Accidentul care a schimbat aviația mondială. Povestea Zborului 358 al Air France și a celor peste 300 de supraviețuitori

Accidentul aviatic Air France. Sursa foto: Pixabay

Pe 2 august 2005, Zborul 358 al Air France a suferit un accident care ar fi putut deveni o tragedie. În timpul aterizării pe Aeroportul Internațional Pearson din Toronto, Canada, avionul a derapat pe pista udă. A traversat un gard și s-a oprit într-o vale, fiind cuprins rapid de flăcări. Incidentul a avut loc în condiții meteorologice extrem de dificile, cu furtună severă și ploaie torențială. În mod miraculos, toți cei aflați la bord au reușit să părăsească aeronava înainte ca ea să fie distrusă complet de incendiu. Accidentul aviatic a devenit un exemplu al succesului procedurilor de evacuare și al rezistenței aeronavelor moderne în situații critice.

Contextul și condițiile care au precedat accidentul aviatic din Toronto

Zborul 358 a decolat din Paris-Charles de Gaulle cu destinația Toronto, având la bord 297 de pasageri și 12 membri ai echipajului. Airbus A340, un avion recunoscut pentru siguranța și fiabilitatea sa, era echipat pentru a face față unor condiții meteorologice dificile. La momentul sosirii în Toronto, aeroportul se confrunta cu o furtună severă, cu fulgere, vânturi puternice și ploaie torențială care reducerea drastic vizibilitatea. Cu toate acestea, nimeni nu a anticipat accidentul aviatic care avea să aibă loc.

Pista 24L, pe care avionul trebuia să aterizeze, era umedă și alunecoasă din cauza ploilor constante. Decizia de a ateriza în aceste condiții a fost una riscantă, însă piloții au considerat că manevra era realizabilă. Un alt factor important a fost prezența vântului transversal. Acesta a complicat suplimentar abordarea pistei.

După o coborâre controlată, avionul a atins pista, dar nu a reușit să se oprească în limita permisă. Echipajul a depus eforturi mari de a frâna și a reduce viteza, însă fără niciun rezultat. Aeronava a depășit capătul pistei, avansând aproximativ 300 de metri într-o vale împădurită din apropiere. În aceste condiții s-a produs accidentul aviatic din Toronto.

Accidentul aviatic al zborului 358 Air France. Sursa foto: Youtube

Toți pasagerii au supraviețuit, deși avionul a luat foc imediat după impact

După ce avionul a ieșit de pe pistă, trenul de aterizare și fuzelajul au suferit avarii majore. Aeronava s-a rupt parțial în mai multe puncte. În câteva momente, o explozie a motorului a declanșat un incendiu care s-a extins rapid. În ciuda haosului, echipajul a reacționat rapid și a activat procedurile de urgență, inițiind evacuarea imediată a pasagerilor. Evacuarea a fost efectuată prin toboganele gonflabile ale aeronavei, iar pasagerii au fost ghidați departe de aeronavă.

Datorită profesionalismului echipajului și calmului relativ al pasagerilor, întreaga operațiune a fost finalizată în mai puțin de 90 de secunde. Acesta a fost un factor crucial care a prevenit pierderea de vieți omenești. După evacuare, flăcările au cuprins complet avionul, transformând Airbus-ul A340 într-un morman de fiare arse. Pasagerii au suferit răni minori, arsuri sau contuzii, dar nimeni nu a murit, ceea ce a transformat accidentul aviatic într-unul remarcabil.

Investigația oficială, condusă de Consiliul pentru Siguranța Transporturilor din Canada (TSB), a concluzionat că accidentul a fost rezultatul unei combinații de factori. Condițiile meteorologice extreme au redus vizibilitatea și au provocat suprafața alunecoasă a pistei. Un alt factor este decizia piloților de a ateriza, deși condițiile erau marginale pentru siguranța zborului. Analiza a indicat că aeronava avea opțiunea de a face un ocol. Un alt factor este echipamentul de pe pistă. Se pare că pista 24L era echipată cu un sistem de frânare mai puțin performant decât alte piste moderne.

Rămășițele aeronavei Air France. Sursa foto: Youtube

Accidentul aviatic din Toronto a adus schimbări

Accidentul aviatic de pe aeroportul din Toronto a subliniat importanța tehnologiei și a pregătirii echipajului pentru situații critice. Printre măsurile implementate ulterior, aeroporturile mari, inclusiv Pearson, au instalat zone speciale de siguranță la capetele pistelor (EMAS - Engineered Materials Arrestor Systems) pentru a preveni derapajele catastrofale. Companiile aeriene au intensificat instruirea echipajelor pentru a lua decizii mai bine informate în condiții meteorologice extreme. De asemenea, standardele de comunicare între piloți și turnurile de control au fost îmbunătățite.

Zborul 358 al Air France rămâne un exemplu pozitiv al importanței respectării procedurilor de siguranță și al reacției rapide în situații de urgență. În ciuda circumstanțelor dramatice, rezultatul a fost unul care a salvat vieți și a oferit lecții valoroase pentru aviația mondială, potrivit Wikipedia.