A începutul războiul statului cu Facebook și Google

A începutul războiul statului cu Facebook și Google Sursa: Arhiva EVZ

Facebook a amenințat că va împiedica utilizatorii și presa australiană că îi va împiedica să difuzeze articole, în cazul adoptării unui proiect de lege care să oblige companiile de internet să plătească conținutul oferit de presă.

Potrivit amenințării, australienii nu ar mai avea astfel posibilitatea de a redistribui pe Facebook sau Instagram informații naționale sau internaționale, compania lui Zuckerberg afirmând că această decizie este „singura modalitate de a se proteja față de o consecință care sfidează logica”, scrie AFP.

Canberra a dezvăluit la sfârșitul lunii iulie că are în vedere un proiect de „cod de conduită obligatorie” care ar obliga companiile gigant care domină internetul, în special Google și Facebook, de a remunera presa australiană, care traversează mari dificultăți financiare, pentru conținutul său.

Proiectul de cod prevede de asemenea transparentizarea algoritmilor utilizați pentru a elabora ordinea aparițiția articolelor, precum și penalități de milioane de euro în caz de infracțiuni.

Ne puteți urmări și pe Google News

Proiectul de lege ar dovedi „necunoașterea dinamicii internetului și ar provoca pagube organelor de presă pe care guvernul încearcă să le protejeze”, a afirmat Will Easton, director general Facebook pe regiune.

„Cel mai derutant este că aceasta ar obliga Facebook să remunereze grupurile de presă pentru conținutul pe care îl plasează voluntar pe platformele noastre și la un preț care ignoră valoarea financiară pe care noi le-o aducem”, a arătat Easton într-un comunicat.

El a acuzat de asemenea organismul australian de reglementare a concurenței (ACCC), aflat la originea proiectului de cod, că a „ignorat realități importante” în timpul procesului de consultare publică încheiat luni.

„ACCC presupune că Facebook este cea care profită cel mai mult de pe urma relației sale cu grupurile de presă, în timp ce realitatea este exact pe dos”, a afirmat el. „Informațiile reprezintă o fracțiune din ceea ce văd pe news feed și nu sunt o sursă importantă de venituri pentru noi.”

Potrivit lui Easton, Facebook a generat 2,3 miliarde de clicuri pe site-urile de internet australiene în cursul primelor cinci luni ale anului 2020, adică 200 de milioane de dolari australieni (126,5 milioane de euro).

El a mai arătat că Facebook pregătise în Australia lansarea „Facebook News”, un news feed alimentat de jurnaliști profesioniști

„În loc de aceasta, ni se dă de ales între a retrage complet informațiile sau a accepta un sistem permițând grupurilor de presă să ne facă să plătim cât conținut doresc la un preț fară limită precizată”, a adăugat Easton.

Google a contraatacat și el, creând „pop-ups” pe motoarele de căutare în care afirmă că „modul în care australienii folosesc Google este amenințată” și incitându-i pe „youtuberii” din toată lumea să facă plângeri la autoritățile australiene.