Testele au fost realizate pe două modele de autoturisme Nissan Qashqai şi Opel Astra, iar rezultatele au fost publicate de de platforma 2Celsius, care face parte din Federația Europeană pentru Transport și Mediu. Concluzia a fst că aceste mașini, poluează imens în momentul în care intră în procedura de curățare automată a filtrelor.

„Poluarea provenită de la noile autoturisme cu motoare diesel, ajunge la valori şi de 1.000 de ori mai mari decât cele normale, au arătat două teste realizate pe două modele auto de top. Astfel de vârfuri de poluare sunt foarte periculoase şi pot afecta instantaneu inima.

Ele sunt rezultatul unui proces de curăţare a filtrelor prin care trec maşinile, uneori chiar în zonele urbane, care se poate întinde pe 15 kilometri, un proces complet ignorat de testele oficiale de emisii. Peste 45 de milioane de maşini care circulă pe drumurile din Europa au acest filtru, ceea ce înseamnă 1,3 miliarde de procese de curăţare într-un an”, se arată printre concluzii.

La modele testate, Nissan Qashqai şi Opel Astra, testele independente au au dezvăluit depăşiri cu 32%, respectiv cu 115% a limitei legale pentru emisii în timpul curăţării filtrelor.

„Ca urmare a unui gol în legislaţie, însă, limita legală nu se aplică în timpul curăţării filtrelor, ceea ce înseamnă că între 60% şi 99% din emisiile rezultate în cadrul unui test sunt ignorate”, susţin realizatorii. În urma testelor, particulele dăunătoare emise de către cele două maşini a crescut chiar mai mult, cu între 11 şi 184%, când au fost luate în calcul şi particulele ultrafine, nereglementate de lege.

„Aceste particule ultrafine nu sunt măsurate de testele oficiale, dar sunt considerate cele mai dăunătoare pentru sănătatea umană întrucât avansează foarte mult în corpul uman şi au fost corelate cu cancerul la creier. Curăţarea filtrului pentru prevenirea blocării poate avea loc în orice condiţii, inclusiv în zone urbane.

În timpul testelor, nivelul particulelor a continuat să fie mare în timpul şofatului în oraş timp de 30 de minute după încetarea procesului de curăţare. Ambele modele au respectat limita legală pentru oxizi de azot”, se precizează în concluziile controalelor.

Specialiștii de la T&E opinează că la nivelul Uniunii Europene, legislația în materie trebuie modificată, astfel încât măsurătorile să cuprindă și momentul în care autoturismul intră în procedura de curățare a filtrelor, acela fiind momentul de poluare maximă.

„Aceste teste arată că noile maşini diesel tot nu sunt curate. Mai mult decât atât, scuipă particule foarte periculoase în oraşele noastre şi pe autostrăzi, zilnic. Producătorii de, maşini primesc o mare favoare şi oamenii plătesc cu plămânii. Producătorii trebuie să-şi cureţe maşinile dacă vor să le vândă. Particulele reglementate de lege sunt doar jumătate din poveste.

Cele mai mici particule ultrafine prezintă un risc mult mai mare pentru sănătate, dar sunt ignorate de testele oficiale. Următoarele standarde Euro de poluare trebuie să închidă portiţele de scăpare pentru producători şi să stabilească limite pentru toate substanţele poluante. În final, trebuie să avem un standard care să ceară zero emisii de la maşinile care circulă pe drumurile din Europa”, explică Anna Krajinska, inginer în cadrul organizaţiei T&E.