Aderarea României la Schengen. Birocraţia la frontieră nu s-a încheiat încă. Analiză BBC
- Emma Cristescu
- 12 decembrie 2024, 19:37
România și Bulgaria au primit undă verde pentru a deveni membre ale spaţiului Schengen fără frontiere. Acesta este un moment de ușurare pentru aceste două țări, dar pentru şoferii de camioane, birocraţia la frontieră nu s-a încheiat încă, scrie BBC.
BBC, despre aderarea României la Schengen
Deşi controalele la frontieră pentru călătoriile pe cale aeriană şi maritimă în cele două ţări au fost eliminate în martie anul trecut, abia luna trecută Austria şi-a ridicat împotrivirea faţă de eliminarea controalelor şi la frontiera terestră.
Dar pentru şoferii de camioane, birocraţia de frontieră nu s-a încheiat încă. Se pare că Ungaria va continua să inspecteze fiecare camion şi documentele acestuia timp de cel puţin şase luni la principalul punct de trecere a frontierei cu România, cel de la Nadlac, a scris orespondentul BBC Nick Thorpe.
Birocrația nu s-a sfârșit pentru camionagii
El a mai spus că Bulgaria a construit o nouă parcare pentru camioane şi o barieră electronică la Ruse, lângă podul peste Dunăre spre România, percepând 25 de euro pe camion. Cu toate acestea, pe întreg continentul au fost impuse controale „temporare” la frontieră de către ţările care se tem de o creştere a migraţiei ilegale.
„Cu câteva ore înainte de anunţul de joi al UE, poliţiştii de frontieră maghiari şi români erau rezervaţi atunci când am trecut din Ungaria în România”, relatează Nick Thorpe. „Vom afla detaliile mâine”, i-a spus un oficial maghiar cu un zâmbet. Iar diavolul se poate ascunde în detalii, spune Nick Thorpe.
Șoferii pierd ore întregi la frontieră
Radu Dinescu, şeful Asociaţiei Transportatorilor Rutieri din România, a spus că șoferii lui pierd cel puţin 12 ore la fiecare trecere a frontierei și că speră ca acum să fie mai bine. „Şoferii noştri pierd cel puţin 12 ore la fiecare trecere a frontierei”, spune şi Radu Dinescu, şeful Asociaţiei Transportatorilor Rutieri din România. „Cea mai grea aşteptare a fost de cinci zile la graniţa Ungaria-România”, menţionează el.
Dinescu estimează că industria românească de transport rutier a pierdut 19 miliarde de euro între 2012 şi 2023 din cauza întârzierilor la frontiere. Acest lucru a dus la creşterea preţurilor pe care consumatorii au ajuns să le plătească.
„Principalii beneficiari de la 1 ianuarie vor fi autoturismele şi persoanele fizice”, spune Dinescu, deşi chiar şi acestea vor fi în continuare supuse controalelor aleatorii. Pentru camioane, el nu crede că va exista o diferenţă semnificativă. Acesta a spus că marea problemă pentru şoferii de camioaneeste că toate inspecţiile camioanelor au loc la frontieră, de la cântărire la permise şi verificarea încărcăturii, examinări sanitare şi de mediu, precum şi căutarea migranţilor ilegali.
În alte ţări aflate deja în interiorul spaţiului Schengen, astfel de controale au loc mai rapid şi mai eficient.