Au ocolit restricțiile. Schema prin care Rusia este alimentată cu produse occidentale prin intemediari

Au ocolit restricțiile. Schema prin care Rusia este alimentată cu produse occidentale prin intemediari Vladimir Putin. Sursa foto: Platforma X

Anvelope Michelin, Dunlop, GoodYear și Bridgestone și-au croit drum spre Rusia prin intemediari, acuză Ucraina. Anul trecut, o serie de anvelope, în valoare de peste 30 milioane dolari SUA, destinate avioanelor și fabricate în Occident – printre care cele produse de firma franceză Michelin și de compania britanică Dunlop – au ajuns în Rusia prin intermediari, în pofida tentativelor de interzicere a unui asemenea comerț, după cum reiese din declarația unui birou guvernamental din Ucraina.

Aviația rusă depinde extrem de mult de anvelopele produse în străinătate, potrivit unor dosare vamale care au putut fi consultate, în anul 2023, majoritatea celor intrate în această țară fiind produse de companii al căror sediu central se află în Franța, Marea Britanie, Statele Unite și Japonia.

După invazia lui Vladimir Putin din Ucraina, în februarie și în aprilie 2022, Statele Unite și UE au interzis vânzarea către Rusia a anvelopelor destinate avioanelor. În decembrie 2023, Regatul Unit și-a impus propriile restricții, iar, în luna iulie, Japonia a acționat și ea în acest sens, dar documentele vamale relevă multe tentative, dintre care unele de succes, de a ocoli asemenea controale.

Anvelope pentru avionului folosit de ministrul rus de externe, Serghei Lavrov

Anul trecut, anvelopele companiei franceze Michelin au acoperit cea mai mare parte a importurilor (70%), în valoare de 20 milioane de dolari SUA. Printre produsele exportate s-au numărat anvelopele avionului folosit de ministrul rus de externe, Serghei Lavrov. Dar se spune că asemenea transporturi au fost primite și din partea companiei americane Goodyear, a companiei britanice Dunlop și a firmei Bridgestone, din Japonia, potrivit theguardian.com.

Ne puteți urmări și pe Google News

Potrivit unui document intern al Agenției Naționale vizând Combaterea Corupției (NACP), consultat de redacția The Guardian, cea mai mare parte a exporturilor intrate în Rusia anul trecut au venit prin China, Turcia, Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită și o serie de țări din centrul Asiei, dar există probe care denotă și că asemenea anvelope au venit direct din Occident.

Scheme false de tranzit pentru Rusia

Exporturile directe au fost înregistrate de companii dintr-o țară terță, care, potrivit celor de la NACP, ar putea releva niște scheme false de tranzit sau schimbarea destinației și a primitorului în punctele de tranzit, după ce produsele au fost cumpărate din asemenea țări.

Nu se sugerează în niciun fel că Michelin, Goodyear, Dunlop sau Bridgestone ar fi încălcat legea. Un purtător de cuvânt de la Michelin a spus că firma a lansat o anchetă pe tema acestor constatări.

Sursa foto: Kremlin

„În primul rând am dori să vă amintim că, începând din data de 15 martie 2022, Michelin a încetat orice fel de exporturi destinate Rusiei. Totodată, compania și-a blocat permanent întreaga activitae comercială și industrială din această țară. Mai mult, Michelin este hotărâtă să respecte scrupulos orice sancțiuni economice și financiare, stabilindu-și un sector intern care să asigure această respectare. În privința raportului, Michelin este total angajată și tratează foarte serios informațiile în cauză. Desigur, firma va examina toate elementele care i s-au adus în atenție și va adopta toate măsurile urgente și potrivite, dacă ele vor fi necesare”.

Direct din Regatul Unit

Raportul pretinde că, dintre anvelopele în valoare de aproape 1,2 milioane de dolari SUA importate de Rusia, 70% au venit direct din Regatul Unit. Compania Dunlop, cu sediul în Birmingham, nu a răspuns cererii de a comenta situația.

În 2023, anvelope Goodyear în valoare de circa 5,7 milioane dolari au fost importate în Rusia, din care jumătate au ajuns acolo prin China. Un purtător de cuvânt a declarat următoarele: „Goodyear și-a suspendat exportul de anvelope destinate Rusiei în martie 2022. Dată fiind anvergura mondială a afecerilor noastre, dispunem de un control strict al importurilor și exporturilor și ne urmărim cu atenție operațiunile, astfel încât ele să respecte restricțiile comerciale din anumite țări sau în cazul unor grupări sau persoane din lume. Vom examina informațiile furnizate de dvs. în conformitate cu procesul nostru standard de revizie”.

Rusia a încercat să producă anvelope

Potrivit raportului NCAP, 200 de anvelope fabricate de Bridgestone au fost importate în Rusia contra sumei de 800.000 de dolari SUA, prin Regatul Unit, India, Maldive și Turcia.

Un purtător de cuvânt de la Bridgestone a declarat: „Date fiind protecțiile în vigoare și în urma unei revizii interne, Bridgestone nu este la curent cu niciun transport de anvelope ale sale spre Rusia”.

„În cazul în care transporturile spre Rusia s-au dqtorat unor clienți ai companiei noastre, asta ar încălca restricțiile stabilite de Bridgestone, termenii generali și condițiile aferente. Totuși, Bridgestone va continua să examineze această problemă împreună cu clienții săi și va lua măsurile necesare în vederea respectării prevederilor”.

Rusia a încercat să-și înființeze propria bază de producție a unor asemenea anvelope, dar eforturile sale rămân incipiente, doar o singură fabrică de acest tip intrând în funcțiune, respectiv, Iaroslav1 Tire Plant, aflată la circa 500 km. de Moscova.

„Firmele britanice trebuie să ia măsurile necesare”

În 2023, producătorii chinezi acopereau 10% din importurile rușilor de anvelope, potrivit raportului NACP. Un purtător de cuvânt al guvernului britanic a precizat că oficialii de la Whitehall colaborează cu reprezentanți ai industriei pentru a împiedica orice teantative de ocolire a restricțiilor.

„Am sancționat orice produs care, potrivit Ucrainei, ar fi fost folosit de Rusia pe front și, împreună cu aliații noștri, am interzis comercializarea în Rusia a anvelopelor pentru avioane”, a spus el. „Firmele britanice trebuie să ia măsurile necesare ca să se asigure că Rusia nu este destinația finală a unor asemenea produse, iar încălcarea acestor dure sancțiuni reprezintă o faptă gravă, sancționată prin dure sancțiuni financiare sau prin condamnare penală”. (Traducerea -Rador)

Revista presei
Mici binecuvântări