AFACEREA "DESZĂPEZIREA". 100 de milioane de euro, spulberate de viscol
- Antoaneta Etves
- 27 ianuarie 2014, 12:54
Firme apropiate de PSD, de vicepremierul Liviu Dragnea, sau ale drumarilor abonaţi la contracte cu statul sunt răspunzătoare de eşecul deszăpezirii. Societăţile angajate de CNADNR încasează aproape o sută de milioane de euro, dar drumurile au fost blocate la sfârşitul săptămânii.
Toate cele trei autostrăzi din România închise, zeci de drumuri blocate, sute de autoturisme înzăpezite, zeci de localităţi izolate. Aceasta este consecinţa directă a operaţiunii de deszăpezire eşuate din aceste zile, operaţiune plătită de statul român cu aproape 100 de milioane de euro, unor firme care nu s-au ridicat la înălţimea aşteptărilor. Contractele au fost încheiate în noiembrie- decembrie 2013, în regim de urgenţă. Autorităţile au anunţat atunci iminenţa venirii viscolului, astfel că majoritatea contractelor au fost încredinţate direct, sau prin anunţ de participare (au venit doar firmele invitate de autorităţi). Beneficiarii A fost pentru prima dată când Compania Naţională pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), prin direcţiile de drumuri, a încheiat cu unii drumari, abonaţi la contracte cu statul de ani de zile, contracte pe mai mulţi ani. Beneficiari au fost oameni de afaceri apropiaţi de vicepremierul Liviu Dragnea, de fostul senator PSD Cătălin Voicu, dar şi firme abonate an de an la bani publici: Straco, Tehnologica Radion, Delta ACM 93, Selina, sau Alstarom. În timp ce unii drumari se laudă că au în teren zeci de utilaje, deşi drumurile sunt blocate, alţii deszăpezesc cu tractorul, pentru că nu au alte utilaje în dotare. Cu toate acestea au câştigat contracte. În aceste condiţii, Armata a fost obligată să intervină. 84 de drumuri închise Conform CNADNR au fost închise: trei autostrăzi, 24 drumuri naţionale, 57 drumuri judeţene. Drumuri naţionale cu circulaţia îngreunată - 17. MAI: Persoane evacuate din mijloace de transport - 792. Oameni salvaţi - 18; opt au primit îngrijiri medicale. 41 de persoane mai erau blocate în gări, trenuri sau autovehicule etc. Porturi maritime şi fluviale închise - 7. Bucureşti, Ilfov, Teleorman, Prahova, Argeş *Direcţia de Drumuri Bucureşti a încheiat contracte cu firmele "Geocor" (Ilfov), "Tel Drum" (Teleorman) şi "Straco Grup" (Argeş şi Piteşti). Ei ar fi trebuit să cureţe centura Capitalei, dar şi drumurile din judeţele Ilfov, Argeş, Prahova, Dâmboviţa, Teleorman, Giurgiu, Ialomiţa şi Călăraşi. Numai că, de două zile, drumurile importante din aceste zone sunt blocate, deşi firmele încasează zeci de milioane de euro ca să cureţe zăpada. *Astfel, în timp ce pentru Piteşti s-a semnat un contract cu firmele Straco Grup şi General Trust Argeş, societăţi controlate de oamenii de afaceri Alexandru şi Traian Harpoş, respectiv de "Regele asfaltului din Argeş", Cătălin Spătaru (foto), în Teleorman responsabilă este Tel Drum, societatea "de suflet" a vicepremierului Liviu Dragnea. *În Ilfov, responsabilă este Geocor, firmă apropiată de fostul senator PSD Cătălin Voicu. Deszăpezirea Autostrăzii A1 este în responsabilitatea firmei Eurostrada. Drumul este impracticabil de două zile. La fel este şi Autostrada Bucureşti-Ploieşti, unde deszăpezirea trebuia să o facă SC REBELIS CONSTRUCTII SRL. Craiova, Târgu-Jiu, Vâlcea *"Regele asfaltului" din Argeş, Cătălin Spătaru, ar trebui să gestioneze operaţiunea de deszăpezire de la Secţia de Drumuri Slatina, dar şi pe drumurile naţionale din Vâlcea. *1,8 milioane de euro ar urma să încaseze societatea Geocor, firmă apropiată de fostul senator Cătălin Voicu (foto - condamnat la şapte ani de închisoare cu executare), pentru curăţarea drumurilor administrate de Secţia de Drumuri Târgu-Jiu. *Şi firma Simirac a primit 4,1 milioane de euro ca să deszăpezească o parte din drumuri două ierni, 2013-2014 şi 2014-2015, în timp ce "Regele asfaltului" din Mehedinţi, Sorinel Duducea, a fost angajat să cureţe zăpada contra a 1,3 milioane de euro. *"Regele asfaltului", Theodor Berna, şi-a adjudecat drumurile din judeţul Dolj, zona Craiova, în această iarnă, primind aproximativ un milion de euro în conturile firmei deţinute- Tehnologica Radion. Delta ACM 93, firma de casă a PSD-ului, a fost angajată să deszăpezească în Dolj. Timişoara. Arad, Hunedoara *Pe drumurile naţionale din Arad, Deva, Orşova, Timişoara şi A1- Sibiu- Şoimuş de deszăpezire este responsabilă Societatea General Trust Argeş, dar şi drumarul din Mehedinţi, Sorinel Duducea. *Şi Delta ACM 93, firmă controlată de omul de afaceri Florea Diaconu, a primit un contract de 5 milioane de euro. Firma lui Florian Walter (foto), Romprest, deszăpezeşte A1. *În judeţele Hunedoara şi Alba, contactele au fost adjudecate de societăţile CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara şi de societatea SC GECOR SRL. *Deşi s-au încheiat contracte, pe zeci de drumuri din judeţele Arad, Caraş-Severin, Mehedinţi şi Hunedoara nu se poate circula sau maşinile merg greu pentru că asfaltul este acoperit cu zăpadă şi chiar de gheaţă. Iarna aceasta doar o ninsoare serioasă au prins- zilele acestea. Cluj, Alba Iulia, Bistriţa, Oradea, Zalău *CCCF Drumuri şi Poduri Timişoara şi SC GECOR SRL, apropiată de Cătălin Voicu, trebuie să scoată plugurile pe drumurile din judeţele Alba şi Hunedoara. Pe de altă parte, pentru alte patru secţii de drum, au fost atribuite lucrări de deszăpezire în valoare de aproape 9 milioane de euro. *Firma Diferit SRL, care a semnat contract pe 2,1 milioane de euro, ar trebui să cureţe de zăpadă A3- Cluj, iarna aceasta, dar şi iarna viitoare. *Şi Secţia de Drumuri Oradea a antamat deszăpezirea pe doi ani: Ritorsa Trans şi Athos Com au contracte semnate în valoare de 4,5 milioane de euro. *În zona Zalăului, s-a semnat un contract în valoare de aproximativ 1,3 milioane de euro. În această regiune drumurile au rămas deschise. Braşov, Sibiu, Mureş, Covasna *Pe autostrada A1-Sibiu ar fi trebuit să cureţe zăpada Conforest. Firma a încheiat un contract în valoare de aproximativ 10 milioane de euro. Ca să încaseze banii, aceasta trebuie să cureţe zăpada iarna aceasta şi următoarea de pe drumurile din Braşov, Mureş, Sfântu Gheroghe, Miercurea Ciuc şi de pe autostradă. Atât porţiunea de drum expres, cât şi o parte din cele naţionale au fost pline de zăpadă zilele acestea. *La secţiile de drumuri Sibiu şi Târgu-Mureş, au mai semnat contracte Delta ACM 93, dar şi Valdek Impex şi Vectra Service. Cele trei au semnat contracte de aproape 10 milioane de euro. Constanţa, Tulcea, Brăila, Ialomiţa *Autostrada A2 este impracticabilă de două zile, deşi sunt contracte semnate pentru deszăpezire de nu mai puţin de 9,3 milioane de euro. *Astfel, în fieful lui Radu Mazăre şi a lui Nicuşor Constantinescu în Constanţa, Călăraşi, Tulcea şi pentru A2, utilajele firmei Teloxim Con SRL, dar şi ale societăţilor Selina şi Alstarom, ar fi trebuit să dea zăpada de pe drumuri. *Prima firmă are sediul în acelaşi loc cu societatea deţinută de regele asfaltului Theodor Berna (foto): Tehnologica Radion: strada Dâmboviţa, nr.59, Bucureşti. În această zonă, multe drumuri sunt impracticabile de două zile, iar pe autostradă nu s-a putut circula, zeci de maşini rămânând blocate în acest weekend. Iaşi, Vrancea, Buzău *În judeţele unde s-a decretat Cod Roşu - Buzău şi Vrancea - sunt firme care, la vedere, nu sunt patronate de "Regii asfaltului" şi nici nu au utilaje prea multe în patrimoniul societăţii pentru a face deszăpezire. *Pe de altă parte, a fost angajată şi firma Mecan Construct SA, firma de casă a consilierului judeţean PSD Dumitru Dobrică, care este un apropuiat al baronului Marian Oprişan, potrivit presei locale din Vrancea. *De curăţarea drumurilor mai sunt responsabile firmele: Transmir, Transporturi SA Auto Botoşani, Florconstruct, EKY Sam, Ted Construct, Asiri Internaţional şi Interconstruct Certeze. *În această regiune, principalele drumuri sunt impracticabile de două zile, deşi CNADNR are contracte de deszăpezire încheiate pe zeci de milioane de euro. Marele absent din comandamente Unde este Şova? În timp ce ministrul delegat pentru Marile Proiecte, Dan Şova, se lăuda , în noiembrie 2013, că a introdus noi criterii pentru deszăpezirea drumurilor în această iarnă şi că nu vor fi probleme, acum- când a venit zăpada, cel care are în subordine Compania Naţională pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale- a fost marele absent de la comandamentele de iarnă. "Anul acesta, când am făcut bugetul, am scos cu 25% mai mic decât cel de anul trecut, din start, şi am introdus criterii, de control, de performanţă. Nu a mai venit nimeni la licitaţie. Am organizat la licitaţii până am căzut jos", declara Şova la începutul lunii noiembrie, după ce EVZ a relatat, în ediţia tipărită a ziarului din 1 noiembrie, că CNADNR a împărţit prin anunţuri de participare şi chiar negocieri directe- primele 71,6 milioane de euro unor drumari abonaţi la afaceri cu statul pentru curăţarea drumurilor din aproape 60% din ţară. Ulterior, el a recunoscut că viitoarele contracte de deszăpezire ar urma să se semneze prin încredinţare directă, ceea ce s-a şi întâmplat. A doua iarnă cu Şova la cârmă Numai că, la prima ninsoare puternică din această iarnă, ministrul care coordonează Compania de Drumuri a fost marele absent. Nici la comandamente, nici pe drumurile înzăpezite nu a fost văzut. Contactat de reporterii EVZ şi întrebat dacă este plecat din ţară în interes de serviciu sau în concediu, cum se vehiculează, acesta nu a răspuns până la închiderea ediţiei. Iarna trecută, în timp ce românii erau sub nămeţi, şefii de la Drumuri au chefuit la munte şi într-un restaurnat de fiţe din Capitală. Dan Şova era ministrul care gestiona CNADNR anul trecut