Au apărut rafturile cu marfă ieftină, aproape expirată. La ce trebuie să fi atent pentru a cumpăra produse comestibile!
- Raluca Florescu
- 22 aprilie 2015, 00:00
Decizia care obligă magazinele să realizeze un stand separat pentru produse la reducere, care se află cu trei zile înainte de expirare, a intrat în vigoare de la 29 martie, dar retailerii s-au conformat parțial. EVZ a realizat un minireportaj în magazinele Auchan, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl și Mega Image, din Capitală.
În prima săptămână de aplicare a noii reguli existau doar câteva magazine cu rafturi speciale pentru acest tip de produse. În prezent însă, în aproape fiecare mare lanț de retail alimentar veți merge, angajații vor ști să vă direcționeze către aceste standuri, care afișează, uneori, mesajul: „Termen scurt, preț redus”.
Teama că clienții vor opta pentru aceste produse, mult mai ieftine, și nu pentru cele obișnuite, dar și scăpările legii, care spune că aceste produse trebuie așezate pe rafturi speciale doar dacă sunt la reducere, fac ca retailerii să nu se înghesuie să promoveze acest tip de marfă. Există și magazine care expun în rafturile speciale o gamă largă de produsele cu termene de garanție generoase. Alți au însă doar câteva produse, iar discountul este îndoielnic.
Rafturi speciale, doar uneori semnalizate
La Kaufland Drumul Taberei, de pe strada 1 Mai, produsele în curs de expirare sunt așezate pe un raft special, în lăzi roșii de plastic, în apropierea rafturilor cu brânzeturi. În cele mai multe cazuri produsele mai au cinci zile sau chiar o săptămână până la termenul de expirare.
Nu există însă o inscripție prin care cumpărătorul să își poată da seama că e vorba despre produse pe cale de expirare. Cu toate astea, salariații magazinului știu încotro să îndrepte clienții dacă sunt întrebați de rafturile speciale.
Cu o situație diferită ne-am întâlnit la magazinul Auchan, de pe aceeași stradă. Și aici, salariații știu să direcționeze spre produsele cu preț redus, ce sunt amplasate într-o ladă frigorifică deschisă unde este vizibil mesajul „Produse cu preț redus, termen scurt de valabilitate”, lângă sectorul de produse din pește. Oferta este redusă, discounturile mici, iar prețul inițial, de la care se presupune că s-a făcut reducerea, nu este precizat.
O situație similară întâlnim la Mega Image Pipera și Tineretului. În magazine a fost amenajat un raft într-un frigider, pe care se află un anunț care precizează că este vorba despre produse care expiră în trei sau mai puține zile. Oferta este redusă.
Un alt magazin în care neam oprit a fost Lidl Mihai Bravu. Aici există amenajat un stand într-un frigider pentru produse lactate. La baza acestuia este lipit un afiș care informează clienții asupra discountului și a faptului că produsele respective expiră în curând. Discounturile încep de la 30%.
Două la preț de unul – Carrefour și Cora
O ofertă ceva mai generoasă de produse și discounturi am întâlnit la Carrefour și Cora. Astfel, la Carrefour Unirii, în apropierea caselor de marcat, între rafturi, este amenajată o ladă frigorifică deschisă, destinată acestor produse. Oferta include toate categoriile, dar în special iaurturi,brânzeturi și mezeluri. Promoția este de tip „două la preț de una”.
O ofertă similară am găsit la Cora Militari, produsele fiind de asemenea din majoritatea categoriilor, însă termenul de expirare este foarte „din scurt”. De exemplu, ieri, 21 aprilie, majoritatea produselor aveau ziua de 22 ca termen de expirare.
Sfatul Protecției consumatorilor
Unii clienți se plâng însă de cantitatea produselor cu termen scurt de valabilitate, cumpărate din supermarket. Mircea N., de exemplu, a cumpărat un borcan cu icre la reducere, a încercat să îl consume în termenul prevăzut pe etichetă, dar spune că produsul avea gust de alterat. „Dacă este vorba despre produse perisabile, atunci clientul trebuie să le pună în colțul cu alimente ultimele, atunci când este la cumpături.
FOTO:Unele magazine au amplasat în locuri vizibile afișe prin care semnalează prezența produselor aproape expirate
Bonul fiscal trebuie păstrat pentru a putea face o sesizare, dacă apar probleme cu produsul cumpărat.
Chiar dacă termenul de valabilitate indică faptul că mai sunt două zile până la expirare, perioada de timp cât le mai ține în coș, apoi în autoturism, care poate fi încălzit excesiv, duce la o expirare mai rapidă”, a comentat pentru EVZ Sorin Mierlea, președinte Asociației Naționale pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România.
Apoi, atrage atenția specialistul citat, dacă există o ofertă de genul „trei produse la preț de două”, atunci trebuie verificat termenul de valabilitate înscris pe fiecare, deoarece acesta poate fi diferit, iar unul din cele trei produse să expire mai repede. În fine, recomandă Sorin Mierlea, pentru a fi siguri că nu suntem înșelați, trebuie să păstrăm bonul fiscal, pentru a putea face o sesizare și recupera banii.
Exemple de prețuri
Cele mai avantajoase oferte se găsesc la magazinele care oferă două produse la preț de unul. De exemplu, Cora vindea ieri lapte Zuzu la prețul de 4,49 lei/doi litri, sau Cârnați Strassbourg, marcă proprie, la 7,49 lei, două pachete de 350 de grame. Inconvenitul este însă că marfa trebuie consumată în una sau două zile, deoarece majoritatea produselor expiră în circa 24 de ore. La Auchan, reducerile sunt ceva mai mici și, de regulă, există și produse sub mărci diferite care se află, chiar atunci când sunt proaspete, la același tarif. Iată câteva exemple: file de somon, 140 g, 9,44 lei, sau sushi, 200 de grame, pentru 22 de lei.
Ce spune legea
Noile prevederi referitoare la depozitarea mărfurilor aproape expirate se regăsesc în Legea nr. 57/2015. Actul normativ prevede că „produsele alimentare sau nealimentare aflate la comercializare cu preț redus/oferte promoționale, cu 3 zile înainte de expirarea datei durabilității minimale se sortează și se expun la comercializare, pe rafturi delimitate vizibil, cu informarea corectă a consumatorilor”.