Candva o fabrica de cauciuc, actualul gigant al telefoniei mobile e cel mai tare brand finlandez si al saselea la nivel mondial.
Pentru Finlanda, Nokia este mai mult decat un brand: este o institutie nationala. Un gigant corporatist, numarul 1 in lume in productia de telefoane mobile, dar si cel mai important contribuabil la bugetul statului finlandez. Sediul-mama este undeva la periferia capitalei Helsinki, in localitatea Espo.
Daca nu esti atent, poti sa treci pe langa el fara sa-l observi: uriasa cladire are o firma minuscula pentru proportiile sale. Nici macar nu este instalata pe fatada principala, ci pe cea cu vedere la unul dintre lacurile din vecinatate, pe care angajatii companiei se mai plimba din cand in cand atunci cand apa este inghetata.
Odata intrat in cladire, atmosfera corporatista te izbeste: zeci de oameni imbracati in stil "office" se foiesc in toate partile: aproape toti au cate un dosar in mana si un mobil la ureche. Sunt doar o mica parte dintre cei aproape 60.000 de angajati ai companiei in intreaga lume. Doar in Finlanda sunt peste 20.000, dintre care aproximativ 180 sunt romani.
Reprezentantii companiei evita sa vorbeasca insa despre angajatii de o anumita nationalitate, de teama de a nu fi acuzati de discriminare. La aproape 200 de kilometri de sediul principal din Espo se afla o alta cladire, mult mai modesta si mai rudimentara arhitectural, in care se fabrica produse aparent fara nicio legatura cu telefoanele mobile: cauciuc, incaltaminte si chimicale.
Legatura iti vine insa in minte imediat cum citesti placuta de la intrarea in localitate: oraselul se numeste Nokia, iar fabrica este chiar locul in care a inceput istoria faimosului brand finlandez. In 1865, trei finlandezi - Fredrik Idestam, Eduard Polon si Arvid Wikstrom - intrau in afaceri impreuna.
Dupa mai multe fuziuni si schimbari de denumiri, compania rezultata a fost "botezata" in 1966 Nokia, dupa numele unei vietuitoare de pe malul raului din apropiere. Initial, productia era concentrata pe cauciuc si hartie. In anii ‘50, Nokia a inceput sa fabrice televizoare, iar incepand cu 1982 s-a axat pe telecomunicatii.
In anii ‘90, conducerea companiei a renuntat, de altfel, la celelalte divizii. Fabricuta din Nokia continua sa functioneze insa si astazi, sub umbrela unei alte companii, iar la supermarketurile din apropiere gasesti inca cizme din cauciuc "Nokian".
Gorbaciov - agent publicitar Din toata istoria de peste 140 de ani, in sediul-mama au ramas doar "vestigiile" productiei de telefoane mobile. Intr-un minimuzeu langa unul dintre restaurantele amenajate pentru angajati, ai surpriza sa gasesti primul telefon mobil pentru automobile: o masinarie uriasa de aproape un kilogram, pe care sefa departamentului de PR il ridica cu destula greutate.
Langa el se afla aparatul folosit in cea mai mare lovitura publicitara a companiei: de pe el a telefonat fostul lider URSS Mihail Gorbaciov, in 1987. "Mobilul" cantarea 800 de grame si costa echivalentul de astazi a 4.500 de euro. Acea investitie in publicitate, dar si cele care au urmat au functionat: "Astazi, Nokia este cel mai important brand din Finlanda si al saselea in lume", ne informeaza reprezentantul de relatii publice al companiei, Paivyt Tallaquist.
Se mandreste ca are cizme din cauciuc Nokia, dar si cu mobilul sau: "Nu e de ultima generatie, dar pot sa scriu usor SMS-uri, pentru ca are tastatura asemanatoare cu a unui computer".
Cea mai importanta piata de desfacere a companiei este China, urmata de Statele Unite si Marea Britanie. Ferita, pana acum, de scandaluri, Nokia este, in prezent, implicata tangential in prima investigatie in care se aduc acuzatii de coruptie: grupul Siemens, cu care se pregateste sa fuzioneze, este anchetat in Germania, iar fuziunea a fost amanata cu cateva luni.
NOKIA IN CIFRE
Profit de miliarde > Vanzari nete in 2005 - 34,2 miliarde de euro
> Profit operational: 4,6 miliarde de euro
> Facilitati de productie in 11 tari
> Puncte de vanzare in peste 130 de tari
> Al saselea brand din lume
ESENTIAL
Radiografie de tara
> Organizarea politica - republica parlamentara
> Presedinte: Tarja Halonen
> Prim-ministru - Matti Taneli Vanhanen (Partidul de Centru)
> Puterea executiva este impartita intre presedinte si guvern, institutia prezidentiala avand prerogative extinse
> In 2006, Finlanda a fost declarata intr-un studiu al Institutului Mondial de Audit tara cea mai democratica si mai putin corupta din lume. De asemenea, se afla, inca din 2002, pe primul loc la capitolul "Libertatea presei", potrivit organizatiei Reporters sans Frontieres
> Si-a declarat independenta fata de Rusia in 1917. Intre 1809 si 1917 a fost Mare Ducat al Imperiului Tarist
> Data aderarii la UE: 1 ianuarie 1995
> Moneda nationala - euro
> Populatia estimata la recensamantul din 2006 - 5.276.571 de locuitori
> Produsul intern brut in 2005 - 163 de miliarde de dolari
> Venitul brut mediu anual pe cap de locuitor: 37.504 dolari
> Celebrul supranume de "tara a celor 1.000 de lacuri" nu acopera nici pe departe adevarul: pe teritoriul Finlandei sunt, de fapt, 187.888 de lacuri
> Principalele orase: Helsinki, Espo, Tampere, Vantaa, Turku
Principalele domenii de productie: industria forestiera, metalurgica si telecomunicatiile.
"FINLANDA"
Alcoolul face ravagii
In timpul saptamanii, Helsinki este un oras linistit, dar in weekend, peisajul se schimba: barurile sunt pline, iar pe strazi ii vezi pe multi dintre studentii sau functionarii sobri de luni pana vineri clatinandu-se, sub influenta alcoolului.
De fapt, consumul de bautura a ajuns o problema sociala spinoasa. Asa ca Finlanda va avea, la alegerile de anul acesta, o tema de campanie electorala atipica: masurile de eradicare a alcoolismului.
Discutia despre cresterea taxelor la alcool e considerata principalul subiect de disputa politica. Mult timp, Finlanda a avut taxe ridicate la aceste produse, insa a fost nevoita sa le micsoreze dupa aderarea la UE.
Odata cu ieftinirea bauturii, problemele au devenit acute: alcoolul reprezinta principala cauza a mortalitatii, iar in 2005 a ucis mai multi adulti decat bolile cardiovasculare sau cancerul.
Dependentii de alcool sunt victimele a mai mult de jumatate din sinuciderile anuale. Iar Finlanda este pe locul doi in Europa la rata sinuciderilor. Oficialii de la Helsinki se tem insa ca o noua crestere a taxelor nu va da rezultate. Ei au si acum posibilitatea sa-si procure bautura ieftina din Estonia sau Rusia, organizandu-se excursii cu vaporul pentru petrecareti.