Anotimpurile lui Vivaldi, masacrate de propaganda Încălzirii Globale

Anotimpurile lui Vivaldi, masacrate de propaganda Încălzirii Globale

Capodopera artistului venețian, „aranjată” și „distorsionată” în conformitate cu noile date meteo, este ultima dintr-un fenomen ce ia amploare: folosirea muzicii în serviciul ideologiei neo-marxiste.

Orchestra simfonică a radio-televiziunii Norddeutscher Rundfunk (NDR) va prezenta sâmbătă la Filamonica Elbei din Hamburg o variantă a Anotimpurilor lui Vivaldi, adaptată pentru „a ține cont de schimbarea climatică” și a o „face audibilă”, informează AFP.

Lucrarea este intitulată „For Seasons” („Pentru anotimpuri) în loc de „Four Seasons” („Patru anotimpuri”), versiunea originală din 1725.

„Acest proiect îmi este foarte drag. «For Seasons» demonstrează cu claritate consecințele schimbării climatice și adaugă o dimensiune emoțională controversatei dezbateri actuale. Nu mai trebuie să refuzăm să ascultăm”, arată într-un comunicat americanul Alan Gilbert, dirijorul principal al orchestrei NDR.

Ne puteți urmări și pe Google News

Versiunea originală a celor patru concerte pentru vioară care deschid culegerea „Il cimento dell’armonia e dell’invenzione” („Confruntarea dintre armonie și invenție”) a fost compusă de Antonio Vivaldi pornind de la impresiile și experiențele personale legate de natura în cele patru anotimpuri.

Compozitorul venețian și-a adnotat partitura cu ceea ce muzica sa dorea să ilustreze, cum ar fi lătrături de câini, cântece de păsărele (cuci, turturele etc.) sau vuietul unor vânturi violente.

Versiunea ecologistă „For Seasons”, care a necesitat șase luni de muncă, încearcă să pună lucrarea în acord cu realitatea actuală, scrie AFP. Creatorii săi afirmă că au folosit date climatice pentru a arăta influența lor asupra elementelor sonore, care, cu ajutorul unui algoritm, „creează o nouă experiență muzicală”.

O întreagă echipă, compusă din compozitori și aranjori, ingineri de sunet și autori de programe pe calculator s-a bazat pe datele climatice brute furnizate de institutele de meteorologie, universități și agenții de protecție a mediului.

Principalele informații folosite la „adaptarea muzicală” au fost creșterea temperaturii globale, frecvența fenomenelor meteorologice extreme, dar și presupusele lor consecințe, cum ar fi dispariția unor specii de păsări sau de insecte.

Ce iese din tot această halima ne explică chiar „creatorii”: „pasajele armonioase devin dezarmonioase, limitele care separă primăvara de vară se estompează, iar notele reprezentând cântecul păsărelelor sunt complet lăsate deoparte”.

Auditoriul este prevenit că, în urma acestui masacru ideologic, „opera” va părea „asimetrică și dezechilibrată”.

„For Seasons subliniază realitățile schimbării climatice: clima și anotimpurile noastre au devenit dezechilibrate”, spun autorii.

Orchestra din Hamburg nu este prima care masacrează Anotimpurile lui Vivaldi în scopul propagandei „încălziste”. Înaintea ei, doi muzicieni polonezi, Szymon Weiss și Szymon Sutor, au produs o versiune a lucrării, intitulată „Lost Seasons” („Anotimpurile pierdute”). Așa cum declară într-un documentar din aprilie, ei folosesc opera lui Vivaldi pentru a descrie cum percep schimbarea climatică actuală: ca pe o „schimbare a anotimpurilor de la patru la cinci, sau trei sau un haos de anotimpuri” (sic!). Lucrarea lor a fost prezentată în premieră la Conferința ONU pe tema schimbării climatice de la Katowice, în decembrie 2018.

În 2013, Daniel Crawford, de la Universitatea din Minnesota, a transformat datele a 130 de ani de evoluție a climei într-o piesă de violoncel. Doi ani mai târziu, el a „compus” o nouă piesă pentru cvartet de coarde, în care fiecare instrument interpretează datele temperaturii dintr-o anumită regiune din emisfera nordică.

În ianuarie 2019, Judy Twedt a folosit datele măsurătorilor efectuate timp de 36 de ani asupra nivelului gheții în Oceanul Arctic și le-a transformat într-o piesă pentru pian. Mâna stângă interpretează o repetare constantă de patru acorduri, în timp ce dreapta cântă o notă reprezentativă pentru nivelul gheții într-o anumită lună. O notă mai înaltă înseamnă gheață mai groasă, o notă mai joasă înseamnă gheață mai subțire.

Au existat și proiecte „artistice” mixte. În 2015, regizorii britanici Leah Borromeo și Katherine Round au lucrat cu compozitorul Jamie Perera (plus câțiva savanți, ziariști și alți activiști), pentru a crea „Simfonia Climatică”, pornind de la datele meteo.

Grupul „The Climate Music Project” din San Francisco colaborează în mod sistematic cu diferite grupuri „științifice” și militante pentru a „crea muzică” inspirată de datele meteo. Ultima lor piesă, „Climate”, pune pe muzică atât date istorice cât și prognoze pentru următoarea perioadă.