Este știut faptul că în România sunt extrem de multe mașini vechi, iar ministrul Mediului, Tanczos Barna, dorește să pună capăt acestei situații. Potrivit rapoartelor, avem mai multe mașini second hand înmatriculate faţă de cele noi.
Tanczos Barna afirmă că în ciuda efortul uriaş din punct de vedere financiar făcut de statul român prin implementarea programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus, în România numărul mașinilor vechi nou înmatriculate este mai mare decât cel al autoturismelor noi. Din acest motiv, este hotărât să scoată din circulație aceste vehicule care, pe lângă faptul că sunt un pericol pe şosele mai şi poluează.
Tanczos Barna: Până în 2026 vom scoate din circulație 250.000 de mașini mai vechi de 15 ani
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, s-a angajat să scoată din circulaţie, până în 2026, 250.000 de mașini mai vechi de 15 ani, condiţie esenţială în PNRR pentru primirea de fonduri europene pentru construirea de autostrăzi.
Ministrul Mediului promite sprijin total românilor pentru schimbarea maşinilor vechi, şi spune: „Vinerea Verde este o oportunitate grozavă de a vorbi despre planurile noastre verzi, despre ecologie şi despre provocările care urmează: Guvernul şi-a asumat prin PNRR ca, până în anul 2026, să scoatem din circulaţie 250.000 de vehicule mai vechi de 15 ani, aceasta fiind condiţia ca România să primească fonduri europene pentru construirea de autostrăzi.
Această ţintă ambiţioasă o putem atinge doar dacă Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor acordă ajutor cetăţenilor pentru achiziţionarea unor autovehicule mai puţin poluante: anul acesta, am dublat bugetul Programului Rabla, derulat de Administraţia Fondului pentru Mediu, faţă de anul trecut şi am triplat suma totală de finanţări în cazul maşinilor electrice”, a transmis, vineri, ministrul Mediului.
Tanczos Barna, dispus să ajute şoferii care au maşini mai vechi de 15 ani
Tanczos Barna a precizat că se va implica direct şi se va acorda sprijin semnificativ celor care doresc să-şi schimbe maşinile mai vechi de 15 ani, însă cărora situaţia financiară nu le permite această achiziţie.
„Nu putem privi fără să luăm măsuri la faptul că maşinile vechi, cu motor mare, rămân un simbol al statutului, în loc ca oamenii înstăriţi să-şi schimbe maşinile poluante cu autovehicule prietenoase cu mediul”, mai spune ministrul Mediului.
Şi continuă: Suntem deja la peste 600 de milioane de lei, adică peste 50% în plus faţă de anul trecut la Rabla Clasic şi am triplat la mașinile electrice bugetul. Bugetele s-au consumat, suspendăm Rabla în decembrie şi reluăm programul în februarie 2022.
Cum vor fi descurajați șoferii să renunţe la maşinile vechi
Tanczos Barna: „Descurajarea se face ori prin majorare de taxe, ori prin taxă nouă. Guvernul a spus că nu vom introduce taxe noi, rămâne varianta ca anumite taxe existente, în cazul maşinilor vechi şi foarte poluatoare, să fie majorate.
Noi va trebui să avem un parteneriat cu autorităţile publice locale, că acolo se plătesc taxele pe autoturisme şi să găsim o modalitate de a descuraja înmatricularea maşinilor mai vechi”, a declarat ministrul Mediului la B1.