Într-un episod anterior, am arătat că foștii directori ai Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC) SA, Valeriu Ionescu și Decebal Șerban, au creat în 2012 un Caiet de sarcini pentru concesionarea activităților de remorcaj de manevră și pilotaj al navelor ce a generat instituirea unui monopol al acestor activități.

În urmă cu doi ani, Consiliul Concurenței a amendat cu 5 milioane de euro șase societăți care se ocupă cu pilotajul și remorcajul în porturile maritime, dar și pe CN APMC SA care reglemeantează aceste două activități ce țin de siguranța navigației. Am arătat că după înlocuirea în 2016 a lui Valeriu Ionescu cu Dan Tivilichi, cu girul ministrului Razvan Cuc, a fost încheiat un nou contract care, în disprețul legii Concurenței, a limitat prin impunerea unor restricții accesul și altor companii la aceste activități. Noul contract ca și cel întocmit de echipa lui Valeriu Ionescu, a generat o nouă situație de monopol. Societățile specializate în pilotajul navelor și remorcajul de manevră amendate în 2016 de Consiliul Concurenței sunt: Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA. Trei dintre acestea,Canal Sea Services SRL, Black Sea Services SRL și Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA au încheiat noi contracte în 2017 cu CN APMC și lucrează prin rotație la același preț, păstrând monopolul asupra activității de remorcaj de manevră. Situația stă puțin altfel în activitatea de pilotaj.

O activitate la cheremul a patru societăți

Legislația în domeniul naval reglementează ca orice navă care intră într-unul din porturile maritime românești are obligația să aibă un pilot la bord care să conducă manevra de intrare și acostare. Pilotul este cel care dirijează remorcherele și dă comenzile la navă chiar dacă comandantul este suveran pe comandă. Responsabilitatea piloților este enormă și necesită un brevet special. La 1 august 2017, fostul director Dan Tivilichi a semnat un contract de pilotaj cu trei dintre societățile de pilotaj amendate de Consiliul Concurenței pentru instituirea unui monopol în ceea ce privește activitatea de pilotaj din porturile maritime românești. Cu un an înainte, despre monopolul instituit cu aportul CN APMC SA asupra acestui serviciu, Consiliul Concurenței a stabilit: „În cazul serviciilor de pilotaj maritim, prin contractulcadru (n.r.- cel încheiat de fostul director Valeriu Ionescu), aprobat prin hotărâre a Consiliului de administraţie al CN APMC SA, au fost stabilite o serie de criterii de a căror îndeplinire cumulativă depindea intrarea pe piaţă şi anume: minim 21 de piloţi maritimi, respectiv minim 3 pilotine aflate în proprietatea operatorului, în leasing sau închiriate pe perioada de valabilitate a contractului. În urma stabilirii noilor reguli de intrare pe piaţă, CN APMC a încheiat contracte pentru efectuarea serviciilor de pilotaj maritim cu trei operatori şi anume: Black Sea Pilots SRL, Canal Sea Services SRL şi Maritime Pilot SRL. Înțelegerile pentru activitatea de pilotaj s-au făcut între Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot. Aceştia s-ar fi înţeles între ei să excludă orice formă de concurenţă, atât din partea altor companii, cât şi între ei.

„Un oligopol perfect”

 Într-un comunicat de presă emis în 2016, Consiliul Concuenței arată că: „Practic, s-au înţeles să-şi coordoneze activitatea (n.r. -companiile de pilotaj) prin intermediul unui pilot-şef şi să folosească în comun pilotinele. Mai mult, exista o clauză de penalizare care prevedea că operatorul care iese din înţelegere să plătească 5 milioane de euro”. „În această situație, deși cererea pentru aceste servicii a rămas aceeași, oferta s-a diminuat considerabil pentru că numărul de prestatori din domeniu s-a diminuat de la zece operatori la doar trei. Din punct de vedere al veniturilor realizate din această activitate, dacă cele trei întreprinderi deţineau în iulie 2012 circa 85% din piaţă, din august 2012, când s-a semnat cu CN APMC contractul ce a instituit monopolul, şi până în august 2013, acestea au preluat întreaga piaţă, putând vorbi astfel despre un oligopol perfect”, a mai stabilit Raportul Consiliului Concurenței.

 

Fostul director nu l-a uitat pe tovarășul fostului său patron Laurențiu Țăranu

Cum am arătat anterior, pe 1 august 2012, CN APMC SA a încheiat contractele ce au generat monopolul cu cele trei companii din pilotaj, Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot. În aprilie 2015, CN APMC SA a încheiat un nou contract de pilotaj cu Black Waters SRL. Compania este controlată de Dan Moraru, partener și fost asociat cu Laurențiu Țăranu în mai multe societăți. Acesta din urmă controla prin concubina sa Poghircă Adina și prin mama sa Țăranu Elisaveta acționariatul SC General Exim Tour, societate la care Dan Tivilichi a fost director înainte să ajungă la CN APMC SA. Dan Moraru s-a bucurat în acea perioadă și de susținerea fostului secretar de stat în Ministerul Transporturilor, omul lui Radu Mazăre, Valeriu Preda, cel care a semnat ordinul de încheiere a contractului cu Black Waters. O altă firmă a lui Moraru avusese contract cu CN APMC SA pentru activitatea de pilotaj și a fost schimbată cu Black Waters.

Lucrau prin rotație, după același tarif

La început, Dan Tivilichi a declarat că actvitatea de pilotaj va reveni în cadrul CN APMC SA în urma unui ordin de ministru. În fapt, situația a fost total diferită. Faptul că la 1 august 2017, contractul de pilotaj expira pentru celelalte trei societăți, iar Black Waters mai putea continua pentru o perioadă de doi ani, a fost găselnița de care avea nevoie fostul director Dan Tivilichi. Pe principiul că-i va împăca pe toți ca și în cazul remorcajului de manevră, Tivilichi le-a prelungit tuturor contractele cu încă doi ani. Mult, dacă ne raportăm la deciziile Consiliului Concurenței, care a aplicat amenda de 5 milioane și a cerut măsuri de anularea monopolului. Consiliul Concurenței a acceptat încheierea unor contracte temporare până la reglementarea situației, iar conform legii, temporar înseamnă 6 luni. Până la 1 august 2017, piloții celor patru firme din pilotaj lucrau prin rotație, câte trei zile, după același tarif. Companiile câștigau la fel. Noul contract încheiat de Dan Tivilichi a continuat pe aceeași linie, menținând monopolul cu girul ministrului Răzvan Cuc. Este important de menționat că la începutul mandatului său, în 2016, Dan Tivilichi a locuit cu chiria plătită de CN APMC SA într-un apartament, proprietatea lui Dan Moraru.

Consiliul Concurenței poate amenda din nou companiile din pilotajul naval românesc și Administrația Porturilor Maritime

După cum am arătat anterior, fostul director Dan Tivilichi, care și-a încheiat mandatul în ianuarie în urma unei decizii definitive a instanței de judecată, a perpetuat monopolul, îngrădind dreptul firmelor mai mici de pilotaj să-și desfășoare activitatea. Astfel, din zece firme au rămas doar patru. Un exemplu este societatea Intermodal Transports SRL care a atacat în instanță CN APMC SA, pentru modul în care a limitat dreptul de a-și desfășura activitatea în domeniul pilotajului. Societatea deține o pilotină și are și piloți. Chiar în OG 22/1999, legea care reglementează activitatea din transportul naval, se arată la art.50, alin. 1 că: „Pilotajul navelor maritime în porturile unde s-a instituit obligativitatea efectuarii acestui serviciu se asigură de către administrațiile portuare.” La punctul b al aceluiași aliniat se stipulează că serviciul se asigură „prin intermediul unor operatori economici specializați, autorizați în conformitate cu prevederile…, pe bază de contract încheiat în mod nediscriminatoriu între administrație și respectivii operatori economici”

 

Alt abuz în serviciu

Impunearea prin contract a unor condiții cum ar fi: 21 de piloți și trei pilotine pentru societatea care dorește să facă serviciul de pilotaj încalcă și OG 22/1999. Alt abuz în serviciu făcut de foștii directori Valeriu Ionescu și Dan Tivilichi. În plus, compania Intermodal Transport era autorizată de Autoritatea Navală Română să efectueze activitatea de pilotaj. Pe fond, instanța a stabilit că ANR este autoritatea statului care are atribuții în a stabili dacă un agent economic îndeplinește condițiile pentru desfășurarea activității de pilotaj și atâta timp cât Intermodal Transport este autorizată pentru acest serviciu, Administrația Porturilor Maritime nu avea dreptul să îngrădească dreptul pentru desfășurarea acestei activități.

Curtea de Apel Constanța a dat o decizie definitivă pe 23 aprilie 2018, prin care s-a păstrat soluția de pe fond de la Tribunalul Constanța, care obliga CN APMC SA să încheie un contract cu Intermodal Transport SRL. Nici până astăzi nu a fost semnat acest contract, conducerea CN APMC SA alegând să epuizeze și căile extraordinare de atac doar ca să amâne semnarea contractului cu Intermodal Transport. În paralel, Intermodal a solicitat instanței despăgubiri pentru toată perioada în care i s-a refuzat semnarea contractului. În situația în care vor fi acordate aceste despăgubiri se creează un nou prejudiciu pentru CN APMC ce se poate contabiliza în „contul” fostului director Dan Tivilichi.