Ascensiunea şi căderea „ţarului” Necolaiciuc

Ascensiunea şi căderea „ţarului” Necolaiciuc

După aproape trei ani de căutări, fostul şef al CFR a fost arestat ieri, în SUA, pentru că a încălcat legea migraţiei. În România e acuzat că a dat un tun de zeci milioane de euro.

Ţarul” Căilor Ferate Române, Mihai Necolaiciuc - funcţionarul care a dat cel mai mare tun din istorie bugetului de stat -, a fost arestat ieri, în Florida (Statele Unite ale Americii), la aproape trei ani de la data la care pe numele său a fost emis un mandat de arestare preventivă.

„Interpol Washington ne-a anunţat că Necolaiciuc a fost reţinut în West Palm Beach, pentru încăl carea legislaţiei privind migra ţia. Aşteptăm ca instanţa din Florida să decidă extrădarea acestuia”, a anunţat, ieri-dimi neaţă, ches torul Bujor Florescu, din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române.

Potrivit acestuia, Interpol Bucureşti a comunicat încă din 2007 la Interpol Washington că Necolaiciuc a fost identificat la trei adrese din Florida. Însă, în ciuda relaţiilor „călduroase” cu autorităţile române, americanii nu au mişcat până acum niciun deget pentru a-l prinde pe cel mai căutat infractor român. „Se poate ca in formaţiile să fi ajuns mai greu de la Washington în toate statele americane şi, apoi, este posibil ca Necolaiciuc să nu fi fost «reperat» la niciuna dintre cele trei adrese”, a încercat Florescu să explice „întârzierea”.

Ne puteți urmări și pe Google News

Extrădarea în România a lui Mihai Necolaiciuc (57 de ani) şi o eventuală audiere publică a acestuia ar putea tulbura serios apele în campania electorală pentru alegerile prezidenţiale. Motivul: Necolaiciuc a fost propulsat pe scaunul din care a devalizat statul cu zeci de milioane de euro de miniştrii PDL ai transporturilor, Traian Băsescu şi, respectiv, Anca Boagiu, şi a fost menţinut în funcţie, până în 2003, de „omologul” lor din PSD, Miron Mitrea.

Cât despre „tunul” dat de Mihai Necolaiciuc, procurorii au stabilit până acum că valoarea acestuia se ridică la peste 70.000.000 de euro, iar Poliţia Română a promovat ca prejudiciu suma de 170.000.000 de lei, adică peste 40.000.000 de euro. În acelaşi timp, „gurile rele” urcă suma la aproape un miliard de dolari.

„Ţinta” Mitrea

Imediat după plecarea din ţară a lui Necolaiciuc la începutul lui 2005, procurorii anticorupţie l-au pus sub acuzare pentru mai multe infracţiuni conexe celor de corupţie, printre care abuz în serviciu cu consecinţe deosebit de grave (faptă dezincriminată de noul Cod Penal) şi utilizarea creditelor în alte scopuri. „Anchetatorii au fost extrem de curioşi să afle cine l-a propulsat pe acest om la conducerea CFR. Sincer, principala «ţintă » a fost Miron Mitrea - în mandatul căruia Necolaiciuc a dat cele mai «grele tunuri»”, ne-au precizat surse din DNA. De altfel, la un moment dat, Mitrea a fost pus sub acuzare pentru că ar fi primit cadou o barcă de la „ţarul” Căilor Ferate, dar dosarul a fost soluţionat cu neînceperea urmării penale.

Contactat ieri de EVZ, Miron Mitrea s-a detaşat vehement de acest caz: „Este adevărat că, din nefericire, numele meu a fost în permanenţă asociat cu domnul Necolaiciuc şi cu dosarele lui, dar eu nu am nicio legătură cu actele comise de el. Nu intră în atribuţiile ministrului să vizeze achiziţia de pilote şi trandafiri şi ce a mai luat Necolaiciuc”. Demnitarul PSD precizează: „Când eram ministru, nu ştiam nimic despre afacerile lui. Am aflat abia prin 2005-2006, din presă. Eu l-am eliberat din funcţie în 2003, fără să am habar de «trandafirii şi pilotele» lui”.

„Propulsat” de Băsescu

De altfel, surse judicare ne-au precizat că iţele ascensiunii lui Necolaiciuc duc în „barca” PDL. „Marea surpriză a procurorilor a fost să afle că primul dintre cei trei miniştri ai transporturilor care l-au ţinut în braţe pe Mihai Necolaiciuc a fost Traian Băsescu. Acesta l-a numit pe «ţar» într-un postcheie, cel de şef al Regionalei CFR Iaşi”, au dezvăluit sursele EVZ.

Potrivit rechizitoriului prin care a fost trimis în judecată (în cel de-al treilea dosar care a ajuns pe masa judecătorilor), Necolaiciuc a fost numit apoi „director general al Companiei Naţionale Căile Ferate Române prin ordinul numărul 517 din 17 iulie 2000 al ministrului transporturilor de la acea vreme, Anca Daniela Boagiu”. Este de notorietate relaţia apropiată dintre Boagiu şi Băsescu, precum şi faptul că aceasta i-a dus mai departe actualului şef al statului proiectele în Ministerul Transporturilor. În acelaşi an, Necolaiciuc a fost decorat de pre şedintele Emil Constantinescu, pentru merite deosebite în dezvoltarea economiei.

Ulterior, Necolaiciuc a fost menţinut pe funcţie de PSD-istul Miron Mitrea, care l-a demis în 2003.

EFICIENŢĂ

FBI, bastionul luptei antiterorism

Agenţii Biroului Federal de Investigaţii (Federal Bureau of Investigation - FBI), care l-au capturat pe Necolaiciuc, fac parte din elita industriei de luptă împotriva terorismului, a traficului de stupefiante, a crimei organizate şi a fraudelor transfrontaliere. „Organism” prin care sunt puse în aplicare strategiile Departamentului de Justiţie al SUA, FBI este coordonat de la Washington. Are peste 31.000 de angajaţi, din care jumătate sunt agenţi speciali, profilaţi pe analiza de informaţii şi depistarea organizaţiilor mafiote. COINCIDENŢĂ?

Săltat la şase zile după columbianul Valencia Arbelaez

Cu câteva săptămâni în urmă, surse din poliţie susţineau că Mihai Necolaiciuc şi-ar fi „cumpărat” şederea în SUA la Viena - unde autorităţile austriece au refuzat să-l aresteze şi să-l extrădeze în România, din cauza unui viciu de procedură. Aceleaşi surse vedeau în posibilitatea unui schimb cu „un infractor preţios pentru autori tăţile americane” singura şansă de a-l aduce în ţară pe „ţarul de la CFR”.

Un columbian la schimb

Coincidenţă sau nu, arestarea lui Necolaiciuc a venit la exact şase zile după reţinerea în România a unuia dintre liderii celebrului cartel al drogurilor de la Medelin, columbianul Jesus Eduardo Valencia Arbelaez. El a fost atras în Capitală de ofiţeri sub acoperire ai DEA (agen ţia americană antidrog), în cadrul unei operaţiuni derulate cu acordul şi sprijinul Poliţiei Române. Totul a decurs conform planului: columbianul - pe numele căruia judecătorii din New York eliberaseră un mandat de arestare pentru trafic şi deţinere de stupefiante - a căzut în plasa întinsă de DEA. Arbelaez a venit la Bucureşti pentru a negocia cumpărarea unui avion cu care ar fi putut transporta mai uşor tone de cocaină pe ruta America de Sud - SUA.

Important este însă faptul că - deşi procedurile de extrădare sunt destul de greoaie - Necolaiciuc va ajunge să fie judecat în România. Pe numele lui, au torităţile au întocmit iniţial nu mai puţin de 25 de dosare penale, care au fost conexate de procurorii anticorupţie într-unul singur. Trei părţi din acest mare dosar au ajuns deja pe rolul Judecătoriei Sectorului 1 a Capitalei, începând din februarie anul trecut. Una dintre principalele acuzaţii: abuz în serviciu deosebit de grav, faptă care este însă dezincriminată de noul Cod Penal.

Potrivit documentelor aflate pe masa procurorilor, aceeaşi acuzaţie i se poate aduce lui Mihai Necolaiciuc şi în cazul unuia dintre cele mai mari „tunuri” date de acesta: modernizarea complexului Astoria-Snagov, prejudiciul în acest caz fiind estimat la aproape 70.000.000 de lei.

Pentru achiziţia de materiale şi pentru derularea lucrărilor, Necolaiciuc a încheiat nu mai puţin de 25 de contracte şi 20 de acte adiţionale cu cinci firme, patru dintre acestea controlate, direct sau prin intermediul unor rude, de omul de afaceri Dumitru Bucşaru, patronul echipei de fotbal Unirea Urziceni şi un apropiat al preşedintelui Traian Băsescu. „Firmele lui Buşcaru şi ale rudelor sale ar fi trebuit să primească de la CFR aproximativ 400 de miliarde de lei vechi, dar, după tot scandalul cu Necolaiciuc, CFR şi, implicit, Ministerul Transporturilor au rămas datoare cu aproximativ 110 miliarde de lei vechi”, au precizat sursele. Presa relata, în aprilie 2005, că şeful statului ar fi cerut rezolvarea diferendului financiar în favoarea lui Bucşaru.

COMPLEXUL ASTORIA

Pilotă de 120 de milioane de lei vechi!

Una dintre „găurile” prin care Necolaiciuc a scos peste 600 de miliarde de lei vechi de la Ministerul Transporturilor este Complexul Astoria din Snagov. Administrat de CFR, ansamblul imobiliar a fost, între 2002 şi 2003, ţinta unor lucrări de „amenajare şi modernizare” girate de Necolaiciuc. Atunci, fostul director a achiziţionat produse la preţuri supraevaluate. Astfel, banii publici au fost risipiţi: o lumânare de 5,1 milioane de lei vechi, o oglindă de 48 de milioane de lei vechi sau o pilotă de pat pentru care s-au dat 120 de milioane de lei vechi!