Profesorii, înlocuiți de Inteligența Artificială. Primul experiment
- Raluca Dan
- 28 ianuarie 2025, 23:34
David Game College, un colegiu privat din Londra, testează utilizarea inteligenţei artificiale (AI) pentru pregătirea examenelor, înlocuind astfel profesorii. Această iniţiativă este privită cu prudență de către o cercetătoare din acest domeniu.
„AI va transforma învăţământul”
David Game College, aflat situat în centrul Londrei, a demarat în urmă cu şase luni un proiect-pilot destinat tinerilor care se pregătesc pentru Certificatul General de Terminare a Studiilor Secundare (GCSE).
John Dalton, adjunctul directorului colegiului, a susinut că „învăţământul va fi transformat de AI. Asta nu ridică niciun dubiu”. O platformă monitorizează modul în care elevii îşi învaţă cursurile şi furnizează colegiului informaţii despre obiceiurile lor de învăţare, conform explicațiilor oferite de acesta. În prezent, şapte elevi participă la proiectul-pilot.
Într-o sală de clasă mică, elevii au la dispoziţie computere prin care accesează programul. În locul profesorilor, aceşti au „coach pedagogici”, calificaţi să fie profesori, dar care nu cunosc în totalitate materiile. Rolul acestora este să ghideze elevii în utilizarea sistemelor de inteligenţă artificială şi să îi sprijine în dezvoltarea unor competenţe netehnice, precum aptitudinile de dezbatere.
VIDEO: David Game College, a private school in central London, is the UK's first to trial a teacherless, AI classroom. The students are taught the core curriculum by AI platforms rather than conventional teachers.#AFPVertical pic.twitter.com/j3F03vTblz
— AFP News Agency (@AFP) January 22, 2025
Regatul Unit, viitor „lider mondial” al AI
John Dalton, care este la rândul său profesor de biologie, a declarat că AI poate îmbunătăți cunoștințele unui elev, având „o precizie superioară celei a unui profesor mediu”. Printr-un învățământ personalizat, inteligența artificială poate ajuta la reducerea lacunelor.
Keir Starmer, premierul britanic, și-a propus la jumătatea lui ianuarie să facă Regatul Unit un „lideul mondial” al AI, anunțând un plan care ar putea dinamiza economia și ar putea atrage investitori și întreprinderi.
Guvernul a precizat că inteligența artificială ar putea fi benefică și pentru profesori, ajutându-i la organizarea lecțiilor și la corectare. Acesta a inventat un intrument propiu, un asistent de lecții numit „Alia”, care este adaptat programei școlare britanice.
O cercetătoare este îngrijorată de acest proiect
Rose Luckin, profesoară la Universitatea UCL din Londra şi cercetătoare în domeniul utilizării inteligenţei artificiale în educaţie, a susținut că proiectul-pilot de la David Game College este un „caz unic”. Ea și-a exprimat îngrijorarea cu privire la capacitatea AI de a învăţa toate materiile, precum matematica, limba engleză, biologia, chimia şi fizica.
Cercetătoarea a mărturisit că este nesigură cu privire la „învăţarea socială” pe care o aduce o sală de clasă și dacă este suficientă în cadrul acestui program, în ciuda faptului că responsabilii proiectului-pilot au susţinut că elevii dispun de mult timp pentru a discuta cu colegii lor.
Deşi a afirmat că nu doreşte să fie prea negativă, pentru că fără aceste instrumente nu se poate observa cum funcționează, ea a recunoscut că inteligenţa artificială va „transforma” rolul profesorilor, fiind încă „imposibil” de prezis în cel fel. Aceasta speră ca David Game College să evalueze impactul pozitiv sau negativ al AI.
Noua metodă este o investiție costisitoare
O elevă de 16 ani de la colegiul Massa Aldalate a susținut că este mulțumită de program, menţionând că, la început, a avut îndoieli, dar că acesta s-a dovedit mult mai pentru cei care vor să studieze. Ea a adăugat că nu îi lipseşte „cu adevărat” clasa tradiţională.
În ceea ce priveşte cursurile de engleză, una dintre materiile sale preferate, ea a considerat iniţial că era necesar să aibă un profesor în faţa sa, însă a constatat că programul a funcţionat, afirmând că „răspunzi la întrebări şi este perfect logic”.
Unul dintre principalele sindicate ale profesorilor din Marea Britanie, National Education Union (NEU), a apreciat faptul că Guvernul a pus accent pe formarea cadrelor didactice în utilizarea instrumentelor digitale. Totuşi, secretarul general al sindicatului, Daniel Kebede, a susținut că această iniţiativă necesită „investiţii importante” în dotarea instituţiilor cu tehnologiile necesare.
Rose Luckin a atras atenţia asupra faptului că programul de la David Game College este „elitist” şi costă 27.000 de lire sterline pe an (32.120 euro), adică cu 10.000 de lire sterline mai mult decât cheltuielile medii de şcolarizare în alte școli private britanice. De asemenea, ea a subliniat că inegalitatea accesului la tehnologie reprezintă o „provocare” a inteligenței artificiale.