Cu studiile preliminare finalizate, președintele Macron are acum toate cărțile la îndemână pentru a lua deciziile referitoare la viitorul portavion al Marinei Franceze.
Pe parcursul diferitelor audieri parlamentare care au abordat subiectul și pe fondul unor indiscreții făcute presei, se poate avansa că noul portavion va fi mult mai mare și mai bine înarmat decât actuala navă-amiral de luptă a Franței, portavionul cu propulsie nucleară „Charles de Gaulle”.
Rămâne însă de tranșat modul de propulsie a noii nave. Nucleară sau nu?
Într-un raport publicat în octombrie 2019, deputatul Jean-Charles Larsonneur a indicat că, potrivit „observatorilor informați”, ar trebui luată în considerare opțiunea a două portavioane cu propulsive clasică în loc de unul singur cu propulsie nucleară.
Și parlamentarul a adăugat că, în ordinea preferințelor, Marina Franceză a privilegiat opțiunile: două portavioane nucleare, două portavioane cu propulsie clasică, un portavion nuclear, un portavion cu propulsie clasică.
Portavionul Charles de Gaulle este echipat cu două reactoare nucleare K15 (Adytom și Xena), concepute pentru submarine.
Construirea unei nave probabil de două ori mai mare, cu necesarul de energie crescut, ar necesita dezvoltarea de noi reactoare nucleare.
CEA (Comisariatul pentru Energie Atomică) a evocat deja un nou reaqctor, K22 (cu o putere de 230-250 MW), o variantă emanată din modelul K15.
Însă unii experți afirmă că ar trebui menținută „o competență în domeniul propulsiei nucleare în perspectiva următoarelor generații de submarine lansatoare de rachete”.
În orice caz, pentru senatori, propulsia portavionului de nouă generație (PA-NG) nu lasă loc de dezbateri: trebuie să fie nucleară. Și pentru a-i oferi beneficiile, raportorii Olivier Cigolotti și Gilbert Roger au menționat, într-un document recent publicat, primul dintre aceste beneficii: autonomia mare pe care o oferă propulsia cu energie nucleară.
„În timp ce portavioanele Foch și Clemenceau trebuiau realimentate la fiecare 3-4 zile, portavionul Charles de Gaulle trebuie realimentat doar la fiecare 10 zile. Pe măsură ce avioanele consumă tot mai mult combustibil, decalajul tinde să se reducă. Reducerea frecvenței și a timpilor de realimentare, optimizarea fluxurilor sunt mizele portavionului de nouă generație”, afirmă cei doi raportori.
În plus, „pentru a propulsa în viitor aeronava de nouă generație SCAF la sarcină maximă, alternând cu drone mult mai ușoare, va fi necesar să se poată varia puterea pe o gamă foarte largă, ceea ce permite utilizarea energiei nucleare” , au estimast cei doi senatori, care subliniază și necesitatea menținerii abilităților pentru a garanta „funcționarea corespunzătoare a industriei nucleare”.