Abonamentele de transport, decontate simbolic pentru elevii navetiști

Abonamentele de transport, decontate simbolic pentru elevii navetiști

„Primesc 40 de lei, iar eu plătesc 180 de lei”, se plânge Vlad Vasile, un tată din Sebeș, care trebuie să își țină la oraș ambii copii. Decontările parțiale au fost introduse de ministrul Educației, pe motiv că transportatorii cer prea mulți bani.

Transportul până la școală a devenit o reală provocare pentru elevii din mediul rural după ce la cârma ministerul Educației s-a instalat actualul ministru, Remus Pricopie. Din iarna anului 2012, elevii nu au mai primit niciun ban pe abonamente, iar din septembrie 2013 s-a stabilit, printr-o ordonanță, că decontarea transportului se face în limita anumitor sume, care nu acoperă nici jumătate din costuri, se plâng părinții. În această situație sunt sute de mii de elevi, iar singura soluție pentru mulți este abandonarea școlii.

Vlad Vasile locuiește în comuna Cut, județul Alba, la 12 km de Sebeș. Are doi copii care au frecventat până anul trecut cursurile unui liceu din Sebeș. „Prețul unui abonament e de 180 de lei, iar până în iarna anului 2012 erau decontate integral“, povestește tatăl.

„Cei 700 de lei luați de soție se duc pe microbuz”

Problemele au început în primăvara anului 2013. „Atunci, nu am primit niciun ban pentru transport, lucru care ne-a pus în dificultate, soția mea care câștiga 700 de lei dădea toți bani pe abonamentele noastre și ale copiilor. Acum primesc 40 de lei pentru un abonament care costă 180 de lei”, ne-a mărturisit bărbatul.

Replica ministerului

În toamna anului 2013 a fost aprobată Ordonanța de Guvern 29 care prevede acoperirea costurilor cu anumite restricții. „Decontarea navetei se face de către școală, în limitele anumitor sume: maximum 26 de lei/abonament/ lună pentru distanțe mai mici de 3 km, iar pentru distanțe mai mari se suplimentează această sumă cu încă 2 lei pentru fiecare kilometru”, ne-au explicat, într-un răspuns oficial, reprezentanții Ministerului Educației. Motivele pentru care s-a luat decizia reducerii sumelor alocate, a explicat ministrul Pricopie, sunt legate de faptul că firmele de transport profitau de decontările făcute de stat și ridicau artificial prețurile.