţă de la km 6+500 la 62+500 în regim de autostradă pe patru benzi. Noi nu suntem la recepţia, la terminarea lucrărilor. Noi suntem la deschiderea circulaţiei pe acest sector de autostradă, în ideea de a avea o alternativă pentru Braşov, respectiv pentru Ploieşti, la DN 1, care este foarte aglomerat", a declarat şi secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Septimiu Buzaşu.

Autostrada, neterminată

Buzaşu a precizat că pasajele denivelate sunt făcute, nodurile însă nu sunt integral terminate, dar există acces şi traversarea autostrăzii se poate face. Vor exista "exit"-uri pe la nodul de la Snagov, care se va finaliza, însă, săptămâna viitoare, miercuri, şi pe la Moara Vlăsiei, "care se va finaliza odată cu contractul lui Pizzarotti".

"Nodul de la Moara Vlăsiei este pe contractul lui Pizzarotti care rămâne de executat, pentru că dincolo de centură au avut probleme cu exproprierile. Şi acolo avem ordin de execuţie a lucrărilor de la km 2 la km 6+500 şi au un progres al lucrărilor de 10%, dar de la km 0 la km 2 ordinul de execuţie nu este dat. Acolo avem un pasaj care, tehnologic, nu poate fi terminat mai devreme de un an jumătate, deoarece nu sunt făcute exproprierile. Oricum, acest nod nu afectează deschiderea circulaţiei aici. Am deschis-o pentru că sunt toate măsurile de siguranţă a circulaţiei îndeplinite", a subliniat el.

Septimiu Buzaşu a precizat că toate suprafeţele care vor fi supuse exproprierii se află pe circuitul de avizare al unei Hotărâri de Guvern, fiind, de fapt, în procedură de avizare. Terminarea contractului la nodul de la Moara Vlăsiei nu se va putea face mai devreme de un an şi jumătate, după ce se dă ordinul de începere a execuţiei.

"Mai lipsesc 150.000 de metri pătraţi. Suprafeţele totale ale întregii autostrăzi (care au fost expropriate – n.r.) sunt de 4.824.771 metri pătraţi", a adăugat acesta.

Penalizări pentru constructori

Secretarul de stat a mai explicat că firma constructoare se află acum în depăşirea termenului contractual. "Fiecare zi înseamnă penalizare. Trebuie să termine nodurile. Fiecare obiectiv înseamnă pentru ei penalizare suplimentară de 0,05% pe zi. Ar fi trebuit să avem toate relaţiile terminate, însă nu sunt", a precizat Buzaşu.

Amenzile plătite la zi de constructor, potrivit secretarului de stat, sunt de 14.307.000 lei.

În ceea ce priveşte finalizarea lucrărilor, Buzaşu a spus că pentru fiecare obiectiv există termene separate. De exemplu, pentru nodul de la Snagov termenul de finalizare este 25 iulie, iar în mod normal contractul pe autostrada Bucureşti – Ploieşti se va încheia în doi ani după ce va fi făcută ultima expropriere pe sectorul 0 – 2 kilometri.

Patru termene amânate

Pe Autostrada Bucureşti-Ploieşti, drumul spre munte este scurtat cu aproape 30 de minute. Autoturismele vor circula pe patru benzi, însă există restricţii de viteză la 100 km/oră.

Autostrada a fost dată în folosinţă după patru termene amânate, iar costurile totale de construcţie au fost de aproximativ 450 milioane de euro.

Tot de astăzi, se va circula pe toată Autostrada Soarelui (A2), dar cu restricţii de viteză. Drumul de la Bucureşti la Constanţa este estimat la aproximativ două ore.