Tesco, cel mai mare lanț de vânzare cu amănuntul din Regatul Unit, și-a atras acuzații de suspectare pe criterii rasiale și de alimentare a discriminării după ce a amplasat afișe anti-furt în limba română.

Situația a ieșit la lumină săptămâna aceasta, după ce o româncă din Regat a postat pe rețelele sociale o imagine cu afișele dintr-un supermarket Tesco. Postarea ei a fot ulterior preluată de presa românească.

Afișele de la filiala Tesco din Telford, în Midlands [centrul Angliei – n.trad.], îi amenințau cu inculparea pe potențiali hoți români.

Ele au fost utilizate în 2019 și au fost produse de departamentul de poliție din West Mercia.

„Hoții din magazine prinși for fi urmăriți penal”, scria pe afișe, care erau amplasate la rafturi cu produse scumpe, cum ar fi alcoolul.

Oficiali, autori și oameni de rând români afirmă că prin folosirea limbii române afișele îi identificau drept suspecți doar pe români și că ele constituie o dovadă a atitudinii pline de prejudecăți față de diaspora.

„Tesco a folosit o abordare dură și discriminatorie care nu numai că nu-i va descuraja pe hoții din magazine, dar va și ofensa majoritatea românilor care trăiesc în Regat, care respectă legea și e bine integrată”, a declarat pentru Al Jazeera Alexandra Bulat, președintă a Young Europeans, parte a organizației pentru drepturile cetățenilor europeni „the3million”.

„Mulți dintre ei sunt clienți ai acestui lanț – eu sunt unul dintre ei. Cetățenii UE care trăiesc în Regat nu au o probabilitate mai mare de a comite o infracțiune comparativ cu cetățenii britanici.”

Aproximativ 590.100 de români au depus cerere pentru a rămâne în Regat după încheierea tranziției Brexit, conform datelor guvernului.

Autorul Vasile Ernu a scris într-un editorial din cotidianul românesc Libertatea că: „ideea că «românul e hoț» le este indusă programatic maselor. Cu alte cuvinte, a fi român înseamnă a fi un infractor”.

„Acest fenomen e o chestiune foarte gravă. În istorie au avut loc violențe teribile în jurul acestui fenomen.”

Într-o declarație pentru Al Jazeera, un purtător de cuvânt al Tesco a declarat: „Am avut unele cazuri de furt din magazin în magazinul nostru Telford Extra, astfel că poliția locală ne-a dat niște afișe care anunță că toți hoții din magazine vor fi inculpați. Ne pare rău dacă aceste afișe au provocat vreo ofensă – ele au fost deja îndepărtate”.

Departamentul de poliție din West Mercia, autorul campaniei, a declarat: „Aceste afișe […] au fost puse la dispoziție companiilor în limbile cel mai frecvent vorbite în cadrul comunităților lor”, susținând că aceleași afișe au fost tipărite și în limba engleză.

Campania a fost criticată pe rețelele sociale de mulți oameni din Regat și din România.

„A văzut cineva afișele astea traduse și în limbile celorlalte minorități din Regat? Sau @Tesco a optat pur și simplu pentru «limba hoților»?”, a scris pe Twitter Oana Gurau, neurolog și cercetătoare clinică la Universitatea Oxford.

Antonia Oprita, o editoare din Londra, a scris pe Twitter: „@Tesco, nu mi-ați răspuns referitor la asta, v-am cerut să vă cereți scuze #românilor pentru că ați făcut asta. Fiind eu însămi româncă, vă pot spune că asta e profund #rasist. De ce faceți o asemenea campanie în magazinele voastre?”

Utilizatorul de Twitter @EduardChilcos a scris: „@Tesco, există vreun motiv anume pentru a afișa acest mesaj în limba română într-unul dintre magazinele voastre? Rasismul vostru este absolut detestabil”.

Obiect al stereotipurilor

Românii din Regat au făcut adesea obiectul stereotipurilor și au fost denigrați fără dovezi de extrema dreaptă cum că ar fura locuri de muncă de la populația britanică.

Nigel Farage, un activist pro-Brexit de frunte și personaj al extremei drepte din Regat, declara în 2014 că oamenii ar fi „îngrijorați” dacă un grup de bărbați români s-ar „muta în casa vecină”.

Referendumul pro-Brexit din 2016 a dezlănțuit un val de atacuri comise din ură împotriva expatriaților est-europeni.

Românii reprezintă a doua cea mai mare comunitate imigrantă din Regat, mulți muncind peste program în supermarketuri, ferme și hoteluri britanice.

Referindu-se la afișe, ministerul român de externe a declarat pentru cotidianul românesc Adevărul că „dezaprobă acest gen de mesaj discriminatoriu”.

Ele nu „reflectă imaginea reală a comunității românești din Marea Britanie, care este bine integrată și care are o contribuție reală la dezvoltarea societății și economiei britanice”, a adăugat ministerul. (Rador)