Ministrul turc de Externe Mevlüt Çavuşoğlu a precizat că incidentul este perceput de Ankara drept o trecere “provocatoare şi hărţuitoare”. “Violarea spaţiului aerian de către avioanele Rusiei şi trecerea vaselor de război ruseşti sunt totuşi două lucruri diferite pentru că aceasta din urmă este reglementată de o serie de acorduri internaţionale”, a mai spus Çavuşoğlu. “Nu vom ezita să răspundem corespunzător provocărilor. Imaginea acestui bărbat înarmat la bordul navei ruseşti sau prezenţa altor arme antiaeriene sunt provocări evidente. Sperăm însă că acesta este doar un incident izolat care nu se va mai repeta”, a mai spus oficialul turc.

Tensiunile au continuat să se adâncească între Rusia şi Turcia, după incidentul din 24 noiembrie, când un bombardier rus Su-24 a fost doborât de aviaţia turcă pe motiv că ar fi încălcat spaţiul aerian al Turciei. Moscova a susţinut contrariul şi afirmă că aparatul său nu a părăsit spaţiul aerian al Siriei, unde era angajat în campania de lovituri aeriene împotriva poziâiilor grupărilor islamiste. La scurt timp, Moscova a acuzat Ankara că profită de pe urma petrolului vândut de gruparea SI, alimentând tensiunile după doborârea unui bombardier rus de către aviaţia turcă, la graniţa siriană.

Mai mult, ministerul rus al Apărării a acuzat, duminică, Statele Unite că muşamalizează traficul de petrol către Turcia din zonele siriene aflate sub controlul grupării Stat Islamic, după ce Washingtonul a apreciat că este vorba despre cantităţi nesemnificative. Departamentul de Stat a respins acuzaţiile Moscovei la adresa aliatului său din cadrul NATO, care îl vizau direct pe preşedintele Recep Tayyip Erdogan şi familia sa, insistând că nu există dovezi în acest sens.

Oficiali NATO estimează că veniturile grupării SI din petrol se ridică la 1-1,5 milioane de dolari pe zi, dar speră că au fost reduse de raidurile aeriene ale SUA, Marii Britanii şi Franţei.